• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • ToKar
    Malena C skrev 2012-04-15 19:01:58 följande:
    Jag kanske använder fel uttryck. Vad min läkare sade - men på flamländska fösrtås -  är att som förstagångsföderska så öppnar sig inte bäckenet lika tidigt så ofta sjunker bebis inte ned förrens förlossningen startar. På mig var det definitivt så.

Okej, fast generellt är det så att barnet fixerar sig tidigare hos förstagångsföderskor:)
  • FruSandra

Jag prata med sjukrådgivningen nyss. (ang smärtan i magen- lika som igår)
    Hon ville att ja skulle ringa förlossningen och prata med dom.
    Men ja har inte ringt än. Är otrolig för att de ska tycka ja är fjompig... :S

• Trolla75
    FruSandra skrev 2012-04-15 20:27:02 följande:
    Jag prata med sjukrådgivningen nyss. (ang smärtan i magen- lika som igår)
    Hon ville att ja skulle ringa förlossningen och prata med dom.
    Men ja har inte ringt än. Är otrolig för att de ska tycka ja är fjompig... :S
    Skulle du kunna förklara smärtan?

Jag har också ont emellanåt men det är när bebis spänner sig på tvären i magen, det känns väldigt obehagligt... Tänkte om det var något sådant?
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • froggyL

Inga frågor e fjompiga. Bättre å ringa en gång för mkt än en gång för lite. Och det tycker de med! Och du kommer stilla din oro. Ring du! Kram!

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Tekla78
    FruSandra skrev 2012-04-15 20:27:02 följande:
    Jag prata med sjukrådgivningen nyss. (ang smärtan i magen- lika som igår) Hon ville att ja skulle ringa förlossningen och prata med dom. Men ja har inte ringt än. Är otrolig för att de ska tycka ja är fjompig... :S

Håller med Froggy. Ring förlossningen och fråga. De kan ställa de rätta frågorna som antingen leder till att du blir mindre orolig eller så vill de ha in dig för en titt för säkerhets skull. Där kan de antingen göra något åt problemet eller säga att allt är ok. Jag har bara positiva erfarenheter av gulliga barnmorskor när jag varit orolig och ringt in / åkt in.
  • EllaBella02

Sannerligen börjar det bli svårare att sova på nätterna! Vaknar och vänder på mig flera gånger per natt, får ont i höfterna om jag ligger för länge på dom. Jag har även fått ont i ljumskarna när jag rör mig, känns nästan som någon form av träningsvärk. Ömmar också i tuttarna rejält igen. : ) Tycker det händer saker varje vecka nu. Vi köpte Malm-byrån som visades i bildtråden till bebisens rum. Blev jättebra och jag tycker den är jättefin. Kram på er brudar!

• En liten

Oj ni anar inte vad glad jag blev när jag läste i lördags om era sov problem med 4-5 åringarna. Vi har exakt likadant här hemme och jag har haft så dåligt samvete. Jag tog nämligen skulden på mig att jag var en dålig mamma och att hon ropar hela kvällarna beror på att jag hämtar henne så sent på fritids .... Men om ni har likadant så kan det inte vara det!

För oss blev det bättre när jag en morgon lyfte in henne i min säng och sa att vi måste prata. Jag förklarade att hon nu är en stor tjej och att hon gjärna får läsa för sina nallar själv på kvällarna och sedan släcka lyset och sova. Att vi älskar henne precis lika mycket även om vi inte komme in och pussar och kramar henne hela tiden.  Som jag skrev tidigare så var det tänt frammåt tio tiden inne hos henne men förra veckan hade hon släckt lyset före nio varje kväll och då gick jag in och drog upp täcket och kramade om henne igen, och hon sov faktiskt. Helt otroligt.

Den här veckan är jag alldeles ensam hemma, lite konstigt var det igår kväll. Mannen är på tjänsteresa och dottern på påsklov hos sin farmor och farfar igen.

• Woogie

Hej på er! Vi har haft en bra helg, men jag börjar få kännbar foglossning i blygdbenet och har ont inne i höfterna - kramp - varje sen-natt nu för tiden. Samt att jag vaknar varje gång jag ska vända mig, med kudden under magen som ska med. Ibland hamnar jag på rygg emellan lägena och dåsar till och oj vad snabbt jag mår dåligt då... Syrebrist... Tur att det inte är så länge (antar jag!) och jag hoppas att det inte är någon fara för lilla E, hon borde ju få syre av mitt i första hand, eller?

Föga förvånande är jag förkyld igen... det går i snitt 2-3 dagar när jag inte behöver nässpray eller snyta mig, sen är det dags igen. Ska fråga på jobbet om jag kan få sitta i eget rum lite, ett par veckor eller så, så att mitt immunförsvar får en chans... Jag pratade med en kollega i fredags. Hon ska ha om en månad och skulle gått på FL i fredags, men har varit hemma i två veckor redan pga. njursten och annat. Hon var också ständigt snuvig, förkyld och hostig sedan januari i princip. Hon berättade att efter två veckor hemma, så mådde hon helt bra igen... Det är alltså inte bara som jag inbillar mig. Dessutom ser jag ju att även de av mina kollegor som sitter i samma rum och inte är gravida (merparten ) också är sjuka i tid och otid... Annars vet jag inte vad jag ska göra... Det känns smått ångestfyllt att jag som mamma/"värdkropp" aldrig är frisk och hela tiden pillar i mig hosmedicin/nässpray/fan och hans moster för att kunna ta mig igenom dagen... Hur mår lilla E egentligen? Och hur mår  min kropp? Jag är gravid, har en 20-månaders, en 10,5-åring, ett heltidsjobb och en villa med stor trädgård... Vad av det kan jag skära ner och ta det lugnt med? Trädgården, ja. Men huset... C jobbar också heltid och hjälper dessutom sin bror med deras hus. Barnen, nej... Jobbet...? Vad händer med ekonomin då? *suck*

Igår hade vi iaf. en underbar dag! Vi lämnade N hos mina svärföräldrar och sen åt vi stor och fantastisk brunch på Hilton. Efter det åkte vi på guidad rundtur i kanalen här i MÖ i vårsolen, och vi hade med oss varm choklad! Sen åkte vi hem och spelade brädspel och tog det lugnt och på kvällen åkte vi in igen och kollade på Wrath of the titans på bio. Halv nio hämtade vi N och sen åkte vi hem och lade oss :o)

Vi har börjat toa-träna N och det går bra så tillvida att han vill sitta där och han säger alltid till när han har bajsat i blöjan, vilket borde kunna leda till att han kommer kunna säga till innan, snart. Vi sätter honom där det första vi gör när han vaknar, efter maten och om han pratar mycket om att kissa. Hittills har han bara fisit i toaletten dock :o) Men det kommer väl... I morse var blöjan helt torr när han vaknade och ändå kom det inget på toa. Men det känns trots allt som rätt väg att gå.

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • EllaBella02

Då var det dags för blodtryckrapportering igen! : )

140/90 på första som vanligt. Efter liggande vila 110/70.

+1 på urinprovet, så de skickade iväg det på odling idag, det har de inte gjort innan då det har varit nere på 0 och vänt. Får svar på det om det är någonting.. annars hör de inte av sig.

Fick även en tid till läkaren den 4 Maj för utredning av blodtrycket. De säger nu att det också kan vara ett medicinskt högt blodtryck som då egentligen inte har med graviditeten att göra... De sätter möjligen en sådant där 24 timmars prov, när man går med en blodtrycksmätare på sig hela tiden.

Nu tillbaka på torsdag igen för nytt blodtryck och urinprov.

Ha en bra dag, tjejer! : )

• Engla80

Helgen har varit underbar med sol och massa vänner!

Tror vi har bestämt oss för att köpa en Britax Two-way till dottern då den känns "lätt" och rymlig + att hon kan ha den tills hon är 6år och då är det lagom för lillebror att ta över den Glad Men jag ska åka in till affären och kolla på den och Multi techen och jämnföra lite innan jag bestämmer mig helt!

Lillebror i magen har gått från att sparka lite lugnt och rytmiskt till att va stilla långa perioder och sen PANG! Så får man sig en REGÄL känga utan att va det minsta beräd Förvånad Tror han snurrar lite än för vissa dagar kommer det nedåt och ibland mot sidan och ibland uppåt... Har fått springa i panik på toa då han träffat urinblåsan, tappat andan då det känts som han träffat lungorna och ibland blir jag nästan lite illamående för att det tar så hårt... Dock går det fort över! Tror han oftast har ryggen på höger sida om naveln för där brukar magen va som hårdast. I övrigt så börjar jag få känningar i ryggslutet och är regält stel i höfterna när jag suttit ner en stund och ska upp och röra mig. Maken säger att jag är "mycke mer gravid" denna gång till utseendet än vad jag va när jag vänta dottern.

Såg att ni prata om de stora barnens sömn. Vi har skämt bort dottern med att va hos henne när hon ska somna... vilket resulterar i att jag somnar med henne nästan va kväll! Vi har fixat tv i hallen utanför hennes rum nu så jag ska försöka sätta mig där istället nu när hon ska somna (så ser hon mig). Så får vi se om det fungerar! Samtidigt så har vi börjat försöka så smått sluta med middagsluren. Jag hoppas det fungerar och är rutin tills lillebror kommer!

Går in i v28 idag Skrattande Hoppas faktiskt lite att lillebror tittar ut lite tidigare än beräknat precis som vår dotter gjorde... Jag tänkte jobba juni ut så efter fredagen den 29 juni blir det stark mat, massage, fönster putsning, promenader och ja alla trix i boken ska prövas Flört

Svar på tråden Juli bebis 2012