En liten skrev 2012-04-16 15:58:26 följande:
Jag undrar lite, ni som bor i Sverige bestämmer ni själva hur länge ni ska jobba?Eller vad baseras det på? Ni som går tidigare tar ni ut mammaledigt och får föräldra penning? Hur tidigt kan ni be om det då jag hör många som har problem med att får sjukskrivningar godkända innan?
Vi har 16 veckor totalt, varpå 6 veckor ska tas innan beräknat datum och 10 efter. Kommer barnet sent får man alltid minst 10 veckor efter. Enligt kollektiv avtalet vi har på jobbet får jag skjuta 4 veckor av perioden före till efter förlossningen om jag har läkarintyg på att det går, men denna tiden kommer vara förlorad om jag måste gå och vänta på bebisen.
Jag tror det är från två månader innan BF som man kan gå på föräldraledighet som tidigast.
Sen före förlossningen kan ju vissa få havandeskapspeng eller bli sjukskrivna.
Jag vet inte säkert hur många dagar det totalt är per barn men 60 dagar är låsta till vardera förälder.
Första året kan man vara föräldraledig utan att ta ut några pengar alls men sen är det 5 dagar/vecka som minst som gäller för att skydda sitt SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
Jag tror det är till barnet fyller sju eller åtta år alternativt börjar första klass som man kan ta ut föräldradagar.
Om någon vet bättre besked så rätta mig gärna!
Föräldraledigheten i Sverige är riktigt lyxig!