• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • anjiali

Vaaaa !!!!!! Vad säger ni !!!! Dubbla vikten ??!! Då hamnar jag på 30 plus igen gjorde jag med de andra barnen också.
    Vet inte om jag skall ge upp och låta det bli som det blir eller kämpa de sista veckorna och cykla och äta nyttigt :-/.

Sommardahlia ; får man flyga i vecka 35 ??? Låter lite jobbigt. Hoppas det kommer gå bra. Skönt när du är härdig sen.

• MissMurrig

Näääää.... Det tror jag väl inte..eller? Jag gick upp 18 sist, Men när jag tänker efter, så kanske jag gick upp 8 av dem på de sista 2-3 månaderna. Men jag tänker då INTE gå upp 15 kg till! Nej nej nej. Har gått upp 15 nu, och tänker inte gå upp mer denna gången, så max 3kg till!

• MissMurrig
    SaJo81 skrev 2012-05-02 14:20:42 följande:
    MissMurrig: jag jobbar på Volvo Lastvagnar, montör/truck/sekvenspackning! Förjävla tråkigt jobb när det är 20grader ute och jag jobbar nästan mitt i fabriken så jag knappt ser ut.....
    Jahaa.... Nä det låter väl inte så skoj, men har haft såna jobb med, där man inte ser ut...  Så ni köper era egna kläder då eller? Tänkta när jag jobbat på IKEA och Zara så hade de mamma-byxor som jag kunde ha, eftersom man var ju tvungen att ha deras kläder.
  • Jamtlandstaus

De flesta flygbolag i Sverige kan du flyga med gravid fram till 4veckor innan BF, med läkarintyg ända ner till 2 veckor innan BF.
    Så det går men det blir ju givetvis lite trångt...:-/

• saramy

Ang vikten frågade jag min barnmorska hur mycket jag kan räkna med att gå upp från och med nu (är i vecka ). Hon sade att det är omöjligt att säga eftersom många samlar på sig en massa vatten i slutet. Att bli svullen är inte kul, men då vet man i alla fall att det försvinner.

• SaJo81
    MissMurrig skrev 2012-05-03 21:04:43 följande:
    Jahaa.... Nä det låter väl inte så skoj, men har haft såna jobb med, där man inte ser ut...  Så ni köper era egna kläder då eller? Tänkta när jag jobbat på IKEA och Zara så hade de mamma-byxor som jag kunde ha, eftersom man var ju tvungen att ha deras kläder.
    nej asså vi köper inte kläderna själva men det ska in anställningsnummer och namn och skit i alla kläder så då får man beställa kläder ohc så kan man hämta ut det senare! det e såna där blåkläder hängslebyxor med elastiskt band i sidan!
  • En liten
    SommarDahlia skrev 2012-05-03 19:27:23 följande:
    Usch ja, här är en till som inte vill gå upp mer! Har inte ställt mig på vågen på ett tag men de går stadigt uppåt, så mkt vet jag!

Har lite ångest över det faktum att jag ska ut å flyga i v. 35. Tar min examen då och eftersom jag läser på distans så måsta jag lämna skåne och åka upp till Skellefteå i fyra dagar. Jag måste upp eftersom jag har examinationer som ska göras. Känner dock min lite illa till mods över flera saker som att sitta på flygplan 2 h, att vara nästan hela sveriges längd ifrån sambon om det skulle hända något, att jag ser ut som ett skåp och måste göra det inför hela klassen eftersom vi har opponeringar, att jag dessutom svettas som en gris gör inte saken bättre. Usch usch, fast det ska bli kul oxå att träffa klassen och gå ut å äta å fira men guuud så skönt det ska bli när jag kommit hem å bara kan släppa allt å fokusera på att bli mamma igen!

Blir nog Ullared nästa helg för mig. Ska inhandla lite sånt som behövs nytt. 

amningsbh, gosefilt till bebisen, spjälskydd, amingsinlägg, tunn overall, täcke till vagnen eftersom vi bara haft åkpåse till sonen och det känns lite varmt i sommar.Lite bebisstrumpor och en nässug ska jag försöka få med mig hem oxå.

Hej Millifjor!! 

Glöm inte att be om ett läkarintyg som du tar med dig på planet. I slutändan är det flygvärdinnan som är säkerhetsansvarig som avgör om du ska flyga eller inte. Jag har alltid med mig ett då jag flyger. Glöm inte journaler och annat som kan vara bra att ha om du vill vara på den säkra sidan.
  • Bragdoll
    anjiali skrev 2012-05-03 16:32:10 följande:
    Du har så rätt, jag skulle ju heller inte vilja vara utan detta. Det är värt det i slut ändan. Man får påminna sig själv att man är lyckligt lottad att få vara med om detta.
    Vissa dagar känns bara lite mer jobbiga än andra.
    Åh jag vet, ibland är jag så deppig och vill bara spendera resten av dagen under täcket. 
    Här om dagen grinade jag för att jag kände mig så oattraktiv. Två gånger. Min stackars sambo fick dessutom skit av mig pga mitt härliga hormonflöde.. otrevliga jag.
    Tur man har vissa positiva dagar.

Jag hoppas inte man går upp dubbla vikten efter v 30.. det måste man ju kunna styra på något vis. I annat fall så vettefan om jag håller ihop ens.. 
  • Malena C

Med sonen fick jag graviditetsdiabetes och fick en hyfsat strikt diet att följa - men var aldrig hungrig - och jag gick ned 5 kg sista tre månaderna av den graviditeten.

Frukost :1.5 dl osötad yoghurt +en halv banan + en skiva grovt bröd. 
    Förmiddag: Frukt
    Lunch: 2 dl soppa + tre skivor grovt bröd med ost + hur mycket grönsaker jag vill + frukte ller 1.5 dl juice.
    Eftermiddag: Frukt 
    Middag: 150 gr ris eller 120 gr potatis med 120 gr kött eller 150 gr fisk. Hur mycket grönsaker jag vill + frukt eller 1.5 dl juice.
    Kvällsmat: Frukt.

Frukten får ej vara stenfrukt och en halv banan räknas som en hel frukt. Fett på bröd och för matlagning får ej överskrida 30 gr per dag. Inga såser och soppan ska inte vara redd.

Tips: fräs champinioner och lök med salt och svartpeppar i vatten i teflonpanna (inget fett). Detta kan du äta hur mycket du vill av till middagen eller lunchen och det är jättegott.

• chess07

att gå upp dubbla vikten efter v 30 låter helt vansinnigt, aldrig hört talas om det! däremot är det vanligt att gå upp 1 kg i veckan sista 5-10 veckorna, mycket vätska för dem flesta. Det är så individuellt de där med vikten! det går inte att säga hur mycket man kommer gå upp. vissa går ned, vissa bara nått kg upp och sen en del 20-30 kg.

gräm er inte över vikten tjejer! :) rör på er i den mån ni orkar, drick mycket vatten för att bli av med extra vätska i kroppen (motsägelsefullt ja vet ;), undvik för mycket kolhydrater som hjälper till att samla på kroppen vätska :)

Idag välkomnar jag v 31!! härliga tider :) 

Svar på tråden Juli bebis 2012