• LiJon

Augustibebis 2012

7eHimlen skrev 2012-03-26 11:18:48 följande:

Jag har en likadan, inte heller känt nåt/väldigt lite aktivitet sen i fredags, klart man blir helt nojjig, men jag tror det är rätt vanligt. Vilken vecka är du i? Jag är i v19 nu (18+1), RUL imorgon, så efter det tänker jag lugna mig lite om allt ser bra ut. Just nu är ju bebisarna inne i värsta tillväxtperioden, så det kanske inte är så konstigt att det tar på deras krafter. Allt är säkert precis som det ska med våra små :)

Det är min första oxå, jag har funderat på det där, om det är bra att läsa mycket eller om man ska "ta det som det kommer". I allt annat i livet så brukar jag vilja läsa på, för att ha lite "koll" på vad som händer, men en förlossning kan ju bli lite hur som helst. SÅ jag är oxå lite i valet o kvalet. Kanske skrämmer man upp sig själv i onödan om man läser för mycket, eller så blir man lugnare under förlossningen just för att man har lite hum om vad det är som pågår. jag tror att jag kommer läsa lite när det närmar sig, nu är jag ju fortf nästan två veckor från halvtid :P

Ja det är ju säkert så! De har ju plats därinne och ibland får jag för mig att hon vänt på sig och sparkar inåt liksom, tycker jag kan känna ryckningar långt bak i magen liksom även om jag inte kan vara säker på att det är bebisen. Är i vecka 20 nu, 19+2. Spännande med RUL, du kan säkert slappna av efteråt! När vi gjorde vårt andra för lite drygt en vecka sedan hade hon haft ett par lugna dagar innan och man såg ju faktiskt att hon rörde på sig förfullt därinne  Lycka till imorgon!

Får hoppas BM lyssnar så man kan slappna av lite, har ju en doppler härhemma men vill undvika att lyssna med den "i onödan".      
  • LiJon
    mammsen skrev 2012-03-26 19:04:45 följande:
    Så är det för mig med =)
    Men nej de brukar inte lyssna på hjärtljuden, däremot får du ju se hur hjärtat slår om du intye redan sett det!
    Som om det blinkar ser det ut =)

Skönt att höra att andra har det lika Fast det är inte RUL jag ska på imorgon, det har vi redan varit på. Ska på vanligt barnmorskebesök så frågan var om de brukar lyssna på hjärtljuden. Verkar vara lite olika så jag får se imorgon helt enkelt, har jag inte känt bebisen då så ber jag nog henne lyssna i vilket fall
  • LiJon

Har varit hos barnmorskan nu, hon lyssnade på hjärtljuden :) och även om jag kände lite småsparkar imorse så var det en lättnad att höra! 140 slag i minuten.
    Mitt blodtryck är dock lägre än sist, 95/45... Konstant svag och yr. Hennes tips var att äta mer salt för att få upp trycket lite, motionera vill jag ju men det är omöjligt med foglossningen. Mot den fick jag akupunktur! Långtids, så jag har typ åtta klisterlappar med piggar på i öronen som ska sitta i två veckor, ser förjäkligt ut haha.

• LiJon

Svar till bildtråden;

Päron 1986; Ja jag hittade ingen info om materialet, men det ser ju ut att vara lite åt läderhållet så förhoppningsvis går det att hålla snyggt

Aprilia1977; Visst är den! Har tyckt andra varit fina men den här kändes 100% liksom. Ja det är jättesvårt att veta vad som kommer passa en bäst. Vi har kikat flera gånger men inte bestämt oss, idag åkte jag dit själv (fast sambon visste att det lutade åt citycrossen och var helt med på det) och tog råd av hon i butiken.  Grejen var att vi verkligen behövde ha lift då vi bor två trappor upp utan hiss, så det blev sittvagnen med quadron till. Provade att bära själva liggkorgen, det är ju också ett alternativ, men även om den var rätt lätt så kändes det alltför bökigt att kånka upp för flera trappor, dessutom med en bebis på några kilon. Ta råd av de i butiken och förklara hur ni bor och lite vad ni är ute efter 

• LiJon
    Sommaren12 skrev 2012-03-28 19:49:25 följande:
    Hur känner man förresten skillnad på kullerbyttor, hicka och boxningar i magen?! För mig är allt sparkar liksom...

Jaa undrar också! Känner också mest sparkar bara. Läste att hicka känns mer rytmiskt och återkommande... har inte känt av det än. Däremot får jag en jättekonstig känsla ibland, som att hela livmodern vänder sig ut och in eller hur man ska förklara, haha. Har fått för mig att det är då bebisen vänder sig/gör kullerbytta men jag vet inte...
  • LiJon

Hej på er!

Åh, jag vet inte om jag fått UVI eller något... Sen igår em typ så får jag jätteont när/efter jag kissat, långt ner i magen på högra sidan (nästan ut i ljumsken) och även ut mot ryggen. Känns typ som kramp eller liknande, kan inte stå rakt efteråt och det släpper efter typ en kvart. Förut när jag haft UVI har det "bara" svidit när jag kissat, nu gör det bara ont och bara på en sida i magen. Har någon haft liknande vid UVI? Ska ringa sjukvårdsrådgivningen och hoppas få kolla upp det så fort som möjligt. Rädd att det kan vara något annat också, ömmar lite när jag känner på den sidan av magen.

• LiJon

Det blev en lördagskväll på akuten igår med UL, VUL, urinprov, sänka och ultraljud av njurarna. Det visade inte på någon UVI men då hade jag kissat bara någon timme innan så det var väl inte helt tillförlitligt... Gynläkaren trodde på en typ av förträngning av njuren men kunde inte se bra med ultraljudet, men hon kollade bebisen (allt såg bra ut tack o lov!) och livmodertappen och allt sådant såg bra ut. Fick åka hem med Diklofenak och ett plaströr så att jag kan lämna urinprov imorgon till BM. Ska bli kallad till gyn i slutet av veckan, är det inte bättre då blir det röntgen av njurarna. Usch jag vill inte! Det är nästintill värre idag med kramp i ryggen och magen 15-20 minuter efter att jag kissat, kan inte ens röra mig.

Har googlat symtomen och hittat fler på FL som haft liknande, då har det varit alltifrån njurbäckeninflammation, förträngning/vätskeansamling i njuren till GBS. Visst var ni ett par härinne som haft GBS? Hur fick ni reda på det? Får be BM skicka en odling för det imorgon kanske...  Jag är ju jättelättad att allt ser bra ut med bebisen men är rädd att det kommer påverka henne negativt på något sätt om det fortsätter utan behandling.

• LiJon

Känns lite tråkigt att få noll pepp eller respons när man skriver och är orolig, trodde det var lite det tråden var till för... Ja ja! Gravidhormoner som talar nu kanske...

Mamma070912; jag skrev typ; "Lever i ett lyckorus, igår fick vi se vår bebis som gjorde kullerbyttor i magen. Augusti <3" och en bild på magen

• LiJon

Tack ni, och jag förstår ju som mammsen skriver att ibland tänker man att man låter någon som vet svara. Kändes bara som att jag redovisade hela mitt mående och sen bara...nada. Snopet liksom, haha. Sömnbrist, ont och oro gjorde det väl inte bättre heller Nej jag vet ju inget mer, ska lämna urinprov imorgon hos BM annars röntgen senare i veckan. Mår bra överlag men det är ett h-e efter jag kissat, varje gång.

Imorgon ska vi åka och köpa vagga! Har funderat lite om vi skulle ha ha det eller inte, men hittade en fin till jättebra pris på blocket så det gör väl inte såå mycket om vi ångrar oss. Sen får vi köpa ett babyskydd, brio primo, billigt av sambons föräldrars grannar... är det någon som har erfarenhet av den? Har för mig jag läst något negativt om den men kommer inte ihåg vad. Ville först inte köpa det begagnat men när det är till bekanta så känns det ju som att man kan lita på att den inte varit med om någon krock, den är i fint skick o bara använd till ett barn.

• LiJon

Sommaren12 skrev 2012-04-01 23:14:32 följande:
    Jag har inte skrivit nån status om min graviditet men det har spridit sig ändå så nu vet nog de flesta ändå. Detta är sjuuukt fånigt och barnsligt men jag hoppas att mina ex hört nyheten haha! Bryr mig egentligen inte ett skvatt om dom men det skulle kännas som en liten victory bara! ;)

LiJon: tråkigt att du inte fick nåt svar. Jag läste när jag läste ikapp men jag har aldrig känt så så jag svarade inte. Men stå ut med oss, vi alla bryr ju oss om varandra!
    En vagga förresten? Hur ser den ut? Jag är väldigt inne på en "moses basket". Tänkte beställa en från England där de har billiga och stort utbud. Har ju en spjälsäng med men skulle vilja vänta lite med den.

Ja jag vet ju det egentligen!
    Vaggan är en vanlig gammeldags i trä, vitmålad. Jag ville ha en sån låg så man bara kan kika ner i vaggan från sängen och sträcka ner handen och så. Kruxet blir att hitta en madrass som passar, haha. Det får lösa sig. Åh de korgarna är jättefina, har kikat på de som finns på t ex. jollyroom, men där känner jag att det blir för mycket pengar när man ändå inte kan ha den så länge och inte vet vad för slags bebis man får, en som kanske bara vill vara nära hela tiden osv.. men hittar du en billig från England tycker jag absolut du ska slå till, hade jag gjort! Så kan man säkert få igen lite pengar om man säljer på typ blocket sen.
    astro skrev 2012-04-01 23:38:23 följande:
    När man väl får vården att faktiskt ta prover så brukar det inte vara långt till diagnos och behandling.
    Jag känner inte igen symtomen men visst låter det njurrelaterat om det dyker upp efter att du har kissat. Sa de till dig att dra ner på saltet? Kan nog vara klokt att göra annars tills du vet vad det är frågan om.

Stackare ... hoppas du får hjälp snart.

Kram! 
    Nej jag hoppas det! Ja något med njurarna känns det definitivt som det är... tack för tipset om saltet, blev ju "ordinerad" att äta lite mer salt av BM då blodtrycket låg på 95/45 sist Fast jag har inte direkt öst på ändå men jag kan ju tänka på att inte salta i onödan... Kram o tack!  

Svar på tråden Augustibebis 2012