• LiJon

Augustibebis 2012

Godmorgon på er!

Jag håller på att bli knäpp på dessa papper från FK. Håller på och fyller i om graviditetspenning och måste prata med min chef om vissa av punkterna men hon är totalt omöjlig att få tag på. T ex. på frågan om hur antal kilon jag lyfter och hur många ggr på ett arbetspass? Hur sjutton ska man veta det? Okej om jag vet att en boende väger 86 kg, men jag lyfter ju ändå inte hela kroppsvikten, haha.

Och sen ska man ju fylla i om man har något annat jobb, så jag lär ju skicka med en bilaga att jag jobbar extra som läkarsekreterare. Är skiträdd nu att jag får avslag på ansökan just därför, att de kommer säga att jag har ett jobb jag KAN jobba med. Men där går jag ju bara på timmar och bara 1-2 dagar i veckan, alltså ingenting jag kan leva på och inget jobb jag är garanterad, får ju "förlängt" från månad till månad... 

• LiJon

Lätt på en bantartråd senare! Fick min första "tjockiskommentar" idag. Var på jobbet och där har vi ändå kläder som sitter rätt slappt, så kommer en vikarie från andra avdelningen och går förbi och bara "Ooj, nu ser man, vad stor du blivit där på sidan" så kom hon och klappade mig på sidfläsket. Så sa hon att jag var fin också men det lyssnar man ju inte på efter en sån kommentarm haha.  

Har ingenting emot om någon kommenterar magen, men när det blir kommentarer om att man blivit rund i övrigt så känns det ju inget vidare. Så säger man ju inte till någon ogravid som lagt på sig lite... Blev grönsaksstavar och dip till kvällsmat efter det

• LiJon

Trossan; Vi körde lite "blir det så blir det" även om jag nog började hoppas mer och mer de sista månaderna, och sen plötsligt tog det sig  Så halvplanerat men inte att försöka pricka in en viss årstid. Är glad att det blev överhuvudtaget

Är också lite inne på Stadiumväskan, tittade i butiken här i min stad för någon vecka sen men hittade den inte där, så de kanske inte finns överallt. Blir att beställa från hemsidan isåfall, och köpa skötunderlägg (heter det så?) till. Hittade ju ett som verkade smidigt som man kunde vika ihop som en liten väska. 

• LiJon
    isaochbel skrev 2012-04-14 10:18:10 följande:
    Känner igen att man känner sig som en uppsvälld falukorv efter man ätit! Har gått upp 14kg och har nu mera satt mig själv på "gravid diet" i samråd med min BM (vill inte gå upp 35 som sist) vilket har hjälp en hel del redan på 4 dagar, inte ett enda gram upp men äter som en häst!

Åh, jag har börjat panika lite inför att gå upp för mycket :/ Hittills har jag ingen aning om hur mycket jag gått upp men skulle tippa på 7-8 kg sedan inskrivning, säkert 10 sammanlagt. Tänkte senast imorse att jag måste börja "gravidbanta", haha. Alltså självklart inte banta på riktigt men försöka röra mig mer, inte äta så mycket godis och liknande och att man inte behöver äta sig PROPP-mätt varje måltid... men skönt att få hjälp av BM! Tar gärna emot lite tips om du har några
  • LiJon

Jag har också fått lite mer finnar! Som "tur är" de flesta mest på ryggen. Har aldrig haft mycket finnar så jag har inga mirakelkurer, kör lite tandkrämsmetoden när de dyker upp Säkert skit för huden men det funkar ju oftast, haha. 

Kunde inte låta bli igår utan smet in och vägde mig på jobbet, har ju ingen våg hemma. Nu var det ingen digital utan en säkert tjugo år gammal men det såg ut som att jag gått upp 7 kg sedan inskrivningen hos BM för tre månader sedan, så det är säkert kring 10 sammanlagt. Önskar inte gå över typ 16-17 kg och håller man i kosten och rör sig lite booorde det ju gå  
    Det där med att inte äta så mycket pasta och bröd är ju egentligen min livsstil, men sen jag blev gravid har jag blivit helt kolhydtat-törstande... tror kroppen behövde det i början och sen sitter det bara i. Blir mjukt bröd varje dag och mycket mer pasta än kroppen är van vid. Det är väl bara att försöka ställa om sig igen

En sak jag märkt när jag går nu, även korta sträckor, är att jag får sånt håll på båda sidor långt ner vid magen. Det gör rätt ont och jag får halta fram. Någon mer som har lika? Powerwalks är min favoritmotionsform men det blir ju svårt med både foglossning och det här håll-ontet.     

• LiJon

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men hur tänker ni kring kudde till den nyfödda? Om jag förstår rätt så har man inte använt det förut men nu är råden att ha det ändå för att undvika platt bakhuvud? Har googlat och sökt lite men det står massa olika så man blir helt förvirrad. Inte för att det är någon panik att skaffa kudde än men det vore intressant att läsa hur ni tänker/har gjort med tidigare barn.

• LiJon

Tack för svar! Kudde blir det för våran del, läste en tråd där någon påstod att man absolut inte fick ha det för att det hämmade barnets syreupptag, att den fick andas in sin egen utandningsluft om sidorna på kudden gick upp bredvid ansiktet liksom (?) Men det är väl om man har en megastor fluffkudde kanske och det säger sig väl självt att man inte ska ha...

• LiJon

Dricker knappt en kopp kaffe om dagen nu, förut runt 4-5. Det är säkert helt lugnt att dricka mer men jag vill inte få i mig så mycket av sånt som har påverkan på kroppen, och hur det då påverkar bebisen. Har också funderat på att köpa koffeinfritt kaffe att dryga ut med

• LiJon

Sommaren12; tror som de andra att du kommer kunna njuta mer sen när du får vara ledig och inte behöver oroa dig över annat jag kan ändå förstå känslan lite, alltså jag tycker det är det häftigaste som hänt och jag är fortfarande fascinerad av sparkarna - men ändå tänkte jag förut att det skulle vara som ett rosa skimmer att vara gravid, att jag aaaldrig skulle klaga på nånting och bara njuta - men ofta det händer liksom, livet fortsätter ju "som vanligt" och man har sina bekymmer ändå

Idag insåg jag begränsningen efter att ha jobbat tokförkyld i två dagar (på mitt stillasittande jobb). Kom till mitt andra jobb på sjukhuset och var helt yr så jag kollade att de kunde få ut någon istället för mig och så åkte jag hem. Tycker inte om att vara hemma från jobbet men nu kan jag ju inte bara tänka på mig själv heller. Fast bebisen kickar då runt för fullt! Har legat och kikat på magen som åker uppochner-framochtillbaks.   

Sen är jag helt matt över lägenhetsletande. Jag vill verkligen inte bo kvar i vår lilla tvåa med fyra trappor upp när bebisen kommer, men det finns verkligen inga hyrestreor i "okej" områden, och då har vi ändå haft koll sedan vi plussade. Nu har vi hittat en superfin bostadsrätt som jag typ skulle offra lillfingret för att få bo i, fått lånelöfte på den men när vi räknar på det så blir månadskostnaden lite väl hög. Vi skulle klara oss men jag vill inte behöva oroa mig för ekonomin när jag går hemma med bebisen...

• LiJon

natlup; haha jag har drömt samma sak två gånger. eller först är det en bebis och sen plötsligt en katt. helt sjukt!

Håller med er andra om att utbudet på mammakläder är kasst. Ska till Norge på släktträff nästa helg och vill hitta en fin klänning. Det känns inte som det funkar med en vanlig klänning nu, de är ju oftast formsydda så att de går in i midjan och där är man ju rätt... rund nu ;) En klänning i lösare modell känns det som att man bara skulle se stor ut i, vill ha nånting som framhäver magen liksom. Har hittat EN (på nätet då) som är rätt okej, från asos. Någon som vet hur lång leveranstid de har? Om jag fattade rätt på sidan så är det 5 dagar inom europa så då är jag nog lite sent ute..

Svar på tråden Augustibebis 2012