• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • CattanB

För er med vakna bebisar. Jag tipsade en väninna om det här med att inte bebisarna ska sova efter ca 14-15. Hon hade en bebis som vakna 1 gång i timman. Och jag vill bara säga att de funkade för henne med.

Men när hennes bebbe blev för trött när kl va efter 14-15 så lät hon bebbe sova 10 min. En liiiiten powernap liksom.

Resultatet va att bebbe somna lite senare men sov ändå hela natten.
    Väninnan va helt knäckt pga sömnbristen men bara av att få en natt så ser hon redan fräsch ut.

Så ni som har jobbigt och är villiga att försöka gör de i på två kvällar, de kanske hjälper?

Kram på er brudar!

• chess07

Här har vi tagit tag i sömnen nu! Lilleman vaknar varje till varannan på natten så nu orkar jag inte längre.

Vi lägger honom vid ca 19 och lägger handen på och stryker lugnt om han protesterar. Tar bort handen när han är lugn så han lär sig somna själv. obs! Tog ca 15 min igårkväll, fick mat när han vakna vid halv 1 inatt sen lade jag handen på honom resterande gånger som han vaknade till, somnade då om nästan omedelbart, jag hann ta bort handen några av gångerna! Åt sen igen vid halv 7 och sov till ca 8 som vanligt.

Ska bli spännande och se om det funkar att göra såhär ! Utvärdering om 1 v!

• JWall

Chess: var han ledsen/arg under dom 15 minuterna? Jag är lite sugen på att pröva den där metoden. Men Peps blir så jäkla arg när han inte får komma upp så det känns som att han aldrig kommer lugna ned sig.

Hur dags lägger ni era små för natten? Är 18.00 tidigt?

• HannaVirrpanna

Det enda min BVC sköterska har sagt om sömn är att "sömn föder sömn..." Så jag har alltid kört på det, sen när Frans var bebis och kanske 8-9 månader körde vi på att han inte fick sova till efter fyra så somnade han kl sju. Tilly måste sova (helst) en eftermiddagslur från ca 15-17 annars orkar hon inte vara vaken till sju. Va olika det är... Jag lider mer er som inte får sova...! Ni gör det så galet bra!

• chess07
    JWall skrev 2013-01-10 13:29:06 följande:
    Chess: var han ledsen/arg under dom 15 minuterna? Jag är lite sugen på att pröva den där metoden. Men Peps blir så jäkla arg när han inte får komma upp så det känns som att han aldrig kommer lugna ned sig.

Hur dags lägger ni era små för natten? Är 18.00 tidigt?
    Första gången jag provade det innan jul satt jag ju 40 min med honom då var han rätt arg emellanåt, men lugnade sig mellan varven, därför orkade jag fortsätta.
    Igår var han inte arg utan protesterade mer på att han inte fick komma upp, inte hysteriskt! Blir dem hysteriska ska man ta upp dem och sen lägga ned igen när dem lugnat sig.
    Han lät mer som i ett "mantra" igår, precis som han kom in i ett läte och inte kunde sluta ;)

• CattanB

Jag lägger min mellan 19-20 men ibland är hon så trött att hon somnar 18. Sen sover hon hela natten. Då får hon inte sova efter 14-15.

• Sladdis

Får kanske också prova det där. Matteo somnar inte förrän 22-23 och vaknar varje timme hela natten. Nu räcker det oftast att jag klappar honom på rumpan så somnar han om direkt men jag måste upp ur sängen.

• SaJo81

Vi lägger också mellan 19-20 ungefär, bortsett från att vi "väcker" honom (oftast sover han sig igenom) för mat vid 23-tiden så sover han till 8 ungefär ibland lite längre :) nu har jag inget bra knep iofs då han har sovit bra sen han var ett par veckor. Enda vi vart noga med har varit att han alltid ska sova i sin säng och att försöka somna honom där istället för famnen, ibland somnar han i famnen ändå men det gör inget

Storebröderna däremot hade båda kolik samtidigt i fyra månader sen började vi med fem-minuters! Funkade på dom och dom har sovit 12-14 timmar per natt sen dess och göra fortfarande!

• anjiali

Får nog också ta och testa tass metoden. I helgen ska vi fixa sovrummet på övervåningen som vi rev ut för två år sedan. Var och köpte gipsskivor igår. Nytt sovrum får leda till nya sovrutiner.

Blir tokig ibland. Kämpar med att hinna få städat huset någon gång. Men hinner inte ut ur ett rum innan det stökat igen. Känner mig knäckt idag. Trött och stressad över att aldrig ens få gjort det grundligaste ! Gnäll gnäll....