• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • EllaBella02

Jag ger ett helt grötmål nu på morgonen. Hon får äta så mycket hon vill. Sedan får hon en hel halvburk till lunch och en hel halvburk till middag när vi äter. Sedan har vi nu börjat med välling på kvällen. Ca 240 ml. Hon får nästan i sig allt. Hon älskade vällingen! Sover kanske lite bättre nu på vällingen : )

• chess07
    SessanM skrev 2012-12-28 10:21:36 följande:
    Är det någon som ger gröt något mål om dagen? Emilia har börjat äta gröt till frukost och hon verkar hålla sig lika länge som på en flaska, däremot skulle hon definitivt kunna äta mer, borde jag ge mer..? Sedan står det på paketet att man kan ha i lite fruktpuré, är det onödigt att vänja henne vid frukt i gröten? Än så länge har jag valt att vänta med frukt tills hon smakat på andra saker..

Dumma frågor från en förstagångs mamma ;)

Det finns inga dumma frågor! :)

Vi ger gröt morgon och kväll och då får han 0,5 dl resp 0,75 dl vatten som ja blandar gröten med. En portion är ca 1 dl vatten om ja inte minns fel?

Mosa i lite banan eller riv ned lite äpple istället för att använda puré. Vår BVC sköterska sa att vänta med dem så länge tills dem äter bra. Risken är annars att dem får smak för de söta och inte vill ha annat... Så de går vi på
  • Sladdis

SessanM: Matteo äter en hel portion gröt både till frukost och kvällsmat och mitt på dagen äter han en halv stor burk middag. Han får fruktpuré till middagen men inte till gröten. Upplever nu de senaste dagarna precis som du att han kunnat äta mer gröt. Om en vecka blir han sex månader och då finns det ju andra grötar. Undrar om portionerna där är större eller om gröten är kraftigare så att de blir mer mätta. Jag har inte ökat portionen iaf för han är ändå nöjd även om han inte får mer men han kanske inte står sig lika länge. Det spelar inte mig så stor roll för han ammar ju resten så om han verkar hungrig lägger jag bara honom vid bröstet så får han ett mellanmål.

• millifjor

Idag blir Rakel 5 månader!
    Hon får ett helt grötmål till middag, och efteråt några teskedar fruktpure och katrinplommon. Vår Bvc sa att det bara är bra att ge frukt för då tas järnet i gröten upp lättare med c vitaminer i frukten
    Hon får även gröt på morgonen ibland, hon älskar det!
    Har börjat lite smått med mat också och det funkar bra det med

• SessanM

Tack för svaren! Då väntar jag med frukten ett tag till, hon älskar ju gröten bara som den är :) Det är lurigt med maten tycker jag. Emilia är väldigt svår att läsa av när hon är hungrig så därför känns det lite jobbigt att gå över mer till mat då jag vet att hon blir mätt med flaskan och hur länge hon håller sig mätt. Hur visar era barn att de är hungriga?

• anjiali

Oj vad de äter . Här ammar jag mest. Ibland får hon lite gröt eller lite puré. Men inga hela portioner. Hon får en flaska ersättning på natten eftersom jag inte vill amma mera på natten. Funderar på välling. Sex månader gäller ju. Hur viktigt är det att invänta sex månader exakt ?

• FruSandra

Vilgot äter gröt 2-3 gånger om dagen, sen när vi äter middag får han en halv burk barn mat (antingen hemmagjord eller köpt)
    Där i mellan får han 150 ml ersättning..
    Han ratar bröstet helt.. Nu har ja inte ammat nånting på 2 dagar.. Känns jätte sorgligt, men ja är glad att ja kunde amma så länge.. Ja hade 6 månader som mål, o de blir han nästa vecka :)

• FruSandra

Vilgot som har vaknat varje - varannan timme har nu hör o häpna sovit skitbra!!! Den senaste veckan.. ( dumt att skriva, då kommer väl bakslaget)
    Ja lägger hinom vid 19, inatt vakna han första gången 3.45!!! För mat och sen andra gången vid 8, sen somna han om till 10.15 (!!!!) jag är helt förbluffad!

• Gulia84

Oj va era bebisar äter! Liam vill inte ha gröt längre så han får bara ersättning nu.

Nu när man hållet han i händerna så går han! Trodde inte på min sambo när han sa det men det gör han! Fina steg alltså. Kära nån. Trodde inte de gjorde sånt än men det gör de visst....!

• Tibell

Oj vad duktigt alla äter :O Lovis äter bara ersättning än så länge. Men nu har de senaste blöjorna varit utan slem så kanske magen håller på att läka nu. Vi testade mat och gröt för en månad sen men hon fick reaktioner på allt så vi skyndar långsamt !

Samtidigt är jag väldigt angelägen att få börja med fast föda med förhoppning att kräkandet ska minska....är SÅ trött på allt kräk....

Men annars är hon verkligen världens goaste unge ! De enda gångerna hon är lite missnöjd är när hon är trött eller hungrig. Men annars ler honså fort man tittar på henne