• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • SaJo81
    Sladdis skrev 2012-04-10 19:20:38 följande:
    SaJo81: grattis till jobbet. Trygghet betyder mycket. :)
    det känns fantastiskt skönt, fick ju reda på att mitt kontrakt skulle gå ut några veckor efter jag plussade och det har inte varit någon munter tid direkt....och nu får jag tillbaka jobbet....småförvirrat men jätteskönt=)
  • MissMurrig
    enilorac81 skrev 2012-04-10 19:05:04 följande:
    Woogie - angående din vikt. .  allt beror ju på hur lång du är: Tycker inte din vikt låter mycket.

Själv väger jag (vid senaste inmätningen) 72 kg och är 168 cm lång, har själv inte varit gravid förut och har inte heller vägt över 70 kg någon gång. . . när jag blev gravid låg jag på 66 kg så har ju gått upp lite sen dess trots alls - förväntar mig några kilon till de sista veckorna (är i vecka 28, 27+1)

Angående hur bebisen ligger - hur kan ni känna det. jag känner att det sparkar till lite här och där och ibland har bebben cirkus där inne och sparkar runt överallt. Men mestadels känner jag på min vänstrasida eller ganska långt ned, men även ibland på höger, så min verkar utnyttja hela området den har tillgång till =)

Oj, vi är lika lång, började på samma vikt, men jag ligger på 80 nu. Jag har försökt tänka på vad jag äter, men har typ gett upp nu. Är sugen hela tiden, och orkar inte straffa mig själv genom att inte äta det jag vill, när jag gick upp lika mycket när jag försökte äta nyttigt.

Min bebis ligger... överallt? Det känns som om den armbågar mig i höger sida, knäar i vänster och sedan gör en kullerbytta och börjar någon annanstans. Har ju moderkakan fram, så jag har svårt att känna vilken kroppsdel som är vart. Med min förste var det inga problem att känna vad som vart huvud, rygg, rumpa, armar och ben var. Nu känner jag ju att det är något benigt som trycker någonsans, men det kan ju vara ett knä, eller armåge, eller fot.... 
  • Trolla75
    FruSandra skrev 2012-04-10 19:16:56 följande:
    Hej alla! Jag har en fråga som kanske är alldeles dum? Men frågar man ute så vet man inte. Dessutom är de här första bebisen.
    De jag undrar över är om man kan ha en aning om vad bebisen kommer att ha för storlek på kläder till hösten/ vintern.
    Min mamma har bjudit mej på en resa till Ullared, o ja tänkte att man kanske ska ska köpa fleceoverall till vintern om sånt finns. Samt åkpåse...
    Men ja har ju ingen aning om vilken storlek...
    Det finns inga dumma frågor! Solig
    Storleken följer barnets längd, men det har du säkert redan räknat ut...
    Men här kommer en storleksguide från Lindex...

www.lindex.com/se/kundservice/storleksguide/barn/

Ett tips är att blanda lite 50 & 56 kläder att ha med till förlossningen... vissa bebisar som är större kan alltså behöva 56 som första gångs kläder...
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • En liten
    Hej alla! Jag har en fråga som kanske är alldeles dum? Men frågar man ute så vet man inte. Dessutom är de här första bebisen.
    De jag undrar över är om man kan ha en aning om vad bebisen kommer att ha för storlek på kläder till hösten/ vintern.
    Min mamma har bjudit mej på en resa till Ullared, o ja tänkte att man kanske ska ska köpa fleceoverall till vintern om sånt finns. Samt åkpåse...
    Det kan variera lite men för det mesta kan man följa indikationerna som Trolla säger. Jag vill dock lägga till att gå efter cm storleken och inte månads storleken eftersom det varierar mycket beroende på vart kläderna kommer ifrån.
    Nordiska märken som P&P, H&M, Lindex, och sportmärken är oftast en storlek större än liknande europeiska märken från Spanien, Italien och Frankrike. Därför är det bättre att gå efter cm/cl istället för månads indikationen.

Min erfarenhet är att fleesekläderna var användbara ganska länge då de "töjer" sig och växer med barnet.
  • En liten
    SaJo81 skrev 2012-04-10 16:56:31 följande:
    Jaaaa:) vilken dag! Har oroat mig nåt fruktansvärt sen jag förlorade mitt jobb i februari, hade återanställningsrätt och det visar sig att dom nu behöver folk igen så på torsdag börjar jag arbeta:) annan avdelning (en lättare) blir det, men fast anställning istället för 6månaders kontrakt som jag hade innan! Så då har jag även ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten! Påsåg jag ska få lön igen:)
    Grattis, vad skönt! Hoppas du kommer trivas på din nya avdelning.
  • Alemonia
    När jag fått min första så var jag till GeKås i oktober och insåg att turligt nog så fanns det i alla fall då vid småbarnskläderna flera skyltar med översättning mellan ålder och storlek.
    Sen kan alla barn givetvis vara både något mindre och något större än de angivelserna samt att de är olika länge i behov av vissa storlekar.
    Det är alltid lite av en chansning (vilket gäller fortfarande då jag gärna köper kläder på rea inför nästa vinter).

SaJo81: Grattis till jobbet!

I går var jag på information och rygg-och bäckenbesvär hos sjukgymnasten och anmälde mig då till hennes variant på vattengymnastik för gravida. Hon lovade besked inför veckan som kommer så kanske redan på torsdag nästa vecka.
    I Norrköping kostar både den som är för alla gravida och den som är för oss med rygg-och bäckenbesvär 100kr/gång och frikort gäller.
  • froggyL

Grattis SaJo81 till jobbet. Måste kännas himla skönt. Vilken skillnad! Själv e jag hemma från jobbet idag. Orkar inte nåt känns det som. Måste kolla mina värden igen. Har ringt barnmorskemott. som ska ringa upp mig. Sällan det går att va hemma från mitt jobb, men nu har vi en praktikant som lätt kunde ta mina elever... Och då passar jag på. Måste ju tänka på mig i det här läget, men jag har svårt för det. Många som är i behov av mig....

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Maryveken

Förra torsdagen var vi upp på förlossningen pga misstänkt vattenavgång, v26. Tur nog såg det fortfarande bra ut och vi fick oss även ett extra UL på bebis som nu är bekräftat en flicka :) Jag var så rädd att det skulle bli som förra gången så gissa vilken lättnadssuck jag drog när det såg ok ut :) 

Måtten jag fick var följande;
    SF: 23
    Blt: 115/70
    Flj: 150
    Viktuppg: 12/13kg

Ferritinvärdet hade sjunkit ytterligare och ligger nu på 4!! :O
    Men eftersom mitt HB otroligt nog ligger över 110 så avvaktar de ännu med transfusion.

Jag känner mig större än med Vilde men där låg SF på 25 i samma vecka så.. Det pinnar på iaf :)
    Sen har jag högre blodtryck än förra gången, då låg det på 90/60.

• froggyL

Äh, fick inte komma förrens onsdag nästa vecka, så får jag träffa distriktsläkaren å ev. göra fler prover.

Mamma till Linnea 2008-01-04
Svar på tråden Juli bebis 2012