• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • tundra

Imorgon bitti ska jag in till förlossningen v 37+6 för att ev sättas igång om allt ser bra ut. Men senast fredag SKA jag vara igångsatt har läkaren sagt.

Har ju en son jag fick en total sfinkter med. Hade en lätt men alldeles för snabb första förlossning med en herre som otippat vägde 4960g och var 56cm lång.

Nu vill jag att det ska gå långsammare och att lilleman nr 2 ska vara lite mindre. Han skattas till 4 kg nu fast jag bara ligger 8% över sf kurvan.
    Vill helst inte ångra att jag inte stred för KS - men vi får se.

Ja. Hoppas ni andra kämpar på.
    På ämnet onda sammandragningar har jag haft en massa. Både den här ggr och förra men försöker att inte stressa upp mig. När värkarna kom på riktigt (för mig) var det en helt annan grej.
    Tur att man alltid kan ringa eller åka in om man känner sig tveksam. Kände mig dum första ggr jag åkte in till fl med stora sonen men har bara blivit bra bemött där. BB på sommaren är en helt annan femma.
    Varför ska jag föda under semestern den här ggr med? Suck.

• enilorac81

Hej! Tack för alla tips. Nu har sammandragningarna klingat av, så kommer förhoppningsvis sova gott i natt

Ta hand om er så hörs vi under morgondagen

• AnnA1985

Ooh, mer bebisar! Grattis till er =)
    Går med mina oregelbundna värkar och blir frustrerad... alvedon hjälpte igårkväll att ta bort det onda, men idag har det inte vart lika effektivt med alvedon... vill bara att värkarna ska komma igång ordentligt!!! 

• Feah

Dagen före midsommar kom lilla Fredrik till världen, med planerat kejsarsnitt! Efter en "start i uppförsbacke" som barnmorskan kallade det (förlorade lite mer blod än normalt, vilket fördröjde amning mm) så funkar allt just nu bra och vi har äntligen kommit hem.

Ni som inte har fött än, var glada att ni inte legat inne på BB över midsommarhelgen, för även om det i stort sett funkade bra så var där alldeles för mycket tillfällig/orutinerad personal. Mitt bästa tips: ju äldre barnmorska/sköterska, desto bättre råd! (Och lita till din egen instinkt om yngre förmågor ger luddiga/otillfredsställande svar.)

Vår räddning var en äldre, superbestämd barnmorska som kom sista natten och med bryska, men effektiva metoder visade var skåpet skulle stå, hur det skulle ställas och ställde det där tills vi lärt oss själva hur man ammar, tystar, rapar en bebis mm. Fredrik blir nu mätt vid varje amning och jag är helt smärtlindrad. Hade den här damen inte dykt upp hade vi säkert blivit kvar på BB i flera dagar till, ev. med mjölkstockning, såriga bröstvårtor och bra mycket mer ont som resultat.

• Feah

Och en sak till för förstagångsföderskorna - åk inte hem innan ni är säkra på hur man gör, med amning och sånt. Stanna hellre en extra dag på BB, det är värt det!

• enilorac81

Först och främst Grattis Feah till bebisen!

Sen God morgon! Eller jag är ju sjukt trött, typ inte sovit alls i natt, vaknade upp runt 4-tiden med vär, tog 3 Alvedon och försökte somna om, kände något varmt mellan benen och var säker på att jag läkte fostervatten så ringde BB. Hon tyckte jag skulle sätta på mig binda och lägga papper i och försöka somna om och sedan se ifall det kom mer under natten. Nu vaknade jag upp för 20 min sen med molande värk och väldigt säker på att slemproppen gått. Har lagt mig i sängen igen och vilar ytterligare för att se om värkarna tilltar,

Återkommer ifall mer spännande saker händer!

• En liten

Tundra: Lycka till idag, hoppas allting går bra och lagom fort.

Feah: Grattis, vad bra att ni fick hjälp tillslut. Jag låg inne 4 dagar med min första och jag undrar alltid hur först föderskor gör för att åka hem så tidigt. Det är ett helt nytt universum att leva i med bebis amning och allt förlossningsrelaterat.

• MissMurrig

Jag åkte hem alldeles för tidigt förra gången, åkte nästa dag, så vi var där precis ett dygn. Ska stanna iaf 2 nätter denna gången, så man kanske får vila lite mer också, nu när man har barn hemma så kommer han vilja att jag gör massa saker osv. Bättre att ha tråkigt men hinna vila och öva på amningen, kunde ju amma sist när jag åkte hem. Men när mjölken rann till hemma på 2a eller 3e dagen så gick det inte längre, fick panik! Bröstvårtan försvann så han hade inget att hugga tag i (det blev liksom på en ballong med knopp, om man blåser upp den till max försvinner knoppen...). Nu finns ju iPhone, det hade jag inte sist. Så man ska nog kunna underhålla sig när bebisen sover och man inte kan sova själv.

I natt fick jag såna värkar, de avtog nästan inte utan det gjorde knostant ont i 30 min, magen spände sig och släppte dock som med vanliga värkar. Men tog en alvedon och lyckade somna till slut, sedan avtog de. Bra! VIll gå på mitt stickmöte ikväll, vi ska ha drinkkväll Och imorn har jag lektion. SEN kan det få komma igång... Men sambon vill ju helst inte det, han har massa att jobba fortfarande....

Men det kändes ju verkligen som det var på G inatt! Det var spännande Längtar så... Har byggt bo lite varje dag. Igår kom lite blöjor och salvor på plats på skötbordet, det ser så gulligt ut med miniblöjorna  

• MissMurrig

Och grattis till alla som fått sina bebisar nu! Och lycka till till er som har börjat få känningar eller bokade KS! 

Svar på tråden Juli bebis 2012