• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • SaJo81

Välkommen hem till kylan då :/ hoppas hon håller sig feberfri:)

Äter alla era bebisar något helt mål nu? Vi har verkligen bara småstartat lite, tror dock att lilleman kommer vara lite lättare än dom andra två ( peppar peppar) vad och när äter dom i så fall (alltså era som äter hela mål annat än mjölk)

• EllaBella02

Ja, just nu vill hon inte äta så mycket gröt och mat förutom fruktpure men innan så åt hon bara gröt på 1 dl vatten på morgonen vid 8, sen ammar jag vid 10 när hon ska sova, lunch vid 12 en hel halvburk, ammar vid 14 fruktpure vid 4 och sedan ammar vid 7. Kanske välling innan men nu har vi inte gett välling sedan arsenikrapporten som dock min BVC sköterska säger att vi ska ta med lugn. Det finns tungmetaller i allting vi stoppar i oss men man behöver ju inte ge den med mest i dom hon sa. Hon tyckte inte man skulle sluta ge välling och gröt.

• grahnkotten

Min får enbart en smakportion av gröt vid lunchtid annars ammar jag fullt! Tycket det funkar bra, men när melvins mage blir lite bättre tänkte jag öka upp den portionen till en hel portion.

Ang tungmetallrapporten, så finns ju tungmetaller i jorden och tas upp av särkilt spannmål! Så det spelar ju ingen roll om man gör gröten själv eller inte.. Så har jag förstått det hela, men jag vet inte! Tänker att man får ta det med ro och kanske inte proppa i barnen bara gröt och välling, utan försöka ge dem varierad kost och s mycket ekologiskt som möjligt. Men tyvärr har vi nog skadat naturen så mycket redan så även den ekologiska maten är skadad av tungmetall..

• Sladdis

SaJo: Ja, Matteo äter tre hela mål per dag. Startar dagen med en hel portion gröt och lite fruktpuré vid 9 ca. Lunch vid 12:30 är ca 3/4 barnmatsburk och lite fruktpuré. Ersättning på 210 ml vatten vid 15:30. En hel portion gröt med fruktpuré 18:30 och ersättning vid 9 när han lägger sig. Ofta blir det en flaska ersättning på natten vid 4-5-tiden.

• HannaVirrpanna

Glömde säga att om man gör egen gröt ska man tillsätta fett (typ rapsolja).

Tilly äter bara smakportioner. En per dag ung, ibland två.

• SessanM

Emilia äter ersättning vid 5.30. Hel grötportion och ett par msk päronpure ca 9. Sedan ersättning ca 13, 16-17, 19. Lite mat på eftermiddagen också, typ smakis.

• skuttare

Här ammas det bara än. Hon blir ju 6 mån 29 Jan. Tror att jag börjar med lite grötsmakisar om nån vecka. Man blir ju så sugen nu när larmet om gröt och välling gått . Inget illa ment, men jag är förvånad över hur många som börjat med mat och gröt redan. Rekommendationerna är ju ändå 6 mån. Många av era bebisar är ju såklart redan så gamla. Från mitt bvc har det liksom varit en självklarhet att vänta. Som sagt inget illa ment.

• AAEV

Olympia är 6 månader (igår) och vi har börjat lite grann, jag ammar precis lika mkt som innan men hon får sitta med vid bordet och smaka. Hon får enligt BLW så hon får inte i sig särskilt mkt, nån ostbit här och nån kycklingbit där. Frukt älskar hon och brukar få lite banan/äpple/päron ibland. Men hon äter inte vanlig mat varje dag och inga mängder alltså.

Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • EllaBella02

Vi har trappat upp från 4 månader. Började med en tsk om dagen och ökade med en tsk om dagen typ. Detta för att magen skulle gå vänja sig i tid gör enl min BVC ska man ge ett helt mål vid 6 månader. Då länge det inte konkurrerar ut amningen så var det helt ok enl min BVC och gluten skulle man absolut börja med innan sex månader i skydd av amningen. Tror alla gör det som funkar för dom med maten. Förra året var det ju fyra månader som gällde : )