• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Emmizen80

Imorgon OM ingen insjuknar blir det lite kalas för dottern. Och om två veckor är det barnkalas, där 17 flickor är inbjudna... Det är 14 från klassen, samt tre kompisar vid sidan av. Elsa har stora planer

• Emmizen80

Varför kapas mina inlägg???? Gustav äter lite gröt till frukost, en knapp dec och får efter det katrinplommonpure. Han får ibland en tredjedels stor burk till lunch och lite frukt efter det. Börjar försöka få han att alltid äta då vi lunch, men ibland sover han då. Han äter ca en tredjedels stor burk till kvällsmat och några tsk fruktpure efter det. Annars är det ersättning som gäller. När de bli 6 mån, ska man gå över till vällingen eller till (ohört fall) NAN2??? Vad är bäst och vad är egentligen skillnaden dem emellan?

• Sladdis

Jag ammar men jag har för mig att man går över till NAN2. Välling är som bröd uppblött i vatten medan NAN är ersättning för bröstmjölk och innehåller näringsmässigt allt barnet behöver. På vårt BVC varnar de för att hamna i vällingträsket. Jag kommer inte att ge välling alls. BVC rekommenderar att man fasar ut bröstmjölk/ersättning mot ett mål mat i taget tills de äter som oss. På nätterna behöver de inte äta så länge till. Många har redan slutat och då behövs ju aldrig välling.

• anjiali

Bra fråga Emmizen ! Jag vet inte. Har givit mina andra barn välling men de har aldrig heller druckigt ersättning. Men Milea dricker en flaska ersättning på natten. Jag hade tänkt ta välling på gammal vana.

• millifjor

Jag vill inte ge välling. Fortsätter med tillägg tills hon slutar att äta på natten och då får hon istället mat som oss andra. Har aldrig förstått vitsen med att dricka sig mätt.

• Emmizen80

Vi försöker fasa ut ersättningen sakta men säkert. Ännu är det han äter mest av. Han blir ju 6 mån om va två veckor och då bör vi nog byta ut den ersättning han äter mot något med mer näring i. Med dotter gick vi över till välling, men det var för hon skullevha mjölkfritt och vägrade nutramigen. Enklare då med den vällingen som hon åt och fanns mjölkfritt i butik. Men lilleman har ju inga problem med magen vilket gjorde mig lite frågande. Har nog tänkt lite som SLADDIS. Kommer antagligen ge han NAN2 och inte välling så länge jan inte äter fullt och samtliga mål, samt ätet på natten, vilket han gör nu mellan 1-3 ggr. När slutar de egentligen med det, när slutar det behovet?

• FruSandra

Jag fick tipset (?) att slänger de blir mätta på nan 1 så behöver man inte byta..

Ang recept så har jag bara kokat broccoli, morot o potatis var för sig och mixat de.. Vilgot älskar broccoli o potatis. Men favoriten är kalops (köpemat)
    Frukt puré har ja gjort mango. Bara skalar och mixat. Päron o äpple (var för sig) kokat o mixat..
    Plättlätt nu värre när de blir mer kött o sånt..

• millifjor

Gjorde lite egen mat igår. Blev potatis med kokt fisk, potatis med fläskfilé och så gjorde jag en vegetarisk gryta. Hon fick smaka på fisken och den gillade hon - nöjd mamma
    Självklart kommer hon få tillägg som komplement men jag har ingen lust att ha ett barn som hellre dricker sig mätt än att äta, men vad vet jag, hon kanske blir en sån som matvägrar och då sitter man väl där med flaskan
    Har för mig att det typ bara är vi i Sverige som kör med välling...

• Tekla78

Vad olika det kan vara. Jag kommer att "kämpa" om Emil inte gillar välling. Det har varit så bra med store killen som inte äter så värst mycket i perioder. Då vet man åtminstone att han får i sig det. Perfekt när han har varit sjuk också.