• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • snoffsan08
    Trolla75 skrev 2012-06-08 13:23:54 följande:
    Tack!

Jag har sagt att jag ska jobba juni ut, men min brukare ska på läger sista veckan i juni kommer hem på fredagen och mitt sista pass är egentligen fre-lör men har jag då fått smak på att vara ledig så kanske inte det dygnspasset är så lockande...

Tror han ligger med huvudet ner, det hickar där nere i alla fall... BM har inte gjort någon större koll, ska be henne på tis känna efter.

Gott med tillskott i kassan, klokt att lägga undan... Jag är också duktig på att spara Flört
    och tur är väl det nu när våran värmepump gick sönder... tråkig utgift bara!

Hur går det för dig då, du känner inte av något än?
    Nähä, har hon inte kollat det? Då borde hon ju göra det på tisdag då tycker man. Jag ska till BM på onsdag, på min minstings 4års dag Glad Sist jag var hos henne så fick jag inget sf mått. Hon tyckte inte det skulle vara rättvist, eftersom bebis ligger på tvären i magen. Igår då jag var inne på förlossningen så låg hon likadant, så jag ger mig sjutton på att det blir en vändning denna gång oxå.

Har försökt mig på ett förlossningsbrev idag. Får se vad BM säger om det. Tänkte fråga dig som (förhoppningsvis) vet. Vad hette det där som man kunde få då man blir igångsatt som det har varit så mycket skriverier om att det inte är bra. Det är väl nån magsårs medicin i grund och botten? Tänkte skriva det att jag INTE vill ha det, om jag nu får en igångsättning beviljad.

Nja, duktig på att spara är jag väl kanske inte i vanliga fall, men nu kände jag att jag faktiskt hade råd till det. Ja, när såna tråkiga utgifter kommer så är det ju faktiskt bra att ha en slant sparad. Blir ju tyvärr en del sånt då man bor i hus....

Nja, jag har haft lite förvärkar, på kvällarna då jag ligger i sängen. Inget regelbundet alls och vissa kvällar inget alls. Har fått mer ont i rygg och ljumskar dom senaste dagarna. Annars är det som vanligt.     
  • Trolla75
    snoffsan08 skrev 2012-06-08 16:32:14 följande:
    Nähä, har hon inte kollat det? Då borde hon ju göra det på tisdag då tycker man. Jag ska till BM på onsdag, på min minstings 4års dag Glad Sist jag var hos henne så fick jag inget sf mått. Hon tyckte inte det skulle vara rättvist, eftersom bebis ligger på tvären i magen. Igår då jag var inne på förlossningen så låg hon likadant, så jag ger mig sjutton på att det blir en vändning denna gång oxå.

Har försökt mig på ett förlossningsbrev idag. Får se vad BM säger om det. Tänkte fråga dig som (förhoppningsvis) vet. Vad hette det där som man kunde få då man blir igångsatt som det har varit så mycket skriverier om att det inte är bra. Det är väl nån magsårs medicin i grund och botten? Tänkte skriva det att jag INTE vill ha det, om jag nu får en igångsättning beviljad.

Nja, duktig på att spara är jag väl kanske inte i vanliga fall, men nu kände jag att jag faktiskt hade råd till det. Ja, när såna tråkiga utgifter kommer så är det ju faktiskt bra att ha en slant sparad. Blir ju tyvärr en del sånt då man bor i hus....

Nja, jag har haft lite förvärkar, på kvällarna då jag ligger i sängen. Inget regelbundet alls och vissa kvällar inget alls. Har fått mer ont i rygg och ljumskar dom senaste dagarna. Annars är det som vanligt.     
    Ja, Cytotec tänker du på... det har jag också skrivit att de absolut inte får ge mig!

Jobbigt att lillan envisas med att ligga på tvären... när lilleman gör så känns det jätteläskigt i magen och jag får ett tryck över öronen, obehagligt till 1000!

Jag ska försöka tjata till mig ett TUL, men sist fick jag till svar att läkarna inte var så pigga på att skriva ut remisser... men eftersom Vanna var en stor klump, kan jag ju dra till med att jag är rädd att även lillebror är stor!? Flört
    Vill gärna få en ungefärlig vikt... nyfiken till tusen
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • froggyL

Är detinte bara vid missfall man får cytotec? Inte alls insatt men sökte på det...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Tekla78
    froggyL skrev 2012-06-08 19:44:24 följande:
    Är detinte bara vid missfall man får cytotec? Inte alls insatt men sökte på det...

Har hört att många sjukhus använder det. Faran är att det kan ge för starka värkar så att barnet blir stressat har jag för mig. Om det händer kan man ge något som får värkarna att bli svagare. Tror att de inte skulle använda det om det var så farligt som det blåsts upp i media, de bör ju rimligtvis vara medvetna och vaksamma på riskerna, eller?
  • Trolla75
    froggyL skrev 2012-06-08 19:44:24 följande:
    Det är ett billigt alternativ att sätta igång förlossningar, men tom tillverkarna avråder att det används på gravida...
    Har hört och läst så mycket otrevliga biverkningar det kan ge, så jag kommer aldrig tillåta dem att ge mig det!

Det finns andra godkända preparat för igångsättningar men det kostar mycket mer så sjukhusen gör stora vinster och använder sig av farliga billiga alternativ!
  • Trolla75
    Tekla78 skrev 2012-06-08 19:49:37 följande:
    Har hört att många sjukhus använder det. Faran är att det kan ge för starka värkar så att barnet blir stressat har jag för mig. Om det händer kan man ge något som får värkarna att bli svagare. Tror att de inte skulle använda det om det var så farligt som det blåsts upp i media, de bör ju rimligtvis vara medvetna och vaksamma på riskerna, eller?
    Cytotec ska tydligen vara väldigt att dosera!
    Det är bara att läsa på FASS att Cytotec absolut inte får ges till gravida!

Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag nu skulle fått det och barnet stressades till syrebrist, hjärnskador eller tom död.

Jag tycker att min och barnets säkerhet borde gå före sjukhusets besparingsåtgärden...
  • Tekla78
    Trolla75 skrev 2012-06-08 20:12:52 följande:
    Cytotec ska tydligen vara väldigt att dosera! Det är bara att läsa på FASS att Cytotec absolut inte får ges till gravida! Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag nu skulle fått det och barnet stressades till syrebrist, hjärnskador eller tom död. Jag tycker att min och barnets säkerhet borde gå före sjukhusets besparingsåtgärden...

Det skulle ju vara fruktansvärt illa om de riskerar säkerheten pga besparingsåtgärder. Tycker ändå att det även borde ligga i sjukhusens intresse att det föds friska, och inte sönderstressade bebisar. Säger inte att det inte är farligt eller att sjukhusen agerar rätt. Funderar bara på varför de går tvärs emot FASS? Kan det inte vara så att instruktionerna menas på gravida som inte är beräknade att föda inom några timmar? Jag ska nog fråga min BM på måndag och skriva önskemål i förlossningsbrevet.
  • froggyL

Tror att mkt är uppförstoringar från de som fått problem. Säkert många det funkar finfint på. Annars skulle de ju inte använda det. Det är väl om de måste få ut barnet fort kanske, om hjärtljuden går ner...då är det säkert nödvändigt medel att ta..hm, undra vad jag fick för nåt sist...får leta fram papprena imorgon å kolla.

• Trolla75

Det hela är en enda stor kostnadsfråga, Cytotec kostar 3 kronor medan det finns en godkänd substans Dinoproston som finns som gel eller vaginalinlägg och som då kostar flera hundra.

Cytotec är svårare att dosera (förmodligen för att det är tabletter och de andra verkar lokalt) och så är substansen inte identisk. För hög dos/effekt kan leda till livmoderbristningar, syrebrist hos foster och dödsfall i värsta fall.

Nä, jag tycker inte att det är OK att det leker med liv för att spara pengar!

• AKT83

Hej, var på TUL idag pga sjunkande SF-mått och då visade det sig att bebisen är ca 8 % större än förväntat. Den borde vara ca 2800 g tung men är istället ca 3050 g tung och jag är nu i vecka 36+2. Märkligt men gick tydligen inte att förklara. Tur att bebisen mår bra i alla fall och så håller vi tummarna att jag inte går över tiden för få blir det kanske en STOR bebis och det klarar jag inte av!!

Svar på tråden Juli bebis 2012