• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • jessamy

Hej. Far jag vara med? plussade igar. Tredje barnet. Vet ej exakt nar jag hade mens men blir en slutet av juni borjat pa julibebis.

Har en dotter pa snart tre ar och en son pa nastan atta manader.

• Ella Jade
    jessamy skrev 2011-11-01 11:57:18 följande:

Hej. Far jag vara med? plussade igar. Tredje barnet. Vet ej exakt nar jag hade mens men blir en slutet av juni borjat pa julibebis.

Har en dotter pa snart tre ar och en son pa nastan atta manader.

Självklart! {#emotions_dlg.flower} Grattis och välkommen alla nya :D
  • Gurkburk

Hej, här är en till! Plussade igår på BIM -5, men kunde inte riktigt tro det. Idag är det dock ingen tvekan. Efter flera års försök och ett missfall i våras är jag nu äntligen gravid Solig Den här gången ska det gå vägen! Enligt min beräkning blir det bf 13 juli.

• JonnaA87

Hejsan

Jisses va kul me så många som plussat :) Hoppas det går super bra för alla!
    Själv plussade jag i söndags å efter lite räknande å sånt verkar jag vara i v 6 nu...förstår dock inte riktigt hur man räknar?! Har inga direkta symptom förutom förbannat ömma bröstvårtor :/ men d e allt...än så länge.. 
    Det är första barnet och jag har några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på?
    När ska man ringa BM å vad gör dom på första besöket?
    Är det någon speciell mat man ska undvika eller äta mkt av? 
    När görs första ultraljudet?

• vädursflicka

Hej Jonna, och grattis till pluset!

Jag är i v 5(4+2) idag och jag ringde BM igår. Fick tid nästa tisdag då jag alltså är i v 6(5+2). Vad jag förstår är den första träffen mest för info om alkohol, tobak, motion och matvanor bl.a. Sen får man väl ta upp om man har några funderingar. Men det tas inga prover eller så. Det görs vid själva inskrivningssamtalet kring v 12.

Det "ingår" ett ultraljud som kallas rutinultraljud, detta brukar ske kring v18-19. Vissa gör också ultraljud privat innan detta RUL.

När det gäller mat vet jag inte så mycket så nån annan får gärna svara på det så ja också lär mig lite :)

• MLT
    JonnaA87 skrev 2011-11-01 13:18:34 följande:
    Hejsan

Jisses va kul me så många som plussat :) Hoppas det går super bra för alla!
    Själv plussade jag i söndags å efter lite räknande å sånt verkar jag vara i v 6 nu...förstår dock inte riktigt hur man räknar?! Har inga direkta symptom förutom förbannat ömma bröstvårtor :/ men d e allt...än så länge.. 
    Det är första barnet och jag har några frågor som jag hoppas att någon kanske kan svara på?
    När ska man ringa BM å vad gör dom på första besöket?
    Är det någon speciell mat man ska undvika eller äta mkt av? 
    När görs första ultraljudet?
    Grattis :)

Ring bm så fort du kan så bokar ni in tid för hälsosamtal (på de flesta ställen tror jag), där får du veta just vad du bör undvika att äta, får lite broschyrer osv. Det finns också info på livsmedelsverkets hemsida: http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/ Det är inte så mycket man ska undvika egentligen, om man inte moffar brie-ost och rått kött i vanliga fall :)

Det första och enda ultraljud du kommer erbjudas om graviditeten är komplikationsfri är rutinultraljudet (RUL) och det sker omkring v. 18. Det finns dock privata kliniker man kan boka tid hos, men då får man betala själv.
  • Mysmamma70

Där vi bor har vi även ett RUL i v 32, det gäller tex Lund och Malmö

• MLT
    Mysmamma70 skrev 2011-11-01 13:40:29 följande:
    Där vi bor har vi även ett RUL i v 32, det gäller tex Lund och Malmö
    Vad lyxigt! Är det för att kolla tillväxten eller varför får man ett till?
  • Ella Jade
    MLT skrev 2011-11-01 13:32:40 följande:
    Grattis :)

Ring bm så fort du kan så bokar ni in tid för hälsosamtal (på de flesta ställen tror jag), där får du veta just vad du bör undvika att äta, får lite broschyrer osv. Det finns också info på livsmedelsverkets hemsida: slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravi.../ Det är inte så mycket man ska undvika egentligen, om man inte moffar brie-ost och rått kött i vanliga fall :)

Det första och enda ultraljud du kommer erbjudas om graviditeten är komplikationsfri är rutinultraljudet (RUL) och det sker omkring v. 18. Det finns dock privata kliniker man kan boka tid hos, men då får man betala själv.

Kan jag också fråga?

Så det första mötet med BM är bara info osv. Möte 2 är alltså provtagningar osv?
  • MLT
    Ella Jade skrev 2011-11-01 13:45:06 följande:
    Kan jag också fråga?

Så det första mötet med BM är bara info osv. Möte 2 är alltså provtagningar osv?
    Så var det för mig, men det verkar vara olika överallt..
Svar på tråden Juli bebis 2012