• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Trolla75

Chess07- vi ska till BVC den 25e och jag gissar på att vi hamnar långt över 7kg här med ... Caspian blev 3 månader den 18e.
    När är din lille född?

AAEV-Får barnet bara komma åt den feta innersta mjölken tror jag absolut att den mättar lika bra som ersättning... Nu har jag haft turen att ha sluppit testa...
    Dagtid ammar jag varannan- var tredje timme och sista gången vid 23 sedan sover han hela natten fram till 7, 7.30 utan något avbrott... Peppar peppar...
    Här äts det ff bara av ett bröst per amning...
    Och han är nöjd o glad... Förutom när det kliar i tänderna... Då har han ett klagoprat utan dess like...

• millifjor

Vår skrutt äter varannan till var tredje timme trots ersättning och vaknar ett par gånger per natt med ingen garanti att de ska bli "mättare" med ersättning. Skillnaden för oss är att hon är nöjdare mellan målen istället

• Trolla75

Och det är ju huvudsaken! Vi måste göra det bästa o det som känns bäst för oss och våra barn!
    Vi vet bäst vad som är bäst för vårt barn ;)
    Det kan ingen annan bestämma över!
    Vi måste våga lita på oss själva och våran instinkt!

• SaJo81

det jag menade var ju att trots amning långa stunder näst intill varannan timme så har rmin lille kill bara gått från 5290-5660g på 1 månad! det var inte tillräckligt, han var normalstor innan nu är han liten för sin ålder istället! 

Jag hade jättefin mjölk enligt neo förra gången men då hade jag istället två barn som inte kunde ta bröstet, denna gången är jag glad att jag ändå har fått helamma i 3 månader!

Kört med ersättning 1-2 mål om dagen igår och idag och känner redan att min mjölk börjar sina lite.... men men! känner mig ju helt slutkörd iofs så det blir skönt att kunna dela med mig av matningen =)

Och dessutom har jag inplanerat sen länge ett barnfritt dygn 3-4 nov då vi är 40 tvillingmammor som drar till Stenungsbaden ett dygn och spa:ar, äter god mat, sover i lugn och ro och kanske till och med tar ett par glas vin=) sen ska jag till Borås den 4 och kolla på sista matchen för Elfsborg för säsongen, hoppas på guldmatch men det ser inte bra ut efter dagens skitmatch samtidigt som Häcken tyvärr vann sist....

anyhow! det ska bli sååååå skönt att få ladda batterierna och komma hem som en helt ny mamma=) 

• froggyL

Låter underbart Sajo och tycker du gör helt rätt ang ersättningen. Jag mår så mkt bättre denna gång. Men förstår de som har supermjölk. Tycker de flesta kämpar å kämpar faktiskt. Vill bara flika in ang det här med ersättning. Det är en vanlig uppfattning att det är så att ersättning mättar mer, men det stämmer inte. Ersättning är svårare för magen att bryta ner, därför tar det längre tid innan barnet blir hungrigt igen.

Mamma till Linnea 2008-01-04 och Simon 2012-07-12
  • smulan12

Nej det där med kosten stämmer nog inte riktigt. Jag har varit jätte slarvig och glömt och inte varit hungrig men tvingat i mig mat och så ibland när det varit kämpigt här. Men det är grädde här med. Noah är snart 3.5 månad och väger 8kg..

• EllaBella02

Jo, amning i sig är ju en het potatis och alla ska ju göra det som känns bäst, men som helammare kan man bli lite lockad ändå till att prova ersättning. Men nu ska jag inte det helst om min mjölk finns där och hon går upp som hon ska. Då fortsätter jag att amma varannan var tredje timma. Nu får vi ju snart börja ned smakportioner! Vilka ska köra på 4 månader och vilka väntar till 6? Jag tror faktiskt min tös är redo. Jag kommer börja med ett knappnålshuvud och ökande lika mycket varje dag om det går bra.

• Sladdis

Jag tänker köra på 6 månader. Tänker att det finns en anledning till varför rekommendationen ändrats från 4 till 6 månader.

• Trolla75

Jag väntar nog också till 6 mån, ingen ide att jäkta...
    Här är nog en till som är redo, han är väldigt nyfiken på vad jag stoppar i munnen. Och han sitter redan med korta stunder i barnstolen när vi äter...

Ellabella- vad är det som lockar till att ge ersättning?
    Det enda som jag då kan tänka är att man kan dela på matandet...
    Men nej, går bara barnet upp så lita på att din kropp producerar det den ska!
    Jag kan inte komma på en enda gång att jag oroat mig för att han inte ska bli mätt...
    För mig är o har det alltid varit en självklarhet! Och även om jag är aptrött som nu, när han helt plötsligt vaknar o är hungrig så är det ju så himla mysigt och jag är glad att jag slipper gå upp o mixtra i köket...
    Nu fick jag ju ändå gå upp, det var en dum baj som väckt honom..,