• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • ToKar

Är det fler som fått nya råden om smaksensationer? från fyra månader får de smaka lite allt möjligt från fingret, max ett kryddmått .Detta för att vänja smaklökarna vid olika smaker. Vid 6 månader ska vi börja med smakisar. Inte samma utan variera... fick en bok från BVC tror den finns att ladda ner på nätet också...

• owner

Vår Elis äter en portion gröt om dagen och det har han gjort sen tremånader. Är snart 4 mån.... Har inte vart nåt problem med magen och han tycker de är jättegott :) Det är 4månadersgröten från Semper. Banangröt och Mild Havregröt.

• tundra

Provade med vår Ikeabarnstol som är djupare och knölade runt bärsjalen och succé! Han satt mkt stadigare där och viftade glatt med armarna vid middagen!

• FruSandra

Tokar
    Dom direktiven fick inte vi..
    Dom sa att är barnet intresserat är de bara att börja ge ett par teskedar..
    Sen kan man öka ganska mycket på bara ett par dar iaf me. Gröt

• Sladdis

Tokar: Det beskedet fick jag också. Blev chockad över att så många går emot Livsmedelsverket och BVC:s rekommendation. Men det är klart, har man inte fått de nya rekommendationerna så vet man ju inte. För bara ett par år sen började man ge smakportioner vid 4 mån men nu är det 6 mån som gäller.

• Sladdis

Skuttare: Matteo är lite bättre. Inte så mycket slem som bubblar upp längre. Men det rosslar väldigt när han andas så jag är orolig att han ska få lunginflammation. Sen är han ju toksnorig och har febern kvar.

• EllaBella02

Vi fick också info om att de kan smaka typ ett knappnålshuvud av den vanliga maten från 4 månader. Våran BVC har självklart hört de nya råden från Livsmedelsverket men de berättar också att bakgrunden till det är att det inte ska störa amningen. De vill att man ammar så länge som möjligt och därför har de ändrat. Typ som att de nu har ändrat till att det är okej att dricka vid amning. Den rekommendationen visade sig ha kommit till mest för att det är olämpligt att bägge föräldrar är onyktra med har egentligen ingenting med själva bebisens intag att göra. Så enligt vår BVC så är det helt okej att börja med mat men det ska inte konkurrera med amningen förrens de är 6 månader. Få kan man börja byta ut mål.

• Sladdis

EllaBella: Mitt BVC sa också att man kunde ge smakisar från 4 månader men det är ju bara ett finger doppat i maten. Det är stor skillnad mot dem som ger teskedar och som ökar med teskedar hela tiden. Då har man fort ett helt mål långt innan 6-månadersdagen.

• FruSandra

Sladdis
    Vår Bvc sa att vi skulle ge teskedar om barnet själv är intresserad av mat..

Ja tror man ska skita i vad alla säger och göra vad som känns bäst för en själv.. Magen blir ju inte förstörd för man börjar vid 4 månader, då skulle inte mat för 4 månader tillverkas.