• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten
    Alemonia skrev 2012-04-16 20:22:04 följande:
    Jag tror det är från två månader innan BF som man kan gå på föräldraledighet som tidigast.
    Sen före förlossningen kan ju vissa få havandeskapspeng eller bli sjukskrivna.
    Jag vet inte säkert hur många dagar det totalt är per barn men 60 dagar är låsta till vardera förälder.
    Första året kan man vara föräldraledig utan att ta ut några pengar alls men sen är det 5 dagar/vecka som minst som gäller för att skydda sitt SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
    Jag tror det är till barnet fyller sju eller åtta år alternativt börjar första klass som man kan ta ut föräldradagar.
    Om någon vet bättre besked så rätta mig gärna!

Föräldraledigheten i Sverige är riktigt lyxig!
    froggyL skrev 2012-04-16 22:41:55 följande:
    En liten. De flesta jobbar ju så länge de kan, och orkar. Man får ta ut föräldrapenning om man vill va ledig innan förlossningen. (Hur tidigt man får det, vet jag inte.) Om det inte blir så attman istället blir sjukskriven eller får havandeskapspenning (eller mer korrekt; gravidpenning heter det numer.) men för att få det krävs ett jobb med särskilda risker, tex förskolelärare, tunga lyft, farliga ämnen, trafiklärare mm.mm. Engla80: i valet mellan de stolarna du nämner, rekommenderar jag multitechen om ni har långa barn. Den ska tydligen va extra bra för det. Var inne på den när jag forskade, men nu har vi skaffat senaste britax bäst i test, vad den nu heter. Den med krockkuddar på sidan av stolen.
    Vad bra ni har det! I och för sig har vi aldrig några diskussioner angående sjukskrivningarna, har en läkare sjukskrivit så blir det godkänt. Men är jag sjukskriven (oavsett anledning) får jag gå på mammaledighet 6 veckor innan.
    Många här nere ber tom att få 2 extra veckor innan som man kan få utan karensdagar om man har gravidrelaterade problem. Man kan även få förlängt med 4 veckor om man har förlossnings relaterade problem men tydligen är det mycket svårare att få än att få innan.
    Vi har rätt att jobba 80% med en ersättning på ungefär 84% av lönen fram till barnen är 3 år. Jag kommer nog förhandla det med min man då jag försöker få ett fast kontrakt på jobbet jag gör och han är fast anställd.
  • Alemonia
    En liten skrev 2012-04-17 09:25:21 följande:
    Vad bra ni har det! I och för sig har vi aldrig några diskussioner angående sjukskrivningarna, har en läkare sjukskrivit så blir det godkänt. Men är jag sjukskriven (oavsett anledning) får jag gå på mammaledighet 6 veckor innan.
    Många här nere ber tom att få 2 extra veckor innan som man kan få utan karensdagar om man har gravidrelaterade problem. Man kan även få förlängt med 4 veckor om man har förlossnings relaterade problem men tydligen är det mycket svårare att få än att få innan.
    Vi har rätt att jobba 80% med en ersättning på ungefär 84% av lönen fram till barnen är 3 år. Jag kommer nog förhandla det med min man då jag försöker få ett fast kontrakt på jobbet jag gör och han är fast anställd.
    Jo, det är som sagt vad riktigt lyxigt!
    Så länge det handlar om oriskabla arbeten så är det relativt vanligt att jobba till ca 2 veckor innan BF.
    Själv har jag planerat att jobba fram till 21 juni (BF 2 juli) samt att då börja med tre veckors semester.

Det är relativt vanligt att jobba deltid med småbarn och fylla upp tiden till fullt med föräldrapenning.
    Går man ner i tid går man ner i lön på motsvarande vis så arbetsgivaren har ingen skyldighet att betela för mer än den tid man jobbar utan då blir det pengar från försäkringskassan i form av föräldrapeng (om man har dagar kvar).

Det skiljer relativt mycket mellan olika länder. Norge har mindre förmånliga regler även de (min syster bor där) även att den största skillnaden är gällande VAB som är klart begränsad i antalet dagar per år hos dem.
  • grahnkotten

Hej! Nu har jag följt er i ett par veckor, men har inte kommit till skott att skriva något..!
    Vi välkomnar v.26 (25+0) idag! Känns skönt! Är beräknad t den 31 juli!

Har haft problem med smärtsamma sammandragningar i några veckor och varit på massivs med kontroller hos läkaren och det har sett bra ut innan.. Tills igår, då visade ultraljudet att jag börjat öppna mej i den yttre munnen. Så nu är det sjukskrivning som gäller i ett veckor! Läkaren sa att det kan dra ihop sig om man tar det lugnt! Så jag håller tummarna! Är det någon annan som har erfarenhet av detta?

• snoffsan08

Hej tjejer.
    Ser att det är fler som har problem med sömnen, skit och elände är det. Inte så överdrivet långt kvar för oss iaf, det är skönt.
    Gick en promenad igår runt lunch som för mig tog sammanlagt ca 1 timme men som i normala fall ska ta ca 20min. Det fick jag sota för igår eftermiddag. Kunde knappt gå då. Känns helt hopplöst att inte ens kunna gå en kort promenad. Det brukar bli bättre mot slutet av graviditeterna för mig, då kan jag oftast gå en promenix. Hoppas på det denna gång med, så man kanske kan få igång det lite snabbare, om jag nu inte skulle bli beviljad igångsättning innan.

Ikväll ska vi på TUL!! Ska bli SÅ spännande att få se det lilla knytet igen. Se om det verkligen är en tjej och se hur stor bebis är.

Har ni kommit fram till några namn än då?

Vi står fast vid Linus om det blir en pojke, men är lite kluvna om det blir en tjej.
    Vi hade tänkt oss Felicia, men min mammas hund heter det (hon är visserligen gammal och kanske inte lever så länge till) men så fick vi reda på att min syster skaffat en ny häst, som oxå DEN heter Felicia, då blev vi lite fundersamma. Vi har även Malin på tapeten. Då Linus är pojknamn som är en mix av mitt och mannens namn, så är Malin "flickmixen".  Mina två äldsta börjar på bokstaven E, så då hade vi tänkt att dom två minsta skulle börja på samma bokstav, men det kanske inte är nödvändigt, vad tycker ni?

Felicia eller Malin?  

• JennyL88
    grahnkotten skrev 2012-04-17 10:19:38 följande:
    Hej! Nu har jag följt er i ett par veckor, men har inte kommit till skott att skriva något..!
    Vi välkomnar v.26 (25+0) idag! Känns skönt! Är beräknad t den 31 juli!

Har haft problem med smärtsamma sammandragningar i några veckor och varit på massivs med kontroller hos läkaren och det har sett bra ut innan.. Tills igår, då visade ultraljudet att jag börjat öppna mej i den yttre munnen. Så nu är det sjukskrivning som gäller i ett veckor! Läkaren sa att det kan dra ihop sig om man tar det lugnt! Så jag håller tummarna! Är det någon annan som har erfarenhet av detta?
    Hej! jag välkomnar också v.26 idag, så vi har samma BFTungan ute

Jag har också problem med sammandragningar sedan två veckor tillbaka och varit hos läkaren.
    jag var inte öppen men blev naturligtvis ordinerad att lugna ner mig och inte bära tungt.
    Man vill ju inte riskera att föda innan v.30 direktTyst
    Så ta du de lugnt nu {#emotions_dlg.flower}
    De som är roligt med att ta de lugnt är ju att man känner mer tydliga sparkar och knuffarSolig
  • FruSandra
    snoffsan08 skrev 2012-04-17 11:12:38 följande:
    Hej tjejer.
    Ser att det är fler som har problem med sömnen, skit och elände är det. Inte så överdrivet långt kvar för oss iaf, det är skönt.
    Gick en promenad igår runt lunch som för mig tog sammanlagt ca 1 timme men som i normala fall ska ta ca 20min. Det fick jag sota för igår eftermiddag. Kunde knappt gå då. Känns helt hopplöst att inte ens kunna gå en kort promenad. Det brukar bli bättre mot slutet av graviditeterna för mig, då kan jag oftast gå en promenix. Hoppas på det denna gång med, så man kanske kan få igång det lite snabbare, om jag nu inte skulle bli beviljad igångsättning innan.

Ikväll ska vi på TUL!! Ska bli SÅ spännande att få se det lilla knytet igen. Se om det verkligen är en tjej och se hur stor bebis är.

Har ni kommit fram till några namn än då?

Vi står fast vid Linus om det blir en pojke, men är lite kluvna om det blir en tjej.
    Vi hade tänkt oss Felicia, men min mammas hund heter det (hon är visserligen gammal och kanske inte lever så länge till) men så fick vi reda på att min syster skaffat en ny häst, som oxå DEN heter Felicia, då blev vi lite fundersamma. Vi har även Malin på tapeten. Då Linus är pojknamn som är en mix av mitt och mannens namn, så är Malin "flickmixen".  Mina två äldsta börjar på bokstaven E, så då hade vi tänkt att dom två minsta skulle börja på samma bokstav, men det kanske inte är nödvändigt, vad tycker ni?

Felicia eller Malin?  

Jag tycker mallin om alla djur heter felicia :D

Vilkket lyx med TUL, ajg vill också gå på de.... Undrar varför de är så olika överallt... Där ja går blir man inte ens erbjuden ett TUL :S

Jag sover okcås som en kratta... Vaknar så fort man ska vända sig om och har svårt att komma till  ro på kvällen :S
    Hoppas de går bra idag :D

Hos oss lutar de nog åt att de blir en Vilgot :D Men än hinns de ändrar flera gånger tror ja :D      
  • Cizzi86

Hej alla!jag rekommenderar igen att ta ett extratäcke och rulla ihop det som en korv och krama det på natten. Jag kan inte sova utan. Nu när magen blivit större så har jag även vikt det en gång så det blir mer att krama;)
    Tycker namn är så roligt...men kan va svårt. Nu har vi bestämt. Blir Charlie om det blir en kille och Mejha lr Lexie om det blir en tjej. Har Maximilian sen innan. Jag tycker felicia är finare än Malin men förstår dig när det gäller djuren...fast djur är ju faktiskt inte med heela livet. Vi hade wilma som förslag förra gången och fick bara höra av alla att det va nån hund som hette eller det heter min häst osv....man ska nog skita i sånt:P

• grahnkotten

Visst är det! Jag tycker att sparkarna har blivit mer kraftfulla den senaste veckan, vilket är mysigt! :) jag ska verkligen försöka njuta av "ledigheten" och vila upp mig!

• SaJo81

Sover också med ett hoprullat täcke:) lovely! Hur kan man sova utan?

Här får man också bara rutinultraljudet men vi ska tillbaka den 8maj för att kolla om moderkakan flyttat på sig eftersom den delvis såg ut att vara i vägen...hoppas den flyttat på sig så jag slipper kejsarsnitt!

Angående namn så blir det en Bastian om det blir en pojk, på en flicka så är vi fortfarande väldigt oense! Mannen vill ha en November och jag vill ha en Tilih....får se vem som vinner :s

• smulan12
    FruSandra skrev 2012-04-17 12:31:02 följande:

Jag tycker mallin om alla djur heter felicia :D

Vilkket lyx med TUL, ajg vill också gå på de.... Undrar varför de är så olika överallt... Där ja går blir man inte ens erbjuden ett TUL :S

Jag sover okcås som en kratta... Vaknar så fort man ska vända sig om och har svårt att komma till  ro på kvällen :S
    Hoppas de går bra idag :D

Hos oss lutar de nog åt att de blir en Vilgot :D Men än hinns de ändrar flera gånger tror ja :D      

Min mamma vill att våran ska heta Wilgot. Är på och tjatar hela tiden. :p Tycker det är jättefint, men hon förstör det lite med sitt tjat.. :/
Svar på tråden Juli bebis 2012