• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • millifjor

Hur äter ni som går på LCHF? Har testat det men jag fullkomligt älskar all sorts grönsaker o vad jag förstår så får man inte äta det då eller har jag fel? Skulle behöva komma igång med nåt men tycker vv är lite dyrt, o andra sidan behöver jag nåt konkret att gå efter...

• Trolla75

Det är just grönsaker och frukt som jag vart liberal med under graviditeten...

Om man ska hårdra det hela så är alla grönsaker ovan jord jättebra! Dom innehåller fortfarande kolhydrater men inom rimlig gräns.
    (de kolhydratrika växer under jord)

Jag försöker hålla mig mellan 20-100g kolhydrater per dag och då som liberal.

När jag är strikt äter jag helst inte över 20g per dag.

Det som är viktigt är att välja fullfeta produkter, det är fettet som mättar!
    Och kroppen ställer om sig och använde fettet som bränsle, när man hamnar i Ketos det optimala tillståndet då bränner kroppen fett! Fettet vi äter bränner på fettet vi har i kroppen...

vv- om jag mins rätt, var det bara lättprodukter, light mm. Man skulle äta...
    Fullproppade med syntetisk sötning.
    Lightprodukter triggar i gång hungern.
    Så enligt mig blir det en ond cirkel.

• anjiali

He he... Där fick jag svar på tal .

Trolla : att du reagerar så på kolhydrater ! Ja då förstår jag att du väljer bort dom.

Jag mår bäst i magen med att inte äta för mycket kolhydrater, äter inga mängder. Men alldeles för mycket för en lchf diet .

Att vv har mycket light produkter stämmer bra men de undviker jag att ta. Nu när jag ammar så har jag "råd" att äta vanliga produkter. Vill kunna ge barnen samma mat.

Tänk vilken uppsjö av metoder det finns. Tur det så man kan hitta vad som passar.

• millifjor

Men hur räknar man ut hur mkt kolhydrater tex en tomat har? Det är sånt jag tycker är jobbigt, att räkna o hålla på.
    Äter aldrig lightprodukter, det är bara skit enligt mig

• Trolla75

anjiali- Förlåt om jag lät brysk! men brinner så för min njutningsmetod ;)
    Men självklart ska jag inte klandra ner på en metod som ni trivs med.

Millifjor- Så noga har jag aldrig varit att gå in i detalj men om man vill så finns minmat.net där kan du få ut exakt mängd av i stort sett allt... Bara att väga och skriva in...

Det jag utgår ifrån när jag handlar är att titta på innehållsförteckningen, jag köper inget som innehåller mer än 5g kolhydrater/ 100g

Sedan ju fetare desto bättre!

• Sladdis

När jag gick på VV-möten sa vår konsulent alltid att vi skulle försöka undvika lightprodukter. Tex bättre att unna sig en riktig cola då och då än att dricka en massa light eftersom det inte är bra för kroppen.

Med lchf är jag mest rädd för allt fett man ska trycka i sig. Det kan ju varken vara bra för hjärtat eller kärlen. Det är ju till stor del fett som gör att man får hjärtinfarkter och en massa andra interna problem.

• Trolla75

Sladdis- det finns fett och så finns det fett!

Vi äter bara naturligt fett riktig vispgrädde, riktigt smör... Fet fisk så som lax och makrill mm.
    Så tvärt om vad många "fetträdda" tror så är det nyttiga fettet välgörande mot kroppen, hjärtat och kärlen...

Jag vet många som jag läst om som gjort fullständig hälsokontroll innan start med lchf och flertalet har haft högt kolesterol...

Läste senast i går om en här på FL som gjort om sin hälsokontroll efter ett år med lchf med förbättrade världen...

Kan inte länka från telefonen, men sök efter
    Den stora feta lchf tråden där finns många bra länkar och svar på det mesta...

Finns även länk till recepttråden... ;)

• Tekla78

Nu har vi varit på BVC och fått vaccin :( Usch vad han skrek, stackaren... Som tur är gick det över ganska fort.
    6,4kg väger han, kommer inte ihåg vikten och hade inte den lilla boken med mig.

Imorgon får jag hem en massa mammor från "flerbarnsmammagruppen". Har bett alla ta med sig lunch så bjuder jag på fika, känns lagom ambitiöst.

Har hämtat lillemans pass också, vi ska till Island och hälsa på tjocka släkten på tisdag. Bara jag och småkillarna. Ska bli kul, men blir nog ganska tufft också. Får försöka ta hjälp av mina syskon och dem som vi hälsar på, men Ludvig (3,5-åringen) kommer nog att bli ganska mammig/klängig om jag känner honom rätt.