• LiJon

Augustibebis 2012

05091112 skrev 2012-02-26 10:39:05 följande:
    Okej då är det antagligen bebisen jag känner ddå (13+4 idag)

HUR känns det på er?
    Jag har aldrig känt det dära fladdret utan det är mer som om något "petar" inifrån. 
    Och så kändes det två gånger rätt tätt och nu har det varit stilla sen igår.  
    Det var nog därikring jag började känna. Har kanske känt lite fladder men mest har det varit som att något petar inifrån som du säger, igår var det som "hårt sprattel" om man kan säga så. Lite som att det skulle vara en stor fisk därinne som sprattlar.
  • LiJon
    05091112 skrev 2012-02-26 10:51:59 följande:
    Vilken vecka är du i nu?

Nu är jag i vecka 16, tror jag...  16+0 idag enligt mina beräkningar men på RUL:et i fredags fick BM det till "ungefär" 15+0, så jag lär nog börja räkna därifrån tills vi får slutgiltiga BF vid RUL nr 2. Så 15+2 idag enligt nya beräkningen
  • LiJon
    Naimis skrev 2012-02-26 10:58:12 följande:
    LiJon- Har aldrig bytt nån annanstans än på skötbordet här hemma. Känns som de skonar ryggen och till en början så kissas de och bajsas rätt hejvilt, gärna när man byter

Ja jag kan tänka mig det! Det är väl bra om man kan skona soffa/säng så gott det går från kiss & bajs iallfall Skötbord blir det sen är bara frågan vart :)

Millas: Tack för tips!   
  • LiJon

En fråga till er som känner rörelser/sparkar - har ni känt varje dag sedan ni började känna, eller är det lite till och från? Jag började känna lite småpuffar med några dagars mellanrum i vecka 14-15, och sen var det ju nu i lördags (vecka 16) som jag kände rejäla kickar, så jag tänkte att nu kanske sparkarna kommer igång riktigt. Men dagarna efter det har det varit bara såna små puffar runt en gång om dagen...  Kanske fick h-n bara in några riktiga fullträffar i lördags och det dröjer ett tag till innan man känner riktigt igen? Nyfiken på hur det "brukar" vara

Ang namn, skitsvårt! Man har ju lång tid på sig men ändå funderar jag namn dagarna i ända   När man var yngre/innan man blev gravid var det ju lätt att tänka "det ska mitt barn heta" men nu när det är skarpt läge ratar jag nästan alla namn, haha. Vill ha något ovanligt men ändå inte "påhittat" och nymodigt eller vad man ska säga... Jag o sambon satt häromkvällen och fick skriva upp 10 kill- respektive tjejnamn var. Sen byta med varandra och stryka sju av den andras förslag man inte gillade. Så nu har vi en lista med sex tjejnamn och sex killnamn, sen om det blir något av de återstår ju att se..

• LiJon
    NiniMe skrev 2012-02-29 20:26:06 följande:
    Jag har känt från och till och precis som du säger typ en gång om dagen, men detta ändrades runt v.16+ då började det komma lite oftare och kraftigare, jag kände redan en liten spark mot handen 16+5 men nu känner jag flera ggr om dagen och även om jag puttar lite på bebis så puttar h*n tillbaka.. Nu är jag i v.18+1

Okej! Haha man är ju lite ivrig på att känna också, blir ju en helt annan kontakt med bebisen Fast småpuffarna är ju såklart mysiga de med, hellre det än inget! Man får väl ha lite tålamod...
    14mars skrev 2012-02-29 21:07:27 följande:
    Vi har bestämt oss för att köpa en Leviroo Duo vagn, jätte fin och ett stort paket med åkpåse, bilstol och massa mer!! :)

Pojknamn har vi lite svårt att hitta något fint!

Men flicknamn har vi bestämt oss för Vera :)

Vera är ett av namnen vi har på listan, fast Wera då (blivande pappa börjar på W så mest därför ). Jättegulligt!
  • LiJon
    Sommaren12 skrev 2012-02-29 21:56:43 följande:
    Vera står med även på vår lista och dessutom ett av de få namn mannen kan tänka sig. Dock kommer barnet att heta Wiberg i efternamn och Vera Wiberg blir lite mycket V:n... Får se! Märtha, Lisa och Juli är fortfarande de som är mest på G. Märtha leder ställningen. ;)

Hihi, kan bli tre Veror här i tråden då  Juli tycker jag också är jättefint, jag hade det som förslag men sambon strök det och hade själv Julia som förslag, haha. Tycker det är fint också men är väl ett av de som legat i topp senaste åren? Thelma, Othilia och Freja är mina andra favoriter
    .
    En rolig grej var att jag kom att tänka på namnet Fiona en dag, och konstigt nog var det ett av namnen sambon skrev upp dagen efter utan att vi pratat om det. Han är rätt fantasilös annars och hade svårt att komma på just tjejnamn så det var lite kul. Vet inte riktigt än vad jag tycker om namnet, kanske inte är så kul att bli förknippad med träsktrollen i Shrek

• LiJon
    Naimis skrev 2012-03-02 07:46:58 följande:
    Godmorgon! Rul idag, vakna kl 5 i morse och kunde inte somna om. Får försöka fokusera på alla privotabeller på jobbet så kanske tiden går fortare...eller snarare tvärtom.
    Tog mig i kragen och ställde mig på vågen.
    Är de nån mer än jag som har lite ångest över just vågen?
    Har iofs de när jag inte är gravid med, är verkligen inte bantar typen men och oftast nöjd med vikten så jag vet inte varför.

Hur som helst trodde jag de skulle stå typ +5 kg (har inte vägt mig på lääänge). +0,5 sedan plusset. Jag har iaf tagit in de 2 kg jag gick ner i början, men då är de istället ångest över att de är så lite.
    Makens kommentar var att de måste va världens minsta bebis.

Jag äter bra, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmacka. Där emellan slinker de ner en annan frukt, kaka etc.
    Aja de smäller säkert senare.

Har också lite vågångest. På inskrivningen var det första gången på över tre år jag vägde mig, har inte ens en våg hemma. Var lite väl viktfixerad och underviktig för några år sedan, så efter det har jag helt enkelt slutat väga mig. Känner ju ändå hur jag är i kroppen, om jag lagt på mig osv...

Vägde mindre än jag trodde hos barnmorskan fast jag är rätt säker på att jag hade lagt på mig runt 2-3 kg redan då. Sen vägde jag mig faktiskt för en vecka sedan och då hade jag gått upp nästan ett kilo till. Du behöver nog inte ha ångest över att inte gått upp så mycket, det där verkar ju vara så olika Tycker de här trådarna "vilken vecka är du i och hur mycket har du gått upp?" är onödiga på nåt vis, skapar ju bara ångest. Vikt är egentligen det sista jag vill behöva tänka på när jag är gravid, vill bara njuta och ta tag i eventuella extrakilon efteråt

Härligt med RUL idag, lycka till! 
  • LiJon

Lycka till ni som har RUL idag! Känner nervositeten men det kommer säkert gå galant! Jag kanske har missat om det skrivits tidigare, men ska ni ta reda på kön om det går att se?

• LiJon
    anneh skrev 2012-03-05 14:35:18 följande:
    Ni som bor i lägenhet, 1 eller fler trappor upp utan hiss.. Hur gör ni med barnvagn!? Har ni mjuklift som ni bär med er upp?

Gahhhh såå svårt!

Jag funderar också! Bor på andra våningen med fyra "halvtrappor" upp. Vill inte heller gärna behöva ställa vagnen i trapphuset eller barnvagnsförråd (tror inte ens vi har nått, en typ av cykelförråd men det är så smalt så jag vet inte hur vagn ska få plats där..)
  • LiJon

Vad många fina RUL-bilder vi fått se idag!

Sommaren12; jag frågade på mitt RUL om hon visste hur lång den var, men hon bara snäste; "det mäter man aldrig, den ligger så böjd ändå och det säger ingenting om vilken vecka du är i". Hur otrevlig som helst, det värsta är att vi kommer att ha henne igen nästa vecka...

Men samtidigt står det något mått på båda våra bilder, 12,5 cm på den ena och 13,8 på den andra... vet inte vad det är för mått? Ni andra kanske har koll? 

Ser att det står på bilderna som ni andra har fått också men det kan ju inte stämma med kroppslängden, då vissa har mindre mått men är längre gångna än jag var, var ju bara i vecka 15+0 när jag gjorde mitt.  

Svar på tråden Augustibebis 2012