• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten

Apropå vikten så fick jag när jag var gravid i Schweiz följande schema:
    1 kg första tre månaderna
    1 kg månad 4,5,6
    1 kg var 14 dag månad 7,8,9
    vilket skulle bli 10 kg. Men 12 var ok.... Jag gick upp 10-12 innan jag svälde som en liten korv på grund av havandeskapsförgifning och då slutade de väga mig...

Här i Frankrike gäller det att de sista tre månaderna får jag gå upp 1-3 kg per månad, beroende på om jag samlar vätska eller inte. När det är varmt ute kommer vi samla på oss vätska och då vi går upp i vikt och blir tyngre blir det en ond cirkel och vi samlar på oss ännu mer vätska....  Så räkna med att svettas som smågrisar efter förlossningen Flört
    Jag har fått tipset att ligga på rygg med benen i vädret och vifta på fötterna. Det pumpar ner benen. Simning hjälper och stödstrumpor!!!! Inte knästrumpor utan köp rejäla stay-ups styrka 2 och sedan får ni gå och svettas med dem istället för att svälla om benen....

Tala om för era män att de måste följa med till apoteket och få en kurs i hur man sätter på stödstrumpor på en hög gravid kvinna för snart fixar vi inte det heller... Cool

• Woogie

Hej allihop! Det var ett tag sedan jag skrev, jag har bara inte haft ork och tid... Just nu är jag sjukskriven på 75% tom den 27/5 eftersom jag i princip gick in i väggen. En helg bara kom det och jag bara grät och grät och grät... Jag kände och känner mig till del fortfarande värdelös såväl som mamma, fru och kvinna men även som kollega eftersom jag inte orkar bry mig längre. Jag skäller på barnen för skitsaker, orkar inte lyssna på N´s gnäll (han är 20 mån, vad ska han göra...!), kan inte hantera andras negativa känslor... Blääääää...
    Så, nu arbetar jag mellan 8 och 10 varje dag och N är hos dagmamman till 15.15 om dagarna så jag får tid att vila upp mig. Tack och lov att vi går mot varmare och ljusare tider, för jag och barnen mår så mycket bättre av att vara ute, om så "bara" i trädgården.

Min foglossning är lite värre, den sitter i blygdbenet och strålar ibland ner i ljumskarna, särskilt åt höger... Värst blir den när jag har suttit en stund på något mjukt, som en soffa eller fåtölj. Jag har nattligen kramp i höfterna, men jag har kommit på att om jag lägger mig på rygg, drar upp det andra benet (som inte har kramp), och lägger det första benet över det (så som man kan sitta ibland), med ankeln mot knät och sedan försiktigt trycker bort knät på det första benet, så kan jag någorlunda stretcha bort det. Det är dock jobbigt som fan att ligga på rygg... Alltid är det något.

Jag äger ingen våg, så jag vet inte vad jag väger, men sist hos BM vägde jag 74 kg (63-64 när jag blev gravid) och på förlossningen sist vägde jag 75, så jag kommer väl hamna närmre 80 den här gången då... Hoppas bara att lilla E kan äta upp mig (eller ner snarare) som de andra två har gjort.

På måndag ska jag på glukosbelastning och i slutet av månaden på TUL, det ska bli mysigt!

C har varit jätteduktig i helgen och fixat vårt växthus, så nu har vi en hel rad med smultronplantor på utsidan av ena långväggen och förhoppningsvis en lång rad solrosor längs den andra. På båda sidor om dörren har vi blå och rosa förgätmigej och inne i växthuset har vi Kiwi, nätmelon, physsalis, vindruvor, rädisor, sallad, tomat och örter. Nice! Ute i trädgården har vi äpple, plommon, röda och vita vinbär, hallon och blåbär, samt bigarråer så vi är ju näst intill självförsörjande... :o) Eller inte, men gott ska det bli!

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • En liten
    Woogie: hoppas du mår bättre snart. Skönt att du får vila lite.

Jag har gjort en genomgång av hur jag mådde förra graviditeten. Skillnaden var att förra gången var tappen väldigt påverkad redan runt vecka 31-32. Men jag fortsatte att resa och arbeta ordentligt fram till jag fick havandeskapsförgiftning i vecka 36. Jag var hemma och vilade knappt en vecka innan E kom.
    Så den här gången tänker jag ställa in mig på att det blir likadant om jag inte helt enkelt kommer gå längre. Jag är lite spännd på vad doktorn säger då vi har vårat tredje och sista officiella UL fredag om en vecka. Jag hoppas tappen inte är påverkad då jag kommer vara i v 31+3.

Nu är jag så nyfiken på att veta om  min kropp reagerar lika denna gången eller om tappen nu är stängd och inte kortare än förra mätningen! Det kommer vara en lång vecka att vänta på.
  • Feah

Bragdoll & anjiali, jag känner precis likadant!! Testade att få på mig ett par shorts som jag köpte förra sommaren, men lyckades inte ens dra dem över låren! Och så dubbelhakan... *suck*
    Fet, ful och... "konstig" (flåsig, finnig på konstiga ställen och har precis börjat läcka lite ur ena bröstet).

Jag har gått upp ca 1 kg/vecka sedan v 19, inte roligt alls. Så för att inte bli jättestor de sista två månaderna och föda en jättebebis så har jag bestämt mig för att försöka dra ner på onödigt fett och socker och minska portionerna lite. (Dvs byta ut kakor och godis mot frukt, inte äta mer än normalportion till lunch o middag etc.) Har aldrig bantat i hela mitt liv och ser inte det här som bantning heller, bara nyttigt kostombyte. Kan tillägga att jag är ganska lyckligt lottad, för jag är omåttligt förtjust i både grönsaker och frukt även när jag inte är gravid, så för mig är det ingen uppoffring att äta mer sånt och mindre annat.

För motion så kan jag tipsa om att det är mycket lättare att cykla än att gå, åtminstone för mig. Man kan cykla i snigelfart och barnmorskorna säger att man kan cykla ända fram till dagen innan förlossningen, det är inte farligt. Det känns rätt bra också i både rygg och fötter, jämfört med långsamt vaggande ankpromenader.

• ToKar

Det där med vikten är inte kul. Gick upp mkt förra gången och har verkligen ansträngt mig denna grav. Har inte gått upp så mkt men måste hålla koll. Jag kan lätt på upp 10 kg på 1-2 veckor så jag har inge vidare bra gener ;) däremot går jag ner lika snabbt. Gick ner över 40 kg efter förra graviditeten. Anledningen till att jag vill gå upp mindre är för att jag vill hålla mig på en stabilare nivå och sluta pendla så mkt i vikt.

För mig funkar lchf å GI. Blir mkt keso till mellanmål och fisk, kyckling, vilt, grädde. +liiiiite kolhyrater... 

i samma vecka som nu (v29) vägde jag 15kg mer förra graviditeten.. 

Är lite orolig över en annan sak och det är efter förlossningen när jag ska amma. Jag tokrasade i vikt förra gången så nu ska jag verkligen äta mer och oftare för att inte "försvinna".. Amningen kräver verkligen mkt energi. Låter lite galet. Nu är jag rädd för att gå upp och sen blir det tvärsom. Men som sagt. Jag vill att tvikten ska vara stabilare än förra gången...

• ToKar

Var hos bm idag och allt såg bra ut. BT 103/60, SF.:27, Bebisens hjärta: 143. Behöver inte ta hb eller urinprov..

Ska dit var tredje vecka innan förlossningen så jag hinner med 2-3 besök till?? Har för mig att det var oftare förra graviditeten. Hur ser det ut för er och besök??  Men på ett sätt är det skönt då jag har mkt kvar att göra innan BF.   

• Trolla75
    Har också vart hos min BM idag, alltid lika trevligt! Glad

V. 28+6
    Totalt har jag nu gått upp 5 kg sedan inskrivningen. 2 kg sedan förra vägningen. (försöker att inte gå upp så mycket)
    Sf-mått 29cm
    Blodsocker 5,6
    Blodtryck 115/70
    och bebisens Hjärta ljud låg på 144.

Och jag mår fortfarande oförskämt bra, lite ont i musbenet när jag gått mycket och nu sedan 2 dagar känns det som om jag har värsta träningsvärken i skinkan o ner i höger ben, tror det är ischiasnerven som ligger i kläm.

Men annars kan jag inte klaga!

Nästa besök
    31/5

Nu ska jag strax iväg o jobba och slutar inte förrän i morgon em kl 17.00 (skulle egentligen vart ledig, då jag var inne extra förra helgen... så nu är det 3e helgen på rad! och det känns väl sådär...)
    Men det jag ser fram emot är att jag bara har 8v kvar att jobba, sedan blir det långsemester till mitten på mars... Drömmer

Ha en trevlig helg alla braiga mammor!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • anjiali

Var och hämtade mammas cykel igår kväll som alternativ när jag inte kan gå. Tog en sväng igår kväll och har cyklat med barnen till skolan sen till jobbet å hem. Skall snart hämta barnen igen. Gick jätte bra med rygg och höfter. Men rumpan och snippan :o !!!! AJ !!!! Känns som blåmärken. Men man kanske vänjer sig.
    Har lust att ge upp och låta mig själv äta på och gå upp i vikt. Men frågan är om det inte känns bättre när bebisen är ute att man försökt åtminstone. Kanske blir något kilo mindre i alla fall.

Sen igår har bebisen varit jätte lugn i magen. Nästan obefintliga buffar . Ligger och vilar och hoppas hon kickar igång snart. Annars blir jag orolig. Med min andra flicka fick jag åka in vid denna vecka ca för hon slutade sparka. Dom konstaterade att hon var ovanligt lugn trots försök att få henne att sparka men hon mådde väl och förblev lugn resten av graviditeten. Hon satt i säte, kanske hade svårt att buffa.
    Men gillar inte att denna bebis också helt plötsligt är lugn .

Vi får inte gör TUL i Västergötland. Så trist tycker jag. Jag vill också !!!!!

Svar på tråden Juli bebis 2012