• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Tekla78

Emil äter mat eller gröt 1-2ggr/dag. Dessemellan är det ersättning och oftast är sista målet majs- eller havrevälling. Rödspättan han fick (5-6mån på burken) tyckte han så illa om så han klöktes, men köttfärssås & spaghetti gick ner med besked.

Han får i sig ca 1 portion gröt eller 1/2stor burk + 1/2burk dessert om han får mat.

• Sladdis

Tekla: Vällingen innehåller inget nyttigt. Den är bara "bugafylla" som vi säger i Skåne. Magutfyllnad. Det är i stort sett mjöl och vatten och alltså totalt onödigt för kroppen. Som någon skrev tidigare är Sverige ett riktigt vällingland. Hör med ditt BVC. Många ger det som SAJO för att det är praktiskt t.ex på natten eller när man inte riktigt har tid/ork med riktig mat och det är ju upp till var och en. Våra är dock så stora att de inte behöver äta på natten. Men det är en jobbig konflikt att ta. Jag har inte gjort det utan Matteo får snutta vid 4:30 då han alltid vill ha bröstet. BVC rekommenderade oss i föräldragruppen att ta tag i det nu i jul/nyår då många pappor är hemma och kan hjälpa till men vi har så mycket strul med sömnen att jag inte vågar ta nattmaten också.

• juliaannaeva

Bara en liten fundering, att dem äter vid 4-6 på morgon räknas de som natt mål eller morgon mål? Min lilla dam äter ju vid 4-6 ska jag försöka sluta med de med då?

• Sladdis

Juliaannaeva: Matteo äter alltid 4:30 och jag räknar det som nattmål. Sen äter han ju gröt till frukost vid 8-8:30 när han vaknat för dagen.

• tundra

Vi dricker välling eftersom det är en bra kalciumkälla för mina 2 mjölkallergiker.
    Gröt slutar ju att vara intressant efter ett tag när de upptäcker smörgåsar.

• skuttare

Jag tror nog att runt 5 mer räknas som ett tidigt morgonmål. Vill man så kan väl så klart försöka skjuta på det en timme eller så.

• enilorac81

Elias vaknar ju upp runt 4-6 då får han mat, dvs bröstet. Han somnar runt 8-tiden på kvällen och om han vaknar någon gång mellan 4-6 ger jag honom mat, lägger tillbaka honom i sin säng så sover han vidare lite till och nästa gång han vaknar får han bröstet igen. Sen runt 9:30 får han en portion gröt, runt lunch bröstet, eftermiddag någon typ av mat, runt 17:30 middag, gröt igen och sen får han ersättning eller bröstet innan läggdags vid 19:30-20...

• juliaannaeva

Ja Tyra somnar vid 19-20 efter flaskan o sen vaknar vid 4-6 äter o sover vidare till 08 så går vi upp o så brukar hon få gröt men sen vid 10 så får hon flaskan men ska prova att ta bort den för hon verkar Inge intresserad o sen får hon vid 15 flaskan igen o sen vid 17 någon mat o sen flaskan innan läggdags... Men ska prova att ta bort 10 målet! Men känns som att ta bort det första målet blir lite väl häftigt för då måste hon ju hålla sig 13 timmar :S

• AAEV

Tundra: dricker de inte havre eller rismjölk? Den är ju kalciumberikad :)