Idag vaknade vi hela familjen 7.40. I vanliga fall blir vi väckta av 4 åringen vid 6.30 tiden så på så vis var det skönt att inte klockan hade ringt.
Dock hade jag mitt ultraljud kl 8.30 så det blev panik för mig upp ur sängen, duscha på med kläder och iväg. Jag hade sd som bara den och då jag inte han äta frukost blev det inte bättre.
Jag kom springandes in på kliniken vid 9 tiden. Som tur var (den här gången) var han lika försendad som alltid dvs en timme så jag fick snällt sitta och vänta....
UL gick bra, bebisen mår bra och växer som den ska. Huvudet neråt men inte fårlångt ner (vad det nu innebär). Uträknad födelsevikt är 3,4 kg men hon är tydligen kort i rocken då lårbenet visar på ett litet barn. Våran dotter vägde 2,6 kg då hon kom i v 36 så det blir lite skillnad att tryckat ut antar jag 
Dock är inte min livmodertapp påverkad något mer så det var en positiv överraksning förra graviditeten var den helt utplånad vid den här tidpunkten. Så doktorn skrev gladeligen ett intyg på att han godkänner en förskjutning av min mamma ledighet. Det innebär att jag antagligen inte går hem förren den 24/6 och får tre underbara veckor extra med bebisen efteråt!
Nu ska jag bara få godkänt av företagsläkaren och försäkringskassan men det hoppas jag går bra jag har ändå tre veckor på mig för deras godkännande.
Jag har även skrivit in mig på sjukhuset och reserverat mitt rum, jag får (läs:hyra dyrt) eget rum med inskrivningsdatum den 11/7
och utskrivning 16/7. Jag har även bokat tid med anestesist läkaren. Nu känns allting mycket mycket verkligare än innan.
Jag har bara två inplanerade besök kvar hos läkaren en i v 34/35 och en i v 38/39.
Jag var även hos barnmorskan för förberedande förlossnings kurs. Vi pratade om skillnaden mellan sd under graviditeten, värkar och krystvärkar. Positioner och ställningar man kan inta då värkarna kommer och gör ont för att orka med dem. Hur viktigt det är att slappna av och VARFÖR det är viktigt att slappna av när värkarna gör ont. Att vi måste prata med våra män så de är medvetna om vad som händer, att vi kan ha ont och att de ska vara där och stötta oss. Mycket bra kurs. Vi var bara tre mammor.
Nästa gång jag ska dit är om tre veckor - men inte med samma mammor utan med andra, då ska vi prata om hur/vad man kan göra hemma när det sätter igång och när man ska in.
Jag är inte längre oroligt för förlossningen. Hela graviditeten är så annorlunda den här gången så jag kommer säkert gå över och ha en lååååång förlossning den här gången.
Nu sitter jag på jobbet, och tar en yogurt pause, jag har ett avanserings möte med ett 20 tal personer måndag-tisdag och är inte klar med alla presentationer ännu.
Det ska bli såå skönt med en bonus ledig dag på torsdag nästa vecka!