• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • En liten

Vet ni vad tjejer. Jag har bestämt mig för att inte föda. Jag tänker helt enkelt gå i strejk....(vilket man gör allmänt här nere när man inte håller med)

Skämt och sido jag har det lite jobbigt sedan jag bröt ihop på besöket på förlossningen. Jag är van att ha kontroll och vet precis vad som kommer hända hur och när. Dock gick inte förra förlossningen riktigt som vi hade tänkt oss även om alla var friska och glada och allt var bra efteråt så var det 5-6 hemska timmar (varav 4,5 var förlossning och jo jag vet jag kom nog lindrigt undan i alla fall). Jag har träffat en barnmorska idag för att prata lite med henne om mina känslor och hur jag ska göra nästa gång. Hon skriver helt enkelt inte in mig i de allmänna förberedelse kurserna men hon tar mig privat för att diskutera, dessutom tycker hon jag ska ta kontakt med en psykolog.
    Det är nog första gången i mitt liv som någon talar om för mig att det här fixar du nog inte helt själv utan du behöver hjälp.

Jag svävar lite mellan en känsla av idiotförklarad (herregud alla kvinnor kan ju föda barn - utom jag!) och  oj jag gjorde inte läxan förra gången utan jag hade missuppfattat hela tentan och får nu stå i skamvrån....

• Engla80

Oj, jag har inte börjat med nånting inför födseln... Skäms Vi har dock fått ärva en massa kläder så kanske ska jag i helgen ta mig i kragen och gå igenom det, sortera det per storlek och tvätta?! Vagnen står på vår dotters dagis då hon ibland fortfarande sover middag (fast liggdelen har vi hemma så jag skulle kunna tvätta och förbereda den...). Spjälsängen står i källaren och till den behöver vi inhandla lite nya lakan och madrass. Babyskydd skulle vi också inhandla men har inte kommit så långt än... *pust* Blir aldeles trött av att tänka på allt som ska fixas och nu är det ju bara 10 veckor kvar Förvånad Jo, nu är det bestämmt! i Helgen ska det förberedas i gardroben och gås igenom vad som behöver fixas!

Idag har jag ont i vänster höft när jag går. Känns som någon sticker en kniv rakt in... Kan det va foglossning? Eller blev det bara för mycke trädgårds arbete i helgen? Ska till BM på fredag och göra Glykos belastningen så jag får fråga då. Vill ju gärna kunna fortsätta gå mina runder med hunden nu när vädret dessutom är underbart Skrattande

Magen är stor och rund nu. Har i några veckor tyckt att den är väldigt mycke upp och kännt nästan att det är svårt att andras ordentligt. Men nu känns det bättre och jag själv tycker utrymmet mellan mage och bröst har ökat!

Vad gäller förlossningen så tror jag ingen kan förbereda sig på hur det kommer att va! Det finns alltid någon detalj som ingen berättat för en och varje födsel är olik den andra så att försöka planera hur det ska va till punkt och pricka är inte lönt... Absolut ska man ha önskemål och hålla på sina värderingar men glöm inte bort att ge efter för personalens råd! Dom är ju där av en anledning och har ju enormt mycke mer erfarenhet än vad vi har av barnafödande.
    Men man ska inte heller va rädd för att säga till om något känns fel, säger personalen si och det går emot allt du känner så säg till! Tycker du inte om personalen så be att få ny personal (det har man rätt till).

• SommarDahlia
    Engla80 skrev 2012-05-02 13:48:05 följande:
    Vad gäller förlossningen så tror jag ingen kan förbereda sig på hur det kommer att va! Det finns alltid någon detalj som ingen berättat för en och varje födsel är olik den andra så att försöka planera hur det ska va till punkt och pricka är inte lönt... Absolut ska man ha önskemål och hålla på sina värderingar men glöm inte bort att ge efter för personalens råd! Dom är ju där av en anledning och har ju enormt mycke mer erfarenhet än vad vi har av barnafödande.
    Men man ska inte heller va rädd för att säga till om något känns fel, säger personalen si och det går emot allt du känner så säg till! Tycker du inte om personalen så be att få ny personal (det har man rätt till).

Håller med! Däremot vet jag vad jag inte vill som exempelvis lustgas, den kan jag prova i början men jag vill inte ligga å suga in mängder å bli "full" å tappa kontrollen. Jag vill inte ha sterila kvaddlar och jag vill i den mån det går undvika att spricka och vill därför föda fram bebisen i gynställning. Detta känns som saker jag i stor mån själv kan kontrollera, övrigt blir önskemål och val efter konsultation med barnmorskorna.

En liten: Jag tycker absolut inte du ska känna dej verken som en idiot eller som att du inte klarat provet förra gången! Jag tycker de e toppen att du kan få, och tar, hjälp! Man ska inte behöva bära och hantera sådana känslor på egen hand! Jag är själv inte så tuff när jag tänker på vad som komma skall även om min förra förlossning gick bra! 
    *** Vilgot 16/10-09 och Bebisen BF 8/7-12***
  • SaJo81

MissMurrig: jag jobbar på Volvo Lastvagnar, montör/truck/sekvenspackning! Förjävla tråkigt jobb när det är 20grader ute och jag jobbar nästan mitt i fabriken så jag knappt ser ut.....

• anjiali

Idag fick jag min GP beviljad :D sista arbetsdag den 16 maj. Om jag får semester beviljad så blir det sista arbetsdag nästa fredag. Hoppas !!!!

• Charlottetott

Nu har jag bokat ett 3d/4d Ultraljud tlls imorgon.. Som jag velat. När jag väntade min son så ville jag så gärna göra de men de fanns inte att göra i Göteborg. Nu har de kommit och så har jag varit mer förnuftig och tyckt de var för mkt pengar. Men samtidigt så hade de varit väldigt coolt. Och fyllde precis år så fick lite pengar så lika bra att använda upp dem innan man köper något nödvändigt ;P

Men man ska göra de innan vecka 34 och helst senas vecka 30 för att se så bra som möjligt och jag blir ju vecka 30 på fredag!
    Men de kostar 1200:- så de svider faktiskt lite. Men intalar mig själv att min sambo som snusar för 500:- i månaden de är ännu mer onödigt.. eller om man köper ett gymkort och aldrig går dit osv..;) 

• SaJo81

Anjiali: GRATTIS :) härligt! Hoppas på fint väder framöver nu när du ska vara hemma då!

Själv har jag precis skickat iväg papprens och ansökt om GP, ( hade ju inget jobb så jag planerade inget sånt men det fick man ju ändra på nu...) tänkte dock försöka jobba fram till midsommar...så fyra veckor innan ungefär....

• LitenR

Läser att en del av er har ont emellanåt..
    Det onda jag upplevt hittills har varit ont i kroppen på natten när man vaknar, får vända på mig många gånger per natt. Samt att ibland när jag är ut och går så får jag ordentligt med håll.
    Men ingen foglossning eller ryggont peppar peppar viket jag är hemskt glad för. Står och går hela dagarna på jobbet så jag hoppas jag ska slippa få ont någonstans nu när de bara är en månad kvar att jobba :)

Och så börjar magen va ivägen när man ska dra på sig skorna, och tyngre att stiga upp ur soffan har det blivit GladRoligt att följa med och se hur olika det är för alla :)

• eken

Var det i den här tråden som det skrevs om ngn olja som man skulle börja använda efter v33? Är det ngn som har koll på vad den heter o vad den hade för effekt?

• saramy

Jag har inte läst hela tråden, men kan det vara weleda-olja? Man smörjer in magen med den och den ska förebygga bristningar. Tro det om du vill. Jag använder mandelolja istället, men det är ju svårt att veta om det funkar eller ej. Trevligt är det i alla fall.

Svar på tråden Juli bebis 2012