• LiJon

Augustibebis 2012

capy skrev 2012-01-26 09:46:25 följande:
    Jag köpte också en doppler på Teknikmagasinet igår :) 
    Är i v. 12+1 nu, jag lyckades hitta bebisen till slut, men det tog säkert 10 minuter. Först hittade jag också det swoschande ljudet (som någon annan sa tidigare så är det troligen navelsträngen) och strax intill det ljudet (snurrade runt och vinklade dopplern åt olika håll) så hittade jag hjärtslagen. De är väldigt snabba, maken räknade till ca 150 slag/min.

Eftersom hjärtat är så litet så är ljudet väldigt svagt. Vi gjorde så att vi kopplade dopplern till förstärkaren så hördes det tydligare. Lycka till med att hitta den lille/a!
    Åh, vad roligt! Ja jag tror jag inte gav det tillräckligt med tid, båda gångerna kom jag till swoshljudet och efter det vågade jag inte lyssna så mycket längre Ja det med ljudet var lite knepigt, hade man hörlurarna på sig med rätt hög volym och flyttade dopplern bara lite så sprakade det ju så in i h-e, trodde jag skulle bli döv  Andra gången satte vi ljudet på max och bara höll i hörlurarna en bit ifrån istället.
  • LiJon
    Stövelkatten skrev 2012-01-26 12:08:53 följande:
    JAG HÖRDE! :) Hjärta Så fantastiskt! På ena sidan hörs det dova swooshandet väldigt tydligt (vänster ljumske) och på högra sidan hördes lilla hjärtat, som ett tåg! Eller en häst, för den delen.
    Mysigt... Lilla Shoe simmade undan ett par gånger dock, för först hördes det svagt på vänstra sidan. Och sen flöt hen undan på högra sidan också.  
    Åh vad roligt!
  • LiJon
    Tina426 skrev 2012-01-26 15:17:12 följande:
    Lijpn: Köpte också ett sånt angelsound... Var helt säker på att det var bebben jag hörde igår, men då när jag skulle testa idag så tänkte jag att jag skulle räkna insåg då att det var mitt egen puls då jag bara kom upp till 65 .... Hörde också bara på ena sidan (vänster)

Har också lovat mig själv att inte bli orolig, så jag kommer att vänta nu ett tag innan jag kollar nästa gång!!

Säg till när du har hittat rätt- Jag är i v.12+3
    Precis så var det ju för mig, trodde det var hjärtslag men insåg sen att det inte var det. Och otålig som jag är kunde jag inte vänta med att prova idag igen... en kortis. Hittade bara swooshljudet (höger sida på mig) igen så nu ska jag inte lyssna på ett bra tag, skapar bara oro fast man bestämt sig innan för att inte bli det  

Bullmamma; här är en till med lågt blodtryck, har också fått det sämre med andfåddhet och hjärtklappning. Även oregelbunden hjärtrytm känns det som, spec när jag lägger mig ned, då slår hjärtat jättefort och hårt och sen "hoppar över" några slag. Jätteobehagligt, haft så ibland innan jag blev gravid men nu har det varit mycket mer. Vet inte om det också hör ihop med blodtrycket.

Capy; skönt att allt såg bra ut!

På tal om att vakna vid fem på morgonen... gjorde det de första veckorna av graviditeten; av Extrem Hunger. De två första veckorna efter pluset var vi i Thailand så vi fick bunkra upp med bananer & kex som jag hetsåt varje natt/morgon när jag vaknade, helt sjukt! Nu har det lugnat ned sig och både hunger och sömn är mer som vanligt
  • LiJon

Åh, ikväll har gravidhormonerna inte varit nådiga... eller ja, jag hade reagerat i vanliga fall också. Jag och sambon åt middag ute ikväll, tog fläskfilé & någon biff och sa tydligt till om att köttet skulle vara helt genomstekt. En virrig italiensk kypare bara "Of course madame!". Väntade på maten i 45 minuter och när den kommer ut är min biff helt blodig ändå. Fick ju skicka in det igen och sambon ville inte äta sin mat innan jag fått mitt nya, så han fick äta sin mat kall när min nya tallrik väl kom efter 20 minuter till... Gah, höll på att explodera inombords och höll tillbaks tårarna men ville inte förstöra hela kvällen...

Till en annan sak; jag har inte märkt något särskilt att jag är sugen på viss mat, har några cravings eller sådär. Men en sak jag märkt tydligt nu sista veckorna är att sånt som luktar sköljmedel/rengöringsmedel/tvål luktar vidrigt! Klarar inte av det. Kan knappt vara nära sambon när han duschat för det luktar så "illa" av deo osv... måste ju också ha med hormonerna att göra. Har ni märkt liknande? Trodde mest man fick avsmak för viss mat eller matos och sånt

• LiJon

Bullmamma: Kikade lite i BF-listan och såg att du har BF 12 augusti, jag har 11 aug och är ju också i 12+0 idag... Kanske är jag som är snurrig bara men förstår inte hur vi kan byta vecka samma dag, haha :-P

• LiJon

Babyhummingbird: jag har inte heller gjort KUB och kommer inte göra. Vet faktiskt inte vad som gäller i mitt landsting och det var ingenting min barnmorska tog upp överhuvudtaget vid inskrivningen heller. Vänner med barn i min ålder (24-25) har inte heller gjort det. Visst skulle jag vilja på sätt

• LiJon

Har läst ikapp lite, har en dator som totalcrashat härhemma och det blir inte lika ofta att kolla via telefonen heller.
    Grattis till er som varit och gjort lyckade KUB-ul!
    Ang. huvudvärk känner jag igen det, från att ha haft väldigt sällan till nu 4-5 ggr/v. Annars är jag lite nere i en depp-period där jag inte känner mig gravid och att det är en evighet till RUL:et... Rädd att få reda på först då att något kanske gått snett för längesen och att man redan berättat för folk runtomkring. Vet inte om det är spökveckor eller så men skulle önska att man fick se att allt är bra därinne.

• LiJon

Naimisen; är det växtvärken som känns typ som mensvärk? Jag hade så mycket i början och sen ingenting senaste veckorna, och nu idag har jag känt av det lite igen. Inte ont, bara svagsvag molvärk som sitter i nån minut bara. Det kan vara normalt alltså? blev lite nojjig när det kom tillbaks efter långt uppehåll.

• LiJon

Ser att ni skriver om RUL, jag har fått tid om tre veckor och kommer då vara i vecka 15+5. Egentligen har vi ju RUL här i v 18, och min bm räknar ju med att jag är i v 18 då eftersom hon räknar senaste mens, fast jag själv vet att jag är kortare gången... Iaf så funderar jag på om de kan se allt lika tydligt då? Vi har t ex bestämt oss för att ta reda på kön men det kanske är svårare i v 16 än 18? Sen kan man ju inte vara hundra på att få veta i v 18 heller iofs... Och på sätt och vis är det ju skönt att få RUL "tidigare" än vi skulle.

Svar på tråden Augustibebis 2012