• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten

Hej
    Igår tog jag blodprov och det visade sig att hemoglobinet var ok men ferretinet långt under rekomenderat. Dock sa doktorn att jag skulle ta järntillskott endast om hemoglobinet var under rekomenderat värde....
    Därmed köpte jag inte medecinen utskriven utifall att hemoglobinet skulle ligga i underkant.

Ni som är i Sverige när ni pratar om att ni har mätt järnvärdet vad är det ni har mätt? hemoglobin eller ferretin? eller båda? Vad är det för värde ni hänvisar till i era resultat?

• FruSandra

Jag har "bara" 79 dagar kvar idag :) underbart!

Vi har ett till namn på våran lista, nu tror jag att de står mellan Vilgot och Vilde.. Gillar namn som börjar på V :)

• En liten
    En liten skrev 2012-04-19 10:55:38 följande:
    Hej
    Igår tog jag blodprov och det visade sig att hemoglobinet var ok men ferretinet långt under rekomenderat. Dock sa doktorn att jag skulle ta järntillskott endast om hemoglobinet var under rekomenderat värde....
    Därmed köpte jag inte medecinen utskriven utifall att hemoglobinet skulle ligga i underkant.

Ni som är i Sverige när ni pratar om att ni har mätt järnvärdet vad är det ni har mätt? hemoglobin eller ferretin? eller båda? Vad är det för värde ni hänvisar till i era resultat?
    Jag ställde frågan i experten forumet och fick detta svar:
    Hej!

Ferritin är ett protein som finns i cellerna och utgör kroppens normala deponeringsform för järn. En ferritinmolekyl kan binda 4 500 järnatomer. Vid järnbrist är ferritin vanligtvis lågt. Vid inflammatoriska tillstånd stiger ferritin och normala värden kan ses vid samtidig järnbrist. Ferritin är i första hand en bra markör för att tidigt upptäcka järnbrist. ditt hb är 128 vilket  är bra i sig men då ditt ferritin är 10 kommer det att sjunka snabbt och jag tycker att du bör ta järntabletter tex 1 niferx dagligen.

lycka till
  • chess07

hej allihop!
    har varit hos BM idag och allt såg fint ut! är i v 28 (27+6).
    bltr - 120/70
    sf - 27 cm
    vikt - + 13 kg (!) känns som det är en del vätska...
    hjärtslag - 123-133, lägre än sist då de va 138-148.
    blodsocker - 5,0

har även fått sjukskrivning pga foglossning av dr idag, känns väldigt skönt!  

• Charlottetott

Vi har ju en son som heter Kian, och blir de en pojk till blir de nog en Kaspian, tjej är vi inne på Luna eller Leia :)

• SommarDahlia
    FruSandra skrev 2012-04-19 13:03:23 följande:
    Jag har "bara" 79 dagar kvar idag :) underbart!

Vi har ett till namn på våran lista, nu tror jag att de står mellan Vilgot och Vilde.. Gillar namn som börjar på V :)

Jag gillar uppenbarligen oxå namn på V. Mina favoritnamn till bebisen är egentligen Vilhelm eller alternativt Vilmer och William men det blir för likt Vilgot och är som upplagt för att bägge ska kallas Ville av kompisarna när dom blir lite äldre.

På vår lista kom igår lite nya namn, blandannat Hilmer, Sixten och Vide. Ja, de som lever får se... :)

*** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • FruSandra

Sommardahlia
    Haha Wilmer, Och Sixten har vi också varit inne på.. Egentligen gillar jag inte att man ska konstra med stavningen.. Men jag tycker wilmer klär sig bättre med dubbel v..
    Men på Vilgot är de definitivt med enkel V :) likaså på vilde :)

• Alemonia
    En liten skrev 2012-04-19 13:16:11 följande:
    Jag ställde frågan i experten forumet och fick detta svar:
    Hej!

Ferritin är ett protein som finns i cellerna och utgör kroppens normala deponeringsform för järn. En ferritinmolekyl kan binda 4 500 järnatomer. Vid järnbrist är ferritin vanligtvis lågt. Vid inflammatoriska tillstånd stiger ferritin och normala värden kan ses vid samtidig järnbrist. Ferritin är i första hand en bra markör för att tidigt upptäcka järnbrist. ditt hb är 128 vilket  är bra i sig men då ditt ferritin är 10 kommer det att sjunka snabbt och jag tycker att du bör ta järntabletter tex 1 niferx dagligen.

lycka till
    Aha, då är det alltså ferrit de kollade när de skickade iväg blodprov för att kolla järnlagret.
    Hb som kollas direkt på plats är då hemoglobin.
    Det beskedet jag fick är att det är relativt nytt att de kollar järnlagret (men det kan variera mellan landsting).
  • SaJo81

Charlottetott: fina namn ni har på listan:) vi har Kaspian med på vår men är nästan bestämda på att det blir Bastian om det e en pojk:) Leia har min man haft med länge, tyvärr "lånade" han ut det till en vän som nu har en Leia :) så det blir en Tilih eller November (kallad Nova) istället

• EllaBella02

Ni får stå ut med mina blodtrycksrapporter. Idag var det 120/80 innan vila, så det var ju super! Bara spår av protein idag också. Ni får hålla tummarna att det håller i sig. Kram på er!

Svar på tråden Juli bebis 2012