• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • grahnkotten

Fick tipset att trycka in Alvedonen med den trubbiga änden först, för den spetsiga kan trigga igång just bajsreflexen! Men det kanske du redan visste! :)

• AAEV

Då ska vi se, tur jag sitter vid datorn och inte mobilen :)

Vi ger Olympia mat enligt BLW, som står för Baby Lead Weaning. (vi kör inte helt och hållet dock). Det betyder att man skippar sked och puréer och låter barnet själv äta och smaka mat, i sin egen takt.
    olympia får vår mat, (i den mån det går med salt o så, lite salt är ju inte farligt, mx 2 g per dag) och vi mosar eller mixar inte.
    Vi började med detta då vi, vid 5 mån ungefär provade att ge henne gröt, och hon hatade det, så högg hon min macka en morgon och mumsade i sig.

Man kan ge nästan vad som helst, om man vill börja lite försiktigt kan man t ex ge leverpastej (skivbar) i stavar, ostrullar (skiva ost som man rullar ihop), kokta morötter, broccoli eller blomkål. Tänk greppvänligt!
     Olympia får det mesta, köttfärs som inte är så "smulad", mackor som jag skurit i stavar, grönsaker, banan (stavar), vita bönor, kokt kyckling, ris, pasta (penne), ja det mesta som vi äter. :)

Hon sätter i halsen ibland, men barn är så fiffigt stöpta att de vet vad de ska göra. Hon klöks ett par gånger och så kommer det upp.  Eller, egentligen sätter hon ju inte i halsen (det fastnar ju inte liksom) men det kommer för långt bak.

Här är en jättebra sida man kan läsa på: se.babycenter.com/a1007100/vad-%C3%A4r-blw-baby-led-weaning

Det finns även en FB grupp - men den är inte så aktiv :)

Skulle kunna prata i evigheter om detta, då jag tycker det funkar 1000 ggr bättre än när vi körde traditionellt med de andra barnen. Det märks också att hennes pincettgrepp är väldigt bra, redan, men så får hon ju plocka mkt också :)

Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • AAEV

Vet att detta inte är bildtråden, men det struntar jag i
    Här äter hon skinka och smörgås!

Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • anjiali

AAEV: så söt . Å intressant. M verkar vara betydligt mer intresserad av vår mat. Hon blir förbannad ibland om hon inte får smaka.

• millifjor

Söt unge!
    Då kör vi tydligen den metoden med, blandat med gröt och puréer. Hon får bitar av leverpastej och andra bitar av vår mat att plocka i sig, funkar fin fint för oss. Hon verkar uppskatta mat!

Kan nån svara på varför varje natt som jag har matningen osv av Rakel så vaknar hon jättemånga gånger och bökar o har sig, vaknar även tidigt på morgonen! Men när min man ska ta natten så vaknar hon oftast 1 gång för mat och kanske nån gång till bara, dessutom sover hon länge på morgonen då när han ska vara hemma! Orättvist...

• skuttare

Min tjej skriker hysteriskt vid nattning och vaknar flera ggr på kvällen och skriker lika hysteriskt. Ibland får man väcka henne riktigt ordentligt och sen söva om henne men oftast så är det bara bröstet som kan trösta henne. Jag skulle ha varit på fösta hoppträningen idag med kusen men det går ju tyvärr inte nu. Hon kan ju inte skrika tills jag kommer hem bara för att. Känner mig lite bitter . Skriker utvecklingsfas om det här tycker jag och hon ska ju vara mitt i en sådan. Förhoppningsvis så har det ju släppt till nästa vecka då

• chess07
    FruSandra skrev 2013-01-14 22:27:42 följande:
    Chess

Ja har hört att kanel är giftigt mot så små? Kan ju såklart ha fel.. Men har för mej att bvc sa att man ska undvika de...

Ellabella, vi skulle kunna gå hos samma bvc :) ja har fått exakt samma råd som du...

Vi fick råtet att Man skulle börja med mat när barnen intressera sig för de för att de inte skulle tappa intresset...

Jo kanel är giftigt i stora mängder och jag läste om de innan ha prova. Han får knappt ett kryddmått om dan så då ska de inte va nån fara. Tror de handlade om matskedar per dag när de är giftigt.. Men ska höra med BVC nästa vecka! :)

Jobbigt med febern...

Som granhkotten skriver så ska man ge alvedonen med trubbiga änden inåt, de kanske du gjorde, för spetsen på det är gjord så att de "sluter om" den i rumpan.

Ett tips till er alla som jag lärt mig via jobbet är att får ni inte ner febern, eller om alvedonen åker ut, ge Ipren istället!

Ipren och Alvedon fungerar jättebra tillsammans om det verkligen behövs!

Det gäller även oss vuxna :)
  • JWall

Tack för svaret AAEV! Riktigt intressant, nu ska jag se om jag vågar mig på det hela :D

• HannaVirrpanna

Chess: vi varvar alltid Ipren och Alvedon på vår tvååring då han har feber. Har fått för mig att man inte ska ge bebisar Ipren, då man inte ska äta det under graviditeten osv. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

En sak som alltid funkade då sonen var bevis och hade hög feber var att han fick bada i ljummet vatten och självtorka. Sen så fick han bara sova i blöja och ha max ett tunt lakan på sig. Han kräks alltid vid hög feber så det har alltid varit viktigt att få ner den snabbt. Senast kräktes han från torsdagsnatt till lördag... Så drygt då han kräks på alla ställen som är dryga att torka från. Sängen, mattan, soffan, golvet så det skvätter överallt. Huvva!

• SessanM

Skuttare: Emilia är likadan.. Hur gammal är din tjej? Min blir 6 mån den 23.