Mitt stalltips för trög mage är apotekets pulvret Laktipex. Det blandar man i morgontéet, saft, kaffe, filen eller vad som helst. Smakar knappt något alls, möjligen pyttelite sött. Det är inget laxermedel, så det retar inte tarmen, utan mjukar upp tarminnehållet. (Heter det bulkmedel kanske?) Därför blir man inte beroende av det heller. Hade kroniska tarmproblem under flera år, levde på laktipex då. Det går att ta som gravid också. I akutskedet kunde man ta 2 påsar per dag, sen 1 påse per dag. (Blev sen opererad och just nu är jag symptomfri!)
Finns ett annat pulver också som heter Inolaxol. Det är mer "långtidsverkande" än laktipex, dvs laktipex får effekt nästan på en gång (utom vid första doserna) och man måste gå på toa, medan inolaxol enligt min läkare skulle ha en mer jämn effekt under dagen. Men laktipex löste sig i vätska och "försvann", medan inolaxol inte gör det och därför märks när man käkar det.
Sen gäller det att undvika ris, pannkakor, svamp och annat stoppande. Frukt är kanonbra. Katrinplommon (och förmodligen torkade aprikoser med) kan man göra god kompott på t ex. Klipp plommonen i halvor och lägg i en kastrull, fyll på med vatten så att det nätt och jämt täcker plommonen. Koka några minuter så de blir mjuka. Blanda potatismjöl (eller maizena) med nån dl vatten i en redningsbägare och häll sen i det pö om pö i plommonkastrullen tills krämen tjocknat lagom mycket. Ät med mjölk (eller grädde, mums!). :-9