• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • grahnkotten

Varit på barnmorskan idag v.33 (32+1)
    SF-mått: 31,5 cm
    Blodskr: 5,6
    Blodtryck: 110/75
    Bebisens huvud låg neråt.
    Vikt: +11 kg

Skönt att få komma och kolla så allt ser bra ut! Jag frågade också om det tryck som jag har haft neråt samt de ilningar som jag har haft.. Hon sa att man ofta får det när bebisens huvud låg neråt och när bebisen tryckte mot urinblåsan.. Så inget att oroa sig över med andra ord.  Skönt. 

Nu ska jag vila en stund och sedan försöka palla mig ner t stan för en fika! (onödigt att tappa i vikt nu..)
    Ha en härlig eftermiddag och kväll! 

• vermilion
    MissMurrig skrev 2012-06-07 12:36:28 följande:
    Mina föräldrar har ett företag, och de får sina i December... 

Jag hade också hoppats på pengarna nu, inte för att jag inte klarar mig utan dem, men ville åka till Ullared idag för det passade bra när sambon är ledig. Men nu ska jag få låna lite pengar av pappa så kan jag ju bara föra över imorn eller när pengarna kommer, så Ullared - Here I come Typiskt nog fick jag för mig att riva ut shoppinglistan jag hade gjort och lagt den någonstans typ igår, men kommer inte ihåg vart! Varför kunde jag inte låta den va kvar i skrivhäftet?! gravidhjärna... 
    Oj oj i december? Nääää.. Hmm nåja, då är det ju jul och man kommer ha 3 barn så det kanske passar bra. Men ändå.. Snyft. Man får det ju att gå ihop ändå här men det hade varit skönt att kunna spendera lite extra i sommar.
    ♥ Adam, Molly och sprattel i magen♥
  • EllaBella02

Jag har heller inte fått mina! : ( Hoppas de kommer imorgon sp man kan shoppa lite extra i helgen : )

• Feah

Mitt stalltips för trög mage är apotekets pulvret Laktipex. Det blandar man i morgontéet, saft, kaffe, filen eller vad som helst. Smakar knappt något alls, möjligen pyttelite sött. Det är inget laxermedel, så det retar inte tarmen, utan mjukar upp tarminnehållet. (Heter det bulkmedel kanske?) Därför blir man inte beroende av det heller. Hade kroniska tarmproblem under flera år, levde på laktipex då. Det går att ta som gravid också. I akutskedet kunde man ta 2 påsar per dag, sen 1 påse per dag. (Blev sen opererad och just nu är jag symptomfri!)

Finns ett annat pulver också som heter Inolaxol. Det är mer "långtidsverkande" än laktipex, dvs laktipex får effekt nästan på en gång (utom vid första doserna) och man måste gå på toa, medan inolaxol enligt min läkare skulle ha en mer jämn effekt under dagen. Men laktipex löste sig i vätska och "försvann", medan inolaxol inte gör det och därför märks när man käkar det.

Sen gäller det att undvika ris, pannkakor, svamp och annat stoppande. Frukt är kanonbra. Katrinplommon (och förmodligen torkade aprikoser med) kan man göra god kompott på t ex. Klipp plommonen i halvor och lägg i en kastrull, fyll på med vatten så att det nätt och jämt täcker plommonen. Koka några minuter så de blir mjuka. Blanda potatismjöl (eller maizena) med nån dl vatten i en redningsbägare och häll sen i det pö om pö i plommonkastrullen tills krämen tjocknat lagom mycket. Ät med mjölk (eller grädde, mums!).  :-9

• Tekla78

Inga pengar här heller än... Jag har hållt igång mer än vanligt under två dagar och INTE fått förvärkar :) Kanske kan jag börja vara mindre försiktig med aktivitet nu då, hurra! I v. 35+0 nu så inte kris om bebis kommer heller. Enda nackdelen är att jag känner av foglossningen, men hellre det än att vara dömd till horisontalläge!

• thegoldengirl
    Feah skrev 2012-06-07 20:16:25 följande:
    Mitt stalltips för trög mage är apotekets pulvret Laktipex. 
    Tyvärr tillverkas inte laktipex nu. Innehåller ju dock laktulos som finns som flytande vätska med/utan apelsinsmak.

• anjiali

En fråga ! Har bf 16:e och undrar om ni som ligger där omkring har en mage som sjunkit ??? Min är gör högt upp fortfarande. Vill gärna att den vandrar mer lite.

Imorgon skall jag och mannen till götet och gå på bio, äta på restaurang och sova på hotell . På lördag blir jag hela 35 år, så då blir det kalas. SEN får bebis gärna komma om någon vecka efter det. Runt midsommar vore väl ok ??!! Kommer aldrig hinna boa färdigt ändå .

• Tekla78
    anjiali skrev 2012-06-07 22:22:05 följande:
    En fråga ! Har bf 16:e och undrar om ni som ligger där omkring har en mage som sjunkit ??? Min är gör högt upp fortfarande. Vill gärna att den vandrar mer lite. Imorgon skall jag och mannen till götet och gå på bio, äta på restaurang och sova på hotell . På lördag blir jag hela 35 år, så då blir det kalas. SEN får bebis gärna komma om någon vecka efter det. Runt midsommar vore väl ok ??!! Kommer aldrig hinna boa färdigt ändå .

Tror att min sjunkit (BF 11/7), svärmor påpekade det idag. Midsommar låter utmärkt! Då får jag föda där jag önskar om de har plats och jag har ju en född på julafton sedan innan Dessutom har vi barnpassning hela den helgen då farmor & farfar tar honom till landet. Ha en härlig helg med kalas o hotell/restaurang-mys!
Svar på tråden Juli bebis 2012