down under skrev 2012-06-28 09:05:45 följande:
Det är väl ett sett att se att bebisen växer som den ska. Att den inte är för stor eller för liten eller stannar i växten.. dippar det mycket upp eller ner efter att ha följt en jämn nivå så kan det ju betyda att nåt är fel och då får man tid till TUL för att se vad som kan vara fel.
Min BM sa att förr i tiden när det inte fanns UL så beräknade man vikten efter dom kurvorna.
Dom beräknade bebisar som låg på den undre kurvan att väga runt 3 kilo, mitten kurvan 3,5kg och övre kurvan runt 4kg.
Men nu för tiden så vet dom ju att så inte är fallet.
Jag tex har ju legat över den övre kurvan på alla mina graviditeter och mina barn har vägt 3780g och 3540g så jag har nog bara haft mycket fostervatten..
Sen beror det ju lite på hur man bär barnet och hur det ligger.
Åh vilken bra förklaring! Även om de inte mäter här har jag gått och undrat över varför! Tack även om jag inte frågade
Jag somnade någon gång mellan halv fem och fem, jag hörde aldrig kyrkklockan slå fem så det måste ha varit då. Klockan halv fem gick jag ner i köket och åt en yogurt. Blev tragiskt vittne av hur grannfrun slängde ut sin tonårsson. Men hon har nog all anledning. Hon är själv under kontroll av polis och socialarbetare och får inte ha sina yngsta barn hos sig så ofta... en lång historia.
I morse sa jag åt min man att är han för trött på förlossningen och jag känner att jag inte får något stöd så kommer jag be honom lämna plats åt en barnmorska som kan stödja mig istället. Då såg han lite snopen ut och sa att han hade redan bokat ett övernattningsrum på jobbet och har tänkt att gå och sova några timmar då och då när han kan. Så det var skönt att höra. Han är kapabel att jobba 36 timmar i streck och sedan sova i ett dygn och så vill jag inte ha honom på förlossningen!
Nu ska jag ut och njuta i solen och plocka lite ogräs! I eftermiddag ska jag sova och sedan har jag lovat dottern att vi ska ner på stranden i eftermiddag så jag ska nog försöka fixa en picknick och äta där ikväll, kanske föreslår jag grannen att göra likadant så vi får sällskap.