JonnaA87 skrev 2011-11-09 13:23:02 följande:
Fan va bra du har de!! jag blödde lite i förrgår och igår..har ringt närakuten mvc å två olika gynmottagningar...men de blir inte tal om å få komma in och kolla...e så sjukt förbannad...de e ju fan att man ska behöva gå å oroa sej när man kan kolla om allt står rätt till...hur svårt kan de vara för dom egentligen?!
Till viss del förstår jag akuten att de inte tar emot (även om jag själv var där flertalet gånger i min förra graviditet just pg av blödningar), det är ju inte akut på så sätt att man behöver omedelbar vård och tyvärr är det ju inte så mycket det kan göra. Men att få boka en tid för ett VUL hos en gynmottagning borde man få göra. Det är fruktansvärt påfrestande att gå runt och oroa sig. Min gyn, privat mottagning men som har avtal med landstinget, var det inga konstigheter med. Jag ringde på morgonen och var helt inställd på att få tjata till mig ett VUL om några veckor, men innan jag ens hann be om det sa de åt mig att komma dit och jag fick tid för VUL samma dag.
Problemet att göra tidiga VUL, insåg jag i min förra graviditet, är att de inte kan göra något annat än att konstatera hur det ser ut exakt vid den stunden. Jag var på fyra VUL som såg bra ut trots blödningar. Två dagar efter det sista av dessa VUL fick jag blödningar med stora klumpar i och åkte in. Fostret hade dött dagen innan, dvs mindre än ett dygn efter att det såg helt ok ut på VUL. Även fast vi hade sett hjärtslag och att de inte hade sett något fel. Därför är jag lite blandad i mina känslor kring tidiga VUL. Den här gången vet jag att de inte säger så mycket mer än exakt hur det ser ut för stunden. Det kommer inte lugna mig att göra VUL då jag vet att det kan gå fel på vägen därifrån. Samtidigt är det skönt att få veta att just nu ser det i alla fall bra ut, eller få konstaterat att det är kört så att man kan hantera det. Just denna ovetskap är det som är jobbigast, rena tortyren.