• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten
    Alemonia skrev 2012-04-18 11:29:49 följande:
    Idag (29+1) har jag varit till BM och allt såg bra ut förutom att jag behöver få i mig lite mera järn då jag låg nära nedre gränsvärdet. Det får bli lite leverpastejsmackor samt blutsaft så borde jag med lite tur kunna klara mig utan järntabletter.
    Har någon några bra kosttips? Kött och grönsaker vad det min BM sa i övrigt men jag är tyvärr en fiskälskare.

I går så fotade maken magen för första gången. De bilderna har jag själv dock inte sett ännu (jag får be om det i kväll) och får jag dem digitalt så ska jag försöka få in en i bildtråden.

Tråkigt att ni haft mindre positiva upplevelser av TUL som ni själva betalat för!
    Spenat och gröna ärter och även broccoli tror jag. Det är jättegott till fisk istället för potatis eller ris. Pressar du dessutom citronsaft på så har jag hört rykten om att järn tas upp bättre med c-vitamin. Men att man ska undvika te, kaffe och mjölkprodukter under samma månad...
    En bönsallad med paprika, röda bönor och majs är väldigt gott på sidan av...
  • FruSandra

Jag tar min hemofer tillsammans med färskpressad apelsinjuice..
    Man ska ta allt järn med så mycket c-vitamin som möjligt för att de tas upp bättre :D

Nu ska jag göra mej klar för besök hos BM..   

• Sladdis
    down under skrev 2012-04-18 10:23:40 följande:

Va kul!! Vi har oxå nästan till hundra bestämt att lillkillen ska heta Kian, det är ju inte så vanligt i Sverige!
    Det är ett irlänskt namn och jag kom i kontakt med det när jag jobbade i England och tyckte det var väldigt fint!
    Och sambon gillar det oxå som tur är!

Hihi. Ja, kul. tog reda på att det finns 471 Kian i Sverige varav 75 av dem bor i Skåne där vi bor och bara 1 heter så i Ystad. Mina pojkar heter Rasmus och Oliver och de namnen har ju legat på 10 i top så det har funnits hur många som helst samtidigt på dagis med de namnen. Det blir lite skillnad nu. Skrattande 

Min man gillade inte alls namnet från början men jag bearbetade in det och nu kan han inte heller tänka sig något annat namn. Hihi. Flört 
  • ToKar

för att höja järnvärdet kan jag rekommendera viltkött (mer järn än i annat kött) Finns små förpackningar i frysdisken som man smidigt kan göra grytor av. Jag brukar göra viltgryta och viltpaj.

Det funkar verkligen. Förra graviditeten började jag med järntabletter i v12 (109 i hb). Denna graviditet får jag inte äta järn alls för det ligger på 130 och över 100 i ferritin! Grymt skönt att slippa niferex för min mage tyckte inte alls om det!

Ett litet tips

• SaJo81

Hur f*n ska jag få upp mitt järnvärde då? det var inte under "ok" senast men det var dalande, kan verkligen inte äta niferex! 

Vad jag nu efter konsultation med BM upptäckt är att jag inte ens kan äta linfrön och mycket kött utan att bli stenhård och få (ursäkta vidrighetsfaktorn) monsterhemorrojder =( vad fasen ska man göra då? jag är sjuuukt trött på dagarna med så jag måste verkligen få upp det.....ska jag behöva dricka lactulos hela graviditeten för att ens fungera normalt? 

• Emmizen80
    snoffsan08 skrev 2012-04-18 08:15:39 följande:
    Grattis till pojken :o) Vad fick ni betala för 3D ULet? Vart gjorde ni det? Jag är väldigt besviken :o( Var på TUL igår på mama mia inne i stan. Vi fick betala 650kr för att få bekräftat att vi väntar en flicka och veta att hon är ca 9%större än vad dom "ska" vara i denna vecka (26+3 igår) 1098g vägde hon igår. Nån 3D bild fick vi definitivt inte, inte ens en vanlig bild. Hon hånlog när jag frågade om 3D bild och sa att dom har resurserna till det men att det kostar flera tusen (enligt henne) att ta såna bilder. Allt såg jätte bra ut iaf och vi fick se när hon gjorde världens gäsp. Det var häftigt, vilket gap hon hade :o)
    vi bor i linköping och där finns det en som gör 3d, anders selbing heter han. Mottagningen her crocus. Ultraljudet kostade 1500. Tiden vi bokade var 30 min, men vi så grabben i minst 45 minuter. Fick 8 bilder plus en cd med alla filmer samt bilder han tog. Han var noga och ville verkligen se till att vi fick bästa möjliga bilder, trots en liten bebis som envisades med att hålla handen för ansiktet och flytta på sig hela tiden. det var smidigt, bara att gå in ppå hemsidan och där boka en tid. Vår pojk vägde 1090 i v 26+6, Så de är ju rätt jämna i vikt :)    
  • FruSandra

Sajo81
    Ja lider med dej! Du får Proppa I dej jordgubbar och leverpastej samtidigt som du dricker/ äter massa vitamin..
    Fast de kanske ha samma effekt som för mycket kött och linfrön?

Ja va hos bm idag.. Allt lät o såg bra ut. Mitt järnvärde har gått upp från 111 till 119, så nu e de godkänt, vilket känns skönt då jag bara tar och kan ta 1 hemofer om dagen :)

• froggyL

Sajo, välkommen till klubben... :( jag orkar ingenting och får heller inte upp värdet. Tog nya prover idag, träffade distriktsläkaren och tog andra prover också, för att utesluta annan brist. Ska till bm på fredag, hoppas på att några svar kommit redan då. Ska kolla järnet då igen.... E hundrafalt glad att jag inte ska jobba mer än typ 1,5 vecka till, för mitt jobb kräver ju total koncentration...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • JennyL88

Ni som satsar p linfrön mot förstoppning.. Tänk på att dricka mycket vatten samtidigt.
    Likadant när man tar Lactulos mot förstoppning, så ska man dricka massor med vatten samtidigt annars ger det motsatt effekt.. Hoppas det går vägen! Vet hur de kännsSkrikandes

• Charlottetott
    down under skrev 2012-04-18 10:23:40 följande:
    Va kul!! Vi har oxå nästan till hundra bestämt att lillkillen ska heta Kian, det är ju inte så vanligt i Sverige!
    Det är ett irlänskt namn och jag kom i kontakt med det när jag jobbade i England och tyckte det var väldigt fint!
    Och sambon gillar det oxå som tur är!
    Och jag har en son som heter Kian :)
Svar på tråden Juli bebis 2012