• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • enilorac81

SessanM-precis så gör lilla Elias i sängen, vi ska sänka ned den till helgen tänkte vi. Nu ligger jag och vilar i soffan medan lilleman tar en paus (sover)

• Oonah

Vår lille kan vända sig både från rygg och från mage, men på natten verkar det som att han glömmer bort hur man gör. Då hamnar har på mage och vaknar och gråter och kan inte vända sig om. Inte så lätt för småpluttarna. 

Någon som för övrigt  har något tips för att långsamt få ett barn att börja sova en längre period på dagen istället för de nuvarande 35 minuter x 4?

Det skulle vara så skönt att hinna göra något. Äta utan att inhalera maten, till exempel. Just nu är det mer "Jaha, vad ska jag påbörja som jag kan bli avbruten mitt i?"

• tundra

Ja vi har sänkt ned sängbotten för nån vecka sedan. David drar sig utan problem upp stående på knä och vill gärna vidare.

• Oonah

Vidare vill jag bara berätta om vad jag insåg i helgen. Att sömn är jävligt bra. Den lille har som sagt alltid vaknat flera gånger per natt och på hans 35 minuters-sovpass på dagen hinner jag inte sova alls. Jag har blivit mer och mer desperat, ledsen, arg (ilsken rent av), apatisk och korkad - men i helgen fick jag sova barnfri för första gången.

Varför, o varför har jag inte gjort det tidigare? Jag var ju på raka vägen mot en djup depression, inser jag nu! Jag kunde vakna på nätterna och gråta hysteriskt men reflekterade inte över att jag behövde få sova.

Jag vaknade med ett Tjoho!! och kände mig mycket mer som mitt gamla jag. Och nu, flera dagar senare, känner jag fortfarande att jag kan hantera den dagliga frustrationen mycket bättre. Nu har jag bestämt (ja, banne mig, det spelar ingen roll vad maken säger) att jag ska sova barnfri en natt varje helg som vi har möjlighet till det. 

Har ni fått sova barnfri, eller med barn men en hel natt, ännu? 

• Sladdis

Oonah: Matteo vaknar ju varje timme på nätterna så de senaste 2,5 mån har mannen fått hjälpa till. Jag hade tagit honom själv i 5 mån och mådde som du beskriver. I veckorna tar han ca 3 tim varje natt så jag får lite sammanhängande sömn. På helgen tar han en av nätterna helt. Någon gång har han tagit båda nätterna och oj vad jag varit mig själv efter det. Orkar plötsligt dra igång en massa projekt.

• Sladdis

Förresten idag tittade 6:e tanden ut!ð??³ð??¬ Nu har han fyra nere och två uppe.

• AnnaKaffekanna

Dante kan vända sig både från mage till rygg och tvärtom. Han sover dock bara på rygg/sidan.. är rätt stilla i sömnen.

Han kan äntligen sitta utan stöd sedan nån vecka tillbaka och leka på golvet! Han upptäckte oxå att storasyrrans byggklossar var roliga att slå ihop så det smällde i hela vardagsrummet! Han "klappar händerna" med klossarna med andra ord. Allt som låter är kul.. Aj mina öronFörvånad

Att ligga på mage en längre stund (typ 2 min haha) är inte en favvorit.. Hade ju varit bra om han lärde sig krypa. Han vill bara sitta o stå.. Jaja det kommer välGlad

• SaJo81

Bastian kan bara vända från mage till rygg och inte tvärtom,

Vi är långt ifrån att han ska börja resa sig mot saker här med så Lillemor ligger fortfarande högst upp i sin säng.

Grejade precis ihop lite mat till "Bamse" (som Bastian kallas dagligen här hemma) det blev morot och potatis (som vanligt) någon som har nån idé på annat man kan göra ordning i puréer? Inte morot, potatis, majs och palsternacka nu alltså! Känns ju aningen enformigt

• tundra

David älskar haricots verts och lite potatis - milt och krämigt.

Annars har du ju broccoli eller gröna ärter.

Jag blandar i lite lax eller torsk nu också.
    Har köpt högrev jag ska koka och prova nästa vecka.

David har 40 graders feber. Ligger i knät och ammar ammar ammar. Tittar upp ibland och jollrar mamama. Hjärtat.