• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten

jag längtar tills på torsdag då jag ska på förlossningen på besök.
    Annars har jag 3 läkar besök kvar och ett UL. Här är det inte några extra koller med barnmorska eller gynekolog innan förlossningen som ni verkar ha. Jag fortsätter med mina en gång i månaden. Kanske lägger de till extra om de tycker att de behövs men då vet jag inte om jag betalar det själv eller om de kommer ersättas av sjukförsäkringen... har jag inte ens tänkt på att kolla upp.Skäms

Angående namn har vi det jätte svårt. Vi vill ha ett namn som uttalas lika på franska och svenska till våran andra tjej. Första gången blev det en blandning av alla namn vi tyckte om så nu har vi det svårt. Här nere måste man bestämma namnet innan födseln eller vara ganska säker för vi måste skriva namnet på födelsebeviset direkt timmarna efter....

Snoffsan08: Malin tycker jag var väldigt fint. Det hade jag valt och varför inte Felicia som andra namn?

• Alemonia

Även vi har börjat prata lite om namn. Dotterns senaste förslag är Pippi men där tror jag inte hon får sin vilja igenom. Maken har föreslagit Saga om det blir en tjej och det känns helt okej.
    Straxt innan vi fick dottern så pratade vi en kväll med några som bodde längre bort längs grusvägen (dvs grannar fast med fler hus emellan) och vi nämnde då att vi nästan bestämt Ida om det blir en dotter och givetvis så heter deras hund Ida men de tyckte ändå det var ett bra namn till vårat barn och en Ida blev det.

I stället för hoprullat täcke så är det en stor amningskudde som gäller för min del. Inatt sov jag dock utan och sov relativt bra ändå (delvis då dottern inte störde fast hon låg bredvid).

Både Felicia och Malin är fina namn. För mig är det med att namnen börjar på samma bokstav inte så positivt (maken och jag har och hade redan från början samma initialer) men givetvis kan det vara charmigt. Jag har en bekant där alla i familjen har namn som börjar på M dvs både föräldrarna och de två barnen.

Där jag går blir det bara TUL vid behov så troligen inget för min del.

• Engla80
    froggyL skrev 2012-04-16 22:41:55 följande:
    Engla80: i valet mellan de stolarna du nämner, rekommenderar jag multitechen om ni har långa barn. Den ska tydligen va extra bra för det. Var inne på den när jag forskade, men nu har vi skaffat senaste britax bäst i test, vad den nu heter. Den med krockkuddar på sidan av stolen.
    Specielt lång är hon inte! Jag och maken är inte heller så långa så vi räknar kallt med att båda barnen håller sig på "normal" kurvan... Ska genast kolla på Britax senaste bäst i test! Dock lutar det mot en two-way... Bra pris, säker och rymlig!

Själv tänker jag jobba juni ut och sen ha semester i två veckor innan BF (om inte grabben tänker titta ut innan) Skrattande

Namn är vi inte riktigt överens om... Vi har väl lite kommit fram till att båda tycker Axel och Ian är helt okej! Men det DÄR perfecta namnet har vi inte funnit Obestämd Sen och andra sidan så va vi rörande överens om att vår dotter skulle heta Molly, Lucy eller Kate... och hon heter Lykke! hahaha... Det va när min man höll henne första gången så sa han bara rakt ut; "Jag vill att hon heter Lykke för hon är ju vår lycka!" Hjärta Tog mig några dagar att vända och tänka om men jo, hon va en Lykke! Så även om vi har namn när vi åker till förlossningen är det ju inte säkert att det blir i närheten av det...
  • Engla80
    SommarDahlia skrev 2012-04-16 17:20:35 följande:
    Vi har alltid legat inne hos sonen som är 2,5 år tills han somnar, dock inte i hans säng utan i bäddsoffan som står på hans rum. Nu har vi oxå börjat med att försöka låta honom somna själv och till vår stora förvåninng har det gått över all förväntan. Första gången kom han upp 3 ggr och nu kommer han upp max en gång, oftast ingen alls. Vi sitter först å myser i soffan vid tvn sen går vi in på hans rum och läser en liten bok (typ en Max-bok) sen lägger vi honom i hans säng å säger godnatt och att han ska stanna i sin säng å försöka sova och att vi finns utanför. 
    Vi trodde det skulle ta månader med vår envisa unge men tji fick vi. Känns som en stor fördel när bebisen kommer om läggningen inte tar 45 min med sonen vilket den gjort när vi varit därinne.

Jag hoppas att det ska gå smidigt för oss också! Dock har hon nu två dagar hoppat över middagsluren vilket resulterat i att hon somna i min famn vid puzzelbygge i söndags och igår va det pappa som natta och då somna hon vid läsningen Skrattande Skönt att inte ha nån diskution när det är läggdags och även själv få lite kvälls tid! Men skönast är att hon sovit hela natten!! Vilket hon inte gjort när hon sov middag.
  • SommarDahlia
    FruSandra skrev 2012-04-17 12:31:02 följande:

Hos oss lutar de nog åt att de blir en Vilgot :D Men än hinns de ändrar flera gånger tror ja :D      
    smulan12 skrev 2012-04-17 13:22:44 följande:

Min mamma vill att våran ska heta Wilgot. Är på och tjatar hela tiden. :p Tycker det är jättefint, men hon förstör det lite med sitt tjat.. :/
    Mycket fint namn! Nu är jag förstås helt opartisk :) 

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • AAEV

Hej! Idag har jag varit hos Bm på v29 kontrollen.
    Allt såg bra ut även idag

Blodtryck: 110/50
    Blodvärde: 116
    Hjärtljud: 140
    Vikt: +5 kg sen innan grav.
    Blodsocker: 5.0
    SF-mått: 30

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • AAEV

Ser även att ni pratat om hur ni sover. Jag sover fortfarande på mage vilket egentligen är otroligt med tanke på min storlek. Men så har jag gjort med alla tre barnen

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • SommarDahlia

Hmm.... undra vad det där långa vita fältet kom ifrån...

Vi har klart flicknamn, Iris. Jag tycker om blomman och det är min mormors namn baklänges. Sen tycker vi ju namnet i sig är fint oxå :)
    Nu är jag ju dock säker på att det är en lillbror i magen och det är lite problematiskt eftersom vi inte hittat nåt namn än. Har varit inne på Lukas och Hampus men letar fortfarande efter det där perfekta namnet, helst ett gammalt svenskt namn. Ja, det är ett jidder, nästan tur man har tre månader på sig att hitta namnet med stort N :)   

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • snoffsan08
    En liten skrev 2012-04-17 13:23:49 följande:
    jag längtar tills på torsdag då jag ska på förlossningen på besök. Annars har jag 3 läkar besök kvar och ett UL. Här är det inte några extra koller med barnmorska eller gynekolog innan förlossningen som ni verkar ha. Jag fortsätter med mina en gång i månaden. Kanske lägger de till extra om de tycker att de behövs men då vet jag inte om jag betalar det själv eller om de kommer ersättas av sjukförsäkringen... har jag inte ens tänkt på att kolla upp. Angående namn har vi det jätte svårt. Vi vill ha ett namn som uttalas lika på franska och svenska till våran andra tjej. Första gången blev det en blandning av alla namn vi tyckte om så nu har vi det svårt. Här nere måste man bestämma namnet innan födseln eller vara ganska säker för vi måste skriva namnet på födelsebeviset direkt timmarna efter.... Snoffsan08: Malin tycker jag var väldigt fint. Det hade jag valt och varför inte Felicia som andra namn?

Tack så mycket! Nja, vi hade nog tänkt oss min mammas och min svärmors namn som mellan namn i så fall, men tack för idén :o) Ja, det är verkligen jätte svårt med namn. Speciellt som för er oxå som måste tänka på att det ska funka på flera språk om man så säger. En klassk amrat till min dotter har en lillebror som heter Florian. Pappan är Tysk och mamma svensk. Ett internationelt namn. Hans syster heter Nina. Som tur är har vi ju ett tag till på oss att suga lite på karamellen. ;o)
    FruSandra skrev 2012-04-17 12:31:02 följande:
    Jag tycker mallin om alla djur heter felicia :D Vilkket lyx med TUL, ajg vill också gå på de.... Undrar varför de är så olika överallt... Där ja går blir man inte ens erbjuden ett TUL :S Jag sover okcås som en kratta... Vaknar så fort man ska vända sig om och har svårt att komma till  ro på kvällen :S Hoppas de går bra idag :D Hos oss lutar de nog åt att de blir en Vilgot :D Men än hinns de ändrar flera gånger tror ja :D      

Vi har beställt detta TUL själva, på en privat klinik, så vi får betala för det, tyvärr. Enda gången jag fått göra ett gratis TUL var när jag väntade 3an och hon inte hade vänt sig dom hon skulle, då fick vi göra ett UL innan vändning för att kolla så BM verkligen känt rätt att hon låg med rumpan först och sedan ett UL efteråt för att kolla att hon verkligen låg med huvudet neråt. Tack för hjälpen med namnen. Kul att se hur folk ser på saker och ting angående namn om andra heter likadant. Massor med fina namn ni har allihopa! Har legat med två extra kuddar i sängen, ena för benet och andra för armen, ska nog ta ett helt täcke inatt och kolla om det blir bättre med sömnen. Jobbigt bara när man ska byta sida.
Svar på tråden Juli bebis 2012