• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • HannaVirrpanna

Jag brukar ibland göra på havregryn och ibland på quinoa havregryn eller vad det heter. Man kan koka gröten på mjölk, havremjölk eller vatten. Sen kan man alltid mosa i banan eller rårivet äpple/päron. Man kan blanda i aprikospure då det är järnrikt. Sen när de blir äldre kan man blanda i russin ifall dom är hårda i magen osv. Hirshflingor är inte heller fy skam. Blanda i det ibland, eller alltid. :)

• HannaVirrpanna

Jag började då min son var 6 månader då han ratade all gröt som var mjölkfri, men vissa bebisar har känslig mage så då kanske man ska börja senare. Den blir ganska klistrig så gör gröten rätt lös eller blanda i blåbär eller annat som gör att den blir lösare.

• AnnaKaffekanna

Jag har oxå läst det här med att barnmat/gröt o välling innehåller tungmetaller. Och min lilla dotter som har druckit välling varje dag i nästan 5 år nuFörvånad.. Visserligen har hon ätit mest hemlagad mat o gröt.. men ändå.. Min son äter ju sempers barngröt.. Får väl börja göra egen gröt.. tänker mest på att han ska få i sig järn, bvc säger att han bör äta köpegröt för järnets skull..

• HannaVirrpanna

Jag brukar göra en bas på havregryn (quinoa eller vanligt), hirshflingor och paltbröd. Jag mixar ihop allt, det går att äta som det är eller tillsammans med banan eller så. Man kan annars strunta i paltbrödet om man vill ha aprikospure ist!

• Tekla78

Men hur mycket paltbröd i relation till havregryn? Har precis köpt nu. Kan man mixa havregryn och paltbröd för fler portioner? Var förvarar man det i så fall? I kylen?

• HannaVirrpanna

Jag har bara tagit på känsla faktiskt... Finns säkert mått om man googlar. Jag mixar för flera portioner och har i en burk i skafferier!

• FruSandra

Vet ni om man får utnyttja friskvårdsbidraget när man är f-ledig?
    Ja vet att de såklart är från arbplats till arbplats, men ja är kommunanslättld..
    Vad jag har läst mej till får man inte diskriminera f-lediga och att de ska ha samma rätt :)
    Ja ska ringa imorn och kolla för säkerhetsskull... De ger ju en extra motor till träning isåfall :D

En annan sak ja undrar över är semestern. Hur blir de med den? Hade jag jobbat nu hade ju jag fått nya dagar i april (tror jag) men nu när man är f-ledig, får man dagar ändå? Eller uteblir de?
    Jätte tacksam för svar!