Augustibebis 2012
Aha, jag är det. Vad innebär föräldrapenningstillägg?
Hittade samma info när jag googlade. Men hur ansöker man om det? Hos arbetsgivaren? Är värdelös på sånt här men det låter ju bra iallafall!
Menas det 10-20% på månadslönen före skatt? Jag har varit fast anställd sedan 2008 så det borde ju bli 20% som gäller.
Sommaren12; lyckas inte se dina filmer, det är bara en svart ruta med rött kryss i :/ brukar kunna se videos i vanliga fall, kanske är något särskilt program man ska ha installerat? Låg också och filmade magen imorse, hon var crazy därinne och jag lyckades få med en riktig gensvars-spark efter att jag puttat på magen.
Skönt att ni andra inte oroar er för 0,5% i öl och liknande. Jag vet att man inte borde men jag har bara kört helt alkoholfritt, till nyår köpte jag Estrellas öl och den var vidrig, smakade surt och avslaget så den blir det inte igen. Ska ut och äta med kompisar ikväll så då kanske jag kör en Carlsbergs, om den nu finns att köpa ute
En annan fråga; har ni andra blivit hårigare? Min mage har blivit helt fjunig (ljusa hårstrån som tur är
) har knappt haft nåt hår där alls förut. Däremot verkar hårväxten på benen stannat av, har inte rakat dom på typ tre månader tror jag :P Är rätt ohårig där också i vanliga fall men brukar raka benen iaf 1-2 ggr/månaden.
Sommaren12; Ah okej! provar att installera nu.
Haha okej, jag är inte ensam hårig då
Vet faktiskt inte om det försvinner, kanske någon icke-första-gångs vet?
Jag har inte ens skaffat stödstrumpor än och känner inte att jag har behovet, än har jag inte blivit svälld om benen. Möjligtvis lite om fötterna om jag varit igång mycket.
Däremot är jag orolig över en annan grej, för typ två år sen fick jag som en bula nere på högra smalbenet, fick snabb tid på vårdcentralen och sköterskan jag träffade misstänkte genast blodpropp. Blev ju skitskraj men så kom läkaren (utländsk) och klämde och kände lite och ba "Åååderbråck, inge farligt, men blir do gravid man MÅSTE operera". Han var inge vidare på svenska så jag förstod inte riktigt vad det innebar, mer än att det är nåt med klaffarna i blodkärlen som kan brista när trycket blir för hårt... Jaja bulan försvann sen och har inte kommit tillbaks (peppar peppar) men det oroar mig lite eftersom han lät så övertygad om att det skulle förvärras om jag blev gravid. Tänker när man blir än större, högsommarvärme och svullna ben att den kommer tillbaks och jag måste operera, iih. Kanske man ska använda stödstrumpor i förebyggande syfte.
Gah, jag känner mig i riskzonen där alltså! Dels för den där "åderbråcksbulan" jag fick och sen har min mamma rejält med åderbråck. Vill inte, hej stödstrumpor redan nu!
Ja det är nog ett par som hoppat av. Jag tänker på Tina lind, hon skrev ju mycket ett tag och sista inlägget att hon skulle få ny tid för ultraljud för att de inte såg allt de skulle, och sen inget mer. Säkert en månad sen. Det är ju såklart inget måste att skriva här men man hoppas ju bara att allt är bra
7e himlen - åh vad fint, blev också tårögd!
Beklagar till er som har mist era mammor för tidigt. Förstår att det är extra påtagligt när man väntar en liten själv och har funderingar på hur det var för sin egen mamma.
Här hemma körde jag en till sjukdag efter några om och men. Är fortfarande superförkyld men det värsta är yrseln, tänker om det kan vara mitt redan jättelåga blodtryck som blivit ännu lägre nu när jag varit hemma väldigt inaktiv ett par dagar... Hur som så kör jag en till chilldag så jag orkar jobba resten av veckan istället
Min app Babygruppen säger att tredje trimestern är v. 28-40, men det känns som att det står olika överallt.
Jag har också blivit jättevarm, får som riktiga värmevallningar. Då är jag frusen i vanliga fall och har en karl som är väldigt varm av sig, nu klagar till och med han att det är kallt hemma när jag måste ha balkongdörren vidöppen fast det bara är 4+ ute. Bävar lite över hur det ska bli i sommar om det blir riktigt varmt.
Äter inga vitaminer alls. Fick en burk med b-vitamin & folsyra av min syster direkt jag plussade som jag tog någon vecka. Jag vet inte men jag tycker överlag det är mer "hysteri" över alla tillskott man ska ta på internet, typ här på FL.
Varken när jag ringde för inskrivning och frågade den barnmorskan om jag behövde ta tillskott eller när jag pratat med min BM har det verkat som att det är något måste, utan mer att "ja det kan du väl ta om du vill" men ingenting de sagt någonting om utan att jag frågat.
Hemofer med folsyra körde jag ändå med ett tag (men folsyran är väl ingen vits egentligen efter vecka 12 och ska väl helst ha tagits ett par månader innan graviditeten för att ha effekt). Har hemofer hemma men tar bara nån gång i veckan när jag kommer på det. Hade bra järndepåer och äter allsidigt och så länge värdena är bra känns det som att det räcker.