• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • momster

EllaBella: vi väntar till 6 månader med smak portioner som det ser ut nu.
    Och enligt läkaren på bb skulle vi vänta pga alla allergier som finns i släkten.

Är det nån mer som eran lilla är konstant snorig för ?
    Vi får köra med koksaltlösning och näsdroppar hela tiden.

• AAEV

Froggy: du har helt rätt ang ersättningen, skriver på mobilen så jag förkortade det lite! ;)

• EllaBella02

Jag tänker mest på att alla som ger ersättning skriver att deras barn blir mycket nöjdare, gladare, sover längre osv, och då tänker jag att det kanske skulle vara skönt för min bebis med att bli mättare och sova längre. Min bebis är glad och nöjd mellan amningarna så det är inte det. Och för min del så spelar de ingen roll även om 4 månader med dålig sömn så klart tar ut sin rätt. Men henne tänker jag på, eftersom alla som ger ersättning skriver att det gör sådan skillnad. Nu ska jag som sagt inte göra det men ibland blir man som sagt lockad : ) På vår BVC vill dom att man börjar smyga in maten vid 4 för att man inte ska behöva gå så fort fram vid 6 månader när de enl dom behöver riktiga mål. Men det är nog som alltid olika. Men jag vet att Livsmedelsverket rek. 6 månader. Våra läkare anser att gluten ska smygas in sakta så gröt skulle man försöka börja med vid 4 månader. Mycket lite då såklart, som jag skrivit ett knappnålshuvud.

• tundra

Jag ammar hela tiden utan att tänka på det - varje gång jag sätter mig ned och lillkillen är vaken. Var tredje timme skulle aldrig gå!

Försöker proppa in så mkt som möjligt på dagen så att han inte ska äta så mkt på natten. Han har sovit 19-4:30 nästan varje natt nu ett tag. Sen tar jag över honom i vår säng så sover han vidare till 06-07. Efter amning såklart.

Nu är han förkyld och snörvlar och hostar.
    Plutt.

Måste börja ge lite mat vid 5 mån eftersom maken ska ta över vid 6 mån. Ingen annan vars man blir pappaledig runt halvåret?
    Jag har varit hemma 3 år och vill komma ut lite. Klättrar på väggarna när mannen pendlar och är borta 12 h per dag.
    Ska plugga så kommer att ha korta dagar och har nära hem så jag kan åka hem och amma vid behov i början. Lyxigt!
    Tycker dessutom att det är lite tråkigt runt 6 mån till 12 mån. Plus nu en 2,5 åring med massa vild energi. Ska ta över igen lagom till att lillkillen börjar gå igen.

• chess07

trolla75 - han blev blir 3 månader idag :) 
    ammar varannan timme ungefär dagtid och vi har en gosse som skrattar mest hela tiden under sin vakna tid. Somnar ca 19 och äter 1-2 ggr fram till 05 då han äter igen och sen somnar fram till 7 ca. Att amma nattetid gör mig ingenting. Antingen är jag vaken och lägger tillbaka honom i vaggan eller så somnar vi ihop.

• FruSandra

Fast direktiven för 4 och 6 månader ändras hela tiden. Likaså mage/ ryggläge.

Jag ska börja gr smakisar när Vilgot visar intresse för mat. När han tittar på oss (när vi äter) och börjar smackar och visa intresse. Då ska jag snappa upp de och börja så han själv är redo...
    De sa Bvc till syrran att de är de bästa..

Men ja tror man ska göra vad man själv känner.

Ellabella: ja förstår dej till fullo ang pröva ersättning för att få bebis sova längre.. Men ja ska inte heller göra de men suger finns såklart där..9

• owner

vår lilla pojke har ätit ersättning sen han föddes och sover hur bra som helst och är världens gladaste. tror oxå att hans mamma och pappa mår mkt bättre när man får sova hela nätter. har nyss börjat med en portion gröt per dag som han gladeligen stoppar i sig och han har inte haft några problem med magen osv. han är 3 månader nu.  det är givetvis olika för olika barn men skönt att man hittar vad som passar ens familj bäst och sklart vad som är bäst för barnet.

• Trolla75

tundra- i mitten på mars går min FP ut så då måste jag börja jobba!

Men jag som du längtar också ut!
    Jag jobbar 10 minuter hemmifrån så om det skulle behövas så löser det sig nog...
    Jag jobbar ju bara 15-09 9 pass per månad... Så jag tror det kommer bli kanon!

Nu vill jag lugna alla förstagångsmammor som ammar... Jag helammar min son och han är fullkomligt mätt och nöjd med det, varannan- vartredje timme dagtid beroende på vad vi gör... Jag ammar och låter honom säkert ligga minst en timme vid bröstet på kvällen då jag ändå ligger o tittar på tv...
    Han brukar falla i djup sömn vid 23 och sedan sover han hela natten oavbrutet fram till minst 7... I natt vakna han vid 4 men det var inte av hunger utan bajs... Men efter bytet ammade jag honom ändå... Var ju ändå vaken och han föll i sömn väldigt fort efter det...
    Så jag vill lugna alla som ser att era barn mår bra, är mätta och nöjda och ökar i vikt som dom ska... Lita på er själva! Lita på att ditt barn är mätt och nöjt...
    Det är en instinkt som vi bara kan avgöra själva...
    :)

• SaJo81

dom mammorna som säger att deras barn blivit lugnare, glader och mer harmoniska av ersättning är ju självklart dom som har haft problem med amning eller inte ´har tillräckligt med mjölk eller tillräckligt med näring i mjölken! jag tror inte allt beror på maten om barnen sover eller inte, Bastian har sovit bra sen han föddes oavsett amning eller ersättning =)

jag var mammaledig i 1,5år med dom andra två, sen jobbade jag drygt ett år sen gick jag hem på gravidpenning med Bastian, planen var denna gången när trots allt vi båda har ordning på det där med jobb att jag skulle gå tilbaka till jobbet i början på mars (vilket är det jag sökt ledigt till) men nu är det omorganisering på mannens jobb igen och han håller på och byter skift hit och dit och massa avtal och konstigt så för att han ska få vara kvar på det skiftet han vill vara kanske han måste jobba till juni så vi får se om jag ska förlänga min föräldrarledighet eller inte! 

• millifjor

Vi ska dela på ledigheten efter nyår! Jag ska jobba tre dagar i veckan och maken 2. Då är vår tjej precis 5 månader mannen längtar så efter att vara hemma så såklart ska han få vara det! Ska även jobba imorgon och på onsdag, för första gången på ett halvår, kommer bli spännande