• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Cizzi86

Min bvc-sköterska säger oxå att "sömn föder sömn" ;) Charlie är typ som en egen väckarklocka och sover 30minuters tupplurar på dan. Han sover 3ggr med den sista mellan 16-17. Sen somnar hn för kvällen strax efter sju och sover hela natten. Får allt gå in och ge han nappen olika många ggr per natt men jag kan inte klaga. Han är en underbebis...lätt att lägga och sover bra. Har vart lite funderingar på mjölkallergi med hårt bajs och lite knottrig hud och han va ju helt galen när han skulle få mat,ersättning. Så sen lördag äter han inte ersättning längre och ingen välling. Han älskar mat så jag körde på stenhårt med mat och massa katrinplommon. Det funkar jätte bra. Gröt till frukost och kvällsmat ocv mellan det lunch och middag bestående av min mat tex potatis,morot och idag introducerade vi kyckling. Han bajsar bättre än han nånsin gjort. Innan va det med hjälp av termometern på skötbordet utan nu är det fin färg,inte grönt, och någorlunda mjukt. Nu kommer det flera ggr om dan men antar att det stabiliserar sig sen. Han dricker oxå en del vatten som säkert hjälper till.

• Tekla78

Cizzi, skönt att höra! Då kan ni ju börja "provocera" så småningom och se om det verkligen är mjölk eller ej.

Emil har blivit bra i magen igen efter någon veckas diarré som jag misstänker beror på tänder. Nu har han 38-39 graders feber och snorig/hostig :( Var tvungen att kolla upp så illvrålen inte berodde på öron/hals och det gjorde de inte, så nu sa läkaren att vi skulle hålla koll och komma tillbaks om febern inte ger med sig på några dagar.

• SessanM

Ingen som har tips på hur man får bebis att dricka vatten? Har gett henne en flaska med lite i hela veckan nu men hon leker mest med den och tycker det är skönt gör tänderna.. Tror magen hade mått bra av lite vatten! Ska testa köpa pipmugg i morgon iaf tänkte jag.

• Sladdis

Sessan: Ja pipmugg är en bra idé. Det är enda sättet att få i Matteo vatten. Provade först med en droppsäker men den fattade han sig aldrig på. Nu har vi en vanlig och han dricker ur den efter varje måltid. I början handlade det dock mest om att jag hällde muggen så vattnet rann in i munnen på honom och det såg ut som om han skulle drunkna ibland men sen fattade han fort. Lycka till!

• SessanM

Tack för tipsen! Köper pipmugg i morgon, bra att ha med sig om inte annat. Ska testa glas också, hon är faktiskt väldigt fascinerad av när vi dricker så det kanske funkar!

• AnnaKaffekanna

Tack för det härliga välkomnandet!!

Min son är alldeles galen i mat! Jag kan knappt äta utan att han drar i mina händer haha!  Han har verkligen tyckt om ALLT han har smakat på
    Han äter en portion gröt om dagen (runt kvälltid)+helamning. Men nu ska han ju äta mer "riktig" mat till lunch.

Hur gör ni som gett gröt innan? Ger ni fortfarande gröt och ger mat på dagen eller tar ni bort gröten? Vill ju inte att all mat ska konkurrera ut amningen..Obestämd  

• Sladdis

AnnaKaffekanna: Tänker att du ju kan fortsätta ge gröten som nu och så börja med den riktiga maten till lunch och sen ändå amma resten av dygnet. Sen byter ni ut ett mål i taget efterhand som ni är redo.

• Sladdis

Nu är det slutammat för min del. *snyft*. Jag orkar inte mer. Matteo har haft en hemsk natt och det måste bero på något jag ätit för oj vad det lät i hans mage. Han vaknade 0:30 och jag fick honom inte att somna förrän kl 2. Då ammade jag och kl 5 var det dags igen. Det hans mage inte tyckte om fanns väl kvar i mjölken. Gissar att det var dags ändå för jag gav honom ersättning igår på em mest som ett experiment och han stod sig på det till kvällsgröten. I vanliga fall brukar han amma varje timme hela em så det verkar som om mjölken börjat sina eller att den inte är så kraftig längre. Kanske sover han bättre på nätterna nu om han får en flaska innan han somnar. Han är 6,5 mån ca och han har aldrig sovit bra så nu hoppas jag att allt vänder.