• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten

Jag undrar lite, ni som bor i Sverige bestämmer ni själva hur länge ni ska jobba?Eller  vad baseras det på? Ni som går tidigare tar ni ut mammaledigt och får föräldra penning? Hur tidigt kan ni be om det då jag hör många som har problem med att får sjukskrivningar godkända innan?

Vi har 16 veckor totalt, varpå 6 veckor ska tas innan beräknat datum och 10 efter. Kommer barnet sent får man alltid minst 10 veckor efter. Enligt kollektiv avtalet vi har på jobbet får jag skjuta 4 veckor av perioden före till efter förlossningen om jag har läkarintyg på att det går, men denna tiden kommer vara förlorad om jag måste gå och vänta på bebisen.

• SommarDahlia
    Engla80 skrev 2012-04-16 15:39:43 följande:
    Såg att ni prata om de stora barnens sömn. Vi har skämt bort dottern med att va hos henne när hon ska somna... vilket resulterar i att jag somnar med henne nästan va kväll! Vi har fixat tv i hallen utanför hennes rum nu så jag ska försöka sätta mig där istället nu när hon ska somna (så ser hon mig). Så får vi se om det fungerar! Samtidigt så har vi börjat försöka så smått sluta med middagsluren. Jag hoppas det fungerar och är rutin tills lillebror kommer!

Vi har alltid legat inne hos sonen som är 2,5 år tills han somnar, dock inte i hans säng utan i bäddsoffan som står på hans rum. Nu har vi oxå börjat med att försöka låta honom somna själv och till vår stora förvåninng har det gått över all förväntan. Första gången kom han upp 3 ggr och nu kommer han upp max en gång, oftast ingen alls. Vi sitter först å myser i soffan vid tvn sen går vi in på hans rum och läser en liten bok (typ en Max-bok) sen lägger vi honom i hans säng å säger godnatt och att han ska stanna i sin säng å försöka sova och att vi finns utanför. 
    Vi trodde det skulle ta månader med vår envisa unge men tji fick vi. Känns som en stor fördel när bebisen kommer om läggningen inte tar 45 min med sonen vilket den gjort när vi varit därinne.

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • Alemonia
    En liten skrev 2012-04-16 15:58:26 följande:
    Jag undrar lite, ni som bor i Sverige bestämmer ni själva hur länge ni ska jobba?Eller  vad baseras det på? Ni som går tidigare tar ni ut mammaledigt och får föräldra penning? Hur tidigt kan ni be om det då jag hör många som har problem med att får sjukskrivningar godkända innan?

Vi har 16 veckor totalt, varpå 6 veckor ska tas innan beräknat datum och 10 efter. Kommer barnet sent får man alltid minst 10 veckor efter. Enligt kollektiv avtalet vi har på jobbet får jag skjuta 4 veckor av perioden före till efter förlossningen om jag har läkarintyg på att det går, men denna tiden kommer vara förlorad om jag måste gå och vänta på bebisen.
    Jag tror det är från två månader innan BF som man kan gå på föräldraledighet som tidigast.
    Sen före förlossningen kan ju vissa få havandeskapspeng eller bli sjukskrivna.
    Jag vet inte säkert hur många dagar det totalt är per barn men 60 dagar är låsta till vardera förälder.
    Första året kan man vara föräldraledig utan att ta ut några pengar alls men sen är det 5 dagar/vecka som minst som gäller för att skydda sitt SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
    Jag tror det är till barnet fyller sju eller åtta år alternativt börjar första klass som man kan ta ut föräldradagar.
    Om någon vet bättre besked så rätta mig gärna!

Föräldraledigheten i Sverige är riktigt lyxig!
  • Alemonia

Idag har det varit både gravidbälte och vetekudde i svanken som gällt. Jag gillar båda och vetekudden är från förra graviditeten och är av varianten att den går att spänna fast runt magen med kardborrebanden.
    Jag har nog ägnat mig åt promenader 10+10+10+10+10+15 minuter idag och så lite trappor på det. Jag hoppas jag orkar gå i morgon även att det varit lugnt mellan promenaderna (såsom 1,5h på tåg).

• froggyL

En liten. De flesta jobbar ju så länge de kan, och orkar. Man får ta ut föräldrapenning om man vill va ledig innan förlossningen. (Hur tidigt man får det, vet jag inte.) Om det inte blir så attman istället blir sjukskriven eller får havandeskapspenning (eller mer korrekt; gravidpenning heter det numer.) men för att få det krävs ett jobb med särskilda risker, tex förskolelärare, tunga lyft, farliga ämnen, trafiklärare mm.mm. Engla80: i valet mellan de stolarna du nämner, rekommenderar jag multitechen om ni har långa barn. Den ska tydligen va extra bra för det. Var inne på den när jag forskade, men nu har vi skaffat senaste britax bäst i test, vad den nu heter. Den med krockkuddar på sidan av stolen.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

Dumt det blir med ipaden, den hoppar över radbrytningarna.

• EllaBella02
    froggyL skrev 2012-04-16 22:42:41 följande:
    Dumt det blir med ipaden, den hoppar över radbrytningarna.

Håller med! Samma med min iPhone : ) Skriver ett jättefint inlägg med fina stycken sen blir allt i en klump i alla fall. : )
  • smulan12

Längesen jag skrev här nu, är inne och läser vad ni skriver då och då. :)

Är i v.28 och har inte haft några krämpor förrens nu. Pang bom så kom det flera på en och samma gång, lite jobbigt. :/ Värst är ryggen. Har ont längs mitten av ryggen, dygnet runt. Natten har inte varit någon hitt alls. Bara legat och vänt och vridit på mig och sovit jätteilla.. Har ni något tips på om man kan lätta det lite? Känns som det spänner i ryggen även när jag ligger på sidan, så vaknar av att jag ligger på rygg då och då och det vill jag inte. Hjälp mig! :p  

Svar på tråden Juli bebis 2012