• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • Hallonmusen83
    En liten skrev 2012-02-03 12:56:18 följande:
    Jag måste skaffa mig mamma byxor och en kjol eller två att ha på jobbet. Ni som har provat H & M  tycker ni att de har varit bra?

Förra gången köpte jag ett annat märke och efter någon månad var de så säckiga och utan form. I slutet lossnade stretch kanten från byxan men då det var i slutet orkade jag inte köpa nya utan istället valde jag att dölja hålen med stora tröjor.

Hur gör ni som har "dress code" på jobbet? Vart hittar ni skjortor och blusar?

Vi kan ha vad vi vill på jobbet men det ska vara strikt så jag behöver inte ha kostym eller dräckt.
    Byxor ja , kjol ej prövat !
    Skjortor finns  men googla mama kläder kommer upp många bra sidor
    Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • down under

Var på rul igår och fick se den lill* igen!
    Den Var väldigt aktiv och hade mycket gymnastikövningar för sig, roligt att se!
    Den var 14cm från huvud till rumpa och foten var 2,2cm lång..
    Ville ju veta kön men hon ville inte ens titta efter, såååå himla besviken!!
    Alls såg bra ut annars men hon kunde inte se hjärtat ordentligt det var tydligen lite för tidigt för att se dom detaljer hon behövde så vi ska dit igen den 21/2 och titta igen..
    Jag klagar inte! Bara kul att få se den lill* igen och får jag en annan tant så kanske hon är villig att tala om könet då!
    Annars så åker vi ner till Göteborg i v 24-25 och gör ett 3D ultraljud och tar reda på könet då!
    Så störande att behöva vänta så länge att få veta när jag kunnat få vetat det igår om jag tillhört ett annat lanstingGråter
    Dessutom så är bilderna hon skrev ut  i oskärpa allihop!!!
    Blev flyttad från den 13 till den 14 oxå.

• Hallonmusen83
    down under skrev 2012-02-04 09:54:15 följande:
    Alls såg bra ut annars men hon kunde inte se hjärtat ordentligt det var tydligen lite för tidigt för att se dom detaljer hon behövde så vi ska dit igen den 21/2 och titta igen..
    Jag klagar inte! Bara kul att få se den lill* igen och får jag en annan tant så kanske hon är villig att tala om könet då!
    Annars så åker vi ner till Göteborg i v 24-25 och gör ett 3D ultraljud och tar reda på könet då!
    Så störande att behöva vänta så länge att få veta när jag kunnat få vetat det igår om jag tillhört ett annat lanstingGråter
    Va kul
    Busbebis
    Ville hon inte , trist ! ja vissa vill , vissa inte , vissa kan , vissa kan inte , vissa osäkra andra säkra , de som gör ul !!

Hoppas ni får se könet nästa ggn :)

va tror du de är ?
  • Sladdis
    Kul att få se bebisen och att den var gymnastisk.Glad Tråkigt att ni inte fick reda på könet. Hos oss säger de att de inte berättar heller så jag har inga förväntningar ang. måndag, men jag vet att det finns någon som berättar så man får väl hoppas på den personen.
  • Mizz E
    Woogie skrev 2012-02-03 11:50:22 följande:
    Grattis till mysiga och bra RUL! :o) Välkommen också till nya!

Vi har egentligen bara ett flicknamn: Eleonor (att uttala som det stavas, inte Ellinor), vilket passar riktigt bra till vårt efternamn. Hur det klingar med syskonens namn... tja... de ska inte bo tillsammans resten av livet ändå Som kille... Jag gillar Castor och ångrar lite att N inte fick det eftersom det hade passat honom riktigt bra!  Vad gäller släktnamn, så är det Johannes om det är en kille (i andra namn), vilket båda killarna heter, och Karin om det blir en flicka. Både min mormor, farmor och mamma hette och heter det, mamma dock i andranamn.

Både N och G har bibliska namn, men det är inte religon vi har utgått ifrån, utan att de ska fungera internationellt. Hur det fungerar med Eleonor vet jag inte... :o)
    Kul att se att folk väljer namnet Eleonor. Heter själv Elenor och personligen gillar jag den stavningen bättre än Ellinor.

Väntar oxå barn i juli :D, mitt och min sambos första gemensamma barn. Har sen innan en 6 årig bonus son, där jag har varit med sen han var 1½ år.

• ToKar
    froggyL skrev 2012-02-03 21:27:51 följande:
    En liten: jag e nöjd med hm:s kläder. Bra pris för såpass kort tid man har kläderna. RUL på onsdag, jag längtar! Ska bli skönt å få ett datum också, just nu lutar det åt 1 juli, men.... Vi får se. Jag känner mig väldigt liten för att snart ha gått halvtid. Eller så minns jag inte hur stor jag var sist. Får kolla in bilderna.... Efter en period med dålig matlust, så kan jag nu, förutom vid frukost, äta hur stora portioner som helst känns det som. Farligt farligt. Tur jag inte har lätt för att gå upp i vikt. Har inte fått nåt särskilt måste-ha-behov än. Har ni? Ev mina apelsiner då... Men inget godis, glass, sött, salt eller annat sånt.

Här är det surkål och Loka citron i mängder! dricker nog mer än 1,5 liter per dag. Å surkål äter jag till varje måltid (typ halva tallriken). Går och småäter från burken ibland också ;) Inget sötsug alls.  
  • michelodeon
    froggyL skrev 2012-02-03 21:27:51 följande:
    En liten: jag e nöjd med hm:s kläder. Bra pris för såpass kort tid man har kläderna. RUL på onsdag, jag längtar! Ska bli skönt å få ett datum också, just nu lutar det åt 1 juli, men.... Vi får se. Jag känner mig väldigt liten för att snart ha gått halvtid. Eller så minns jag inte hur stor jag var sist. Får kolla in bilderna.... Efter en period med dålig matlust, så kan jag nu, förutom vid frukost, äta hur stora portioner som helst känns det som. Farligt farligt. Tur jag inte har lätt för att gå upp i vikt. Har inte fått nåt särskilt måste-ha-behov än. Har ni? Ev mina apelsiner då... Men inget godis, glass, sött, salt eller annat sånt.
    Ett tag åt jag flera citroner om dagen, skivade med salt på Just nu är jag mer inne på kapris och oliver, kapris har jag till all mat, blir supergott Drömmer
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • snoffsan08

Härligt med livlig bebis! Längtar till alla hjärtans dag då vi får kika in till vår. Hoppas dom kan se och tala om vad det blir för nåt. Jag blir hemskt sugen på salt lakrits eller på kvällen när jag går och lägger mig. Limpsmörgås med kaviar och ett stort glas kall mjölk.

• Hallonmusen83
    Får BM vägra att kolla könet på UL?

Jag kontaktade Statens medicinsk-etiska råd (SMER) för svar på den eviga frågan: "Får en barnmorska/gyn/läkare _vägra_ att tala om barnets kön vid ett ultraljud?"

Hej AnneSophie,

I Lag (2006:351) om genetisk integritet m.m. står i 4:e kap, Villkor för fosterdiagnostik:
    1 § Alla gravida kvinnor skall erbjudas en allmän information om fosterdiagnostik.
    En gravid kvinna som har en medicinskt konstaterad förhöjd risk att föda ett skadat barn skall erbjudas ytterligare information om genetisk fosterdiagnostik.

Efter informationen bestämmer kvinnan, i samråd med läkaren, om hon skall genomgå fosterdiagnostik eller genetisk fosterdiagnostik.
    Den gravida kvinnan skall få all information om fostrets hälsotillstånd som har kommit fram vid fosterdiagnostik. Uppgifter om fostret som inte rör dess hälso- tillstånd skall lämnas ut endast om kvinnan begär det.

Det är alltså de två sista meningarna som spökar.
    De avgörande orden är "information om fostrets hälsotillstånd". Könet har inget med hälsotillstånd att göra. Undersökningen går inte ut på att bestämma fostrets kön. *
    Men skulle man vid undersökningen ändå observera och säkert fastställa fostrets kön, skall denna information lämnas ut om kvinnan begär det. **

Vänliga hälsningar

Erik Forsse

----------------------------------
    Statens medicinsk-etiska råd, SMER
    National Council on Medical Ethics
    SE-103 33 Stockholm
    www.smer.se

Jag förtydligar ovan lite...

* En BM/läkare/gyn behöver alltså inte kolla efter könet bara för att föräldrarna vill. Den biten ingår inte i ultraljudets syfte.
    OM en BM/läkare/gyn kollar ändå så är det enbart pga goodwill (för att dom vill eller hinner).

** Men OM det under undersökningen skulle komma fram att BM/läkare/gyn faktiskt vet vilket kön barnet har OCH BM/läkare/gyn tydligt talar om att dom vet (tex genom att göra en tydlig kommentar som tex "Ja nu vet jag vad det är för kön iallafall...") OCH föräldrarna vill veta könet och efterfrågar detta så får inte BM/läkare/gyn vägra tala om denna information.
    Då kan man hänvisa till Lag (2006:351), 4:e kapitlet

• Engla80

Roligt med fler RUL Skrattande Som jag längtar till vår tur... på måndag är det bara en vecka kvar i alla fall! 

När vi vänta vår dotter kämpade BM med att kunna se kön på RUL men tösen vägra visa Obestämd  Vi har turen att i kommunen får man ett UL i v 32 också så då såg man tydligt att det va en tjej! Hoppas denna baby är mer villig att flaha sig, vill så gärna veta Cool

Men mest av allt vill jag bara få veta att allt är som det ska där inne!! Drömmer mardrömmar om att det inte finns någon baby i magen att jag bara inbillar mig att vara gravid... Drömmer även att vårt hus brinner ner totalt, tom tegelstenarna blir till aska i drömmen... Drömmer även att jag går vilse och inte hittar hem och alla tror att jag lämnat min man och dotter, när jag väl kommer hem har dom gått vidare och min man har en ny fru som min dotter kallar mamma... Jag har mycke mardrömmar för tillfälligt Rynkar på näsan Inte alls roligt!!

I övrigt mår jag mycke bra nu! Har ett stort sötsug som jag måste försöka kontrollera... Är överviktig och vill inte springa iväg för mycke i vikt under graviditeten. 

Svar på tråden Juli bebis 2012