• LiJon

Augustibebis 2012

Hej vare skrivs!

För min del blir det att föda i Falun två mil bort, finns inte så mycket att välja på Har läst på lite vad folk tycker om det och många skriver att de fått dela rum med andra, även första natten. Det kanske är vanligt på andra ställen också, har ingen vidare koll, men det kom lite som en chock för mig... Ska man vara nyförlöst, precis blivit en familj med allt nytt det innebär och så måste pappan åka hem sen? Usch, det oroar jag mig lite för. Samtidigt verkar det vara lite olika i Falun, har man tur och de har plats så kan man få eget rum (och av medicinska orsaker då såklart) och pappan får sova kvar.   

Vart känner ni andra sparkar någonstans? Jag tycker jag känner så väldigt långt ner, ganska precis ovanför blygdbenet. Ibland även bakåt i magen, mot tarmarna. Tänker att bebisen är ju iallafall ganska stor nu så jag får för mig att den borde ligga lite högre upp nu, haha. Har lyckats känna tre puffar utifrån nu och det är lika häftigt varje gång. Blir frustrerad bara när blivande pappa ska känna och det blir kolugnt i magen...

Vi var och kikade på barnvagnar igår, mest för att vi ska ha ett hum om vad vi är ute efter. Är helt förvirrad av alla nya ord och begrepp som duo, kombi, chassi, citykorg, lift... gah. Jag tänker att det enda som funkar när man bor i lägenhet blir en kombi, så att man bara kan ta med liften upp? Eller kan man ha en mjuklift i en liggdel också så att man kan ha en duo? Kanske helt dumma frågor men jag har ingen aning... :P    

• LiJon
    Tina lind skrev 2012-03-10 10:33:12 följande:
    Imorgon går jag in i vecka 19, härligt att tiden rullar på även om det ibland känns som den står stilla.

Nu väntar en dag ute, det ser dystert ut men det är hela sex grader varmt redan. Ska pyssla om kaninerna lite och se om de inte har lust att para sig! Skönt att väntan på kaninungar bara är dryga 30 dagar.

Hoppas ni får en härlig helg :)

Åh, vad mysigt med kaniner och ungar! Födde upp dvärgvädurar när jag var yngre och blir alltid kaninunge-nostalgisk när det börjar dofta vår ute

Här knallar det på, gick in i vecka 18 igår enligt nya RUL-beräkningen. Är dock sjuuukt orolig och deppig, tredje dagen idag som jag inte har känt av bebisen Har ju känt flera gånger om dagen senaste veckorna och till och med utanpå, nästan så fort jag satt/lagt mig ner. Och nu nada. Tyckte jag kände några konstiga ryckningar därinne igårkväll, men liksom bara bak mot tarmarna... Jättekonstig känsla. Tänker om bebisen vänt på sig på något vis och mest sparkar inåt så att det inte känns lika tydligt? Jag som sett framemot RUL nummer 2 nu i veckan börjar bli lika orolig som inför det första. Vill ju inte använda dopplern för mycket heller, men känner jag inget idag blir det nog så ändå.
  • LiJon
    Tina lind skrev 2012-03-10 16:27:04 följande:
    Ja men visst är det så! Så mysigt med små pälsbollar till våren. Jag har dvärgvädurer med rex, satin och satinrex päls. Och det blev i alla fall två lyckade parningar, så förhoppningsvis blir det smått om några veckor.

Det är säkert ingen fara alls! Så är jag med emellanåt och då nojjar jag så otroligt och blir så negativ. Men bebisen har säkert bara ändrat ställning så den sparkar inåt istället som du skriver. Veckan som kommer lär du känna bebisen igen tror jag! Vilken dag har du RUL?

Åh, hoppas på att det tog sig Flyttar vi till hus framöver blir det definitivt kaniner igen.

Faktiskt, så igårkväll kom kickandet igång igen  Gud vilken lättnad! Men det var tre dagar som det var i princip helt stilla. Och blivande pappa fick ikväll känna två sparkar för första gången, så nu vågar jag andas ut lite  Vi har RUL på fredag nu i veckan, ska bli spännande att se om det går att se kön den här gången 
  • LiJon

Pixel3; har också haft precis så och det är säkert ligamenten. Får det ofta när jag reser mig för fort och ibland gör det så ont att jag måste huka mig och skynda mig att sätta mig igen. Obehagligt men det är nog inget farligt iallafall.

Lycka till alla ni som har RUL idag, spännande!   

Här blev jag väckt tiidigt av sambon med frukost på sängen och en födelsedagspresent i form av en Peace&love-biljett till årets festival. Visste inte om jag ville gå innan, men när jag fick höra förra veckan att både Rihanna och Regina Spektor kommer måååste jag ju gå, vi bor bara femhundra meter från festivalområdet så man kan ju gå emellan lite om man inte orkar så mycket. Får bli en lugn festival med magen i vädret!   

• LiJon

Grattis till er som gjort lyckade RUL!
    Beklagar till er som fick sämre besked, håller verkligen tummarna att det ska gå så bra som möjligt för er!   

Jag tror jag har börjat "boa" lite nu, iaf i huvudet haha. Mäter och grejar i sovrummet och googlar bebismöbler och liknande. Är det någon annan som funderar på att ha (eller har haft) vagga? Spjälsäng kommer vi köpa men jag är så sugen på att ha en vagga första tiden (vet inte hur länge det funkar, första två-tre månaderna?). Tänker att den är ju låg och man kan ha den precis bredvid sin egen säng på natten. Sen kan det ju säkert bli så att bebisen sover i våran säng också... men ändå. Har sett flera fina äldre, vitmålade vaggor på blocket, men vågar inte riktigt slå till på en än.  

• LiJon

Ja det blir nog vagga! Åh, vi har två vaggor som använts inom familjen, en på pappas sida som jag tror såldes på auktion när farmor dog och en på mammas sida som mina kusiner använt till sina barn för ett par år sedan, hörde med dem nyligen men de hade slängt den... Jaja! Får köpa en egen helt enkelt som får stanna inom familjen, haha

Som du säger Svipp tänker jag att det är perfekt att ha precis bredvid sin egen säng och kunna vagga.   

Jag kan tänka mig att det lätt blir så att bebisen får sova i ens egen säng, det skulle vara jättemysigt men jag har en sambo som dels är tokvarm som en kamin på nätterna och dessutom rör sig hej vilt, har vaknat av att blivit hårt armbågad i ögat bland annat, haha. Så av den anledningen så känns det bäst om bebisen kan sova i vagga precis bredvid oss istället.   

• LiJon
    Fyran2012 skrev 2012-03-15 11:32:39 följande:
    Ska till läkaren om ett par timmar..min rygg är katastofal efter en incident på jobbet igår när jag blev tvungen att akut dra upp en 150-kilos dam i sängen.. Det knäckte till ordentligt & jag har såå ont + ont i magen. Var så orolig för det lilla livet igår men enligt bm skulle det inte vara någon fara.. Har iaf kontaktat läkare idag för ryggen.
    Inte lätt att arbeta inom äldreomsorgen med dagliga tunga lyft & svåra arbetsställningarRynkar på näsan Allra helst inte med ryggbesvär + foglossning..

Usch då! Jobbar också inom äldreomsorgen och även om man har hjälpmedel man använder sig av så är det tungt. Har också fått foglossning och det är hemskt vissa dagar på jobbet, som tur är har jag fina jobbarkompisar som jag inte "får" göra lika mycket för längre. På kvällarna är vi alltid en som går själv och det är rätt tungt men det har jag inte behövt på senaste.

Iallafall tog jag upp det här med tunga lyft o liknande med barnmorskan vid inskrivningen och hon sa också att det inte är någon fara. Att "det som sitter det sitter" och att man inte kan lyfta på sig ett missfall och det var ju skönt att höra. Nu var ju det tidigare i graviditeten men det borde ju gälla lite samma princip nu också, bebisen ligger nog skyddad därinne och vi tar det onda. Hoppas iallafall att du får hjälp och att värken går över!     
  • LiJon

Också hemkommen från RUL, väntar en liten tjej vi också! jättepaffa blev vi, vet inte varför men båda var så inställda på kille. Naturligtvis lika välkommet! Fick med flera bilder, bl a en profilbild på ansiktet. Allt såg bra ut så nu vågar man nog slappna av. Nytt BF 17 augusti.
    Är som ni ovan också helt säker på ÄL och när hon blev till, höhö, men ändå flyttades vi sex dagar. Tänker att det kanske har att göra med att det tar några dagar innan det befruktade ägget fäster? Spelar ju ingen roll egentligen, huvudsaken att det går bra.

• LiJon
    FruFoxy skrev 2012-03-16 15:11:57 följande:
    LiJon:
    Vad roligt, grattis  

Tack detsamma!

Jag tror inte att du behöver vara orolig att något är fel. Jag snuddade också vid den tanken efter ultraljudet vi var på för tre veckor sedan, enligt mina beräkningar då 15+5 och enligt RUL 15+0.

När jag var på VUL i vecka 7+2 stämde storleken med min beräkning så därför nojjade jag lite att den skulle växt dåligt. Men så kom jag på att den läkaren först fick det till 6+2, när jag då sa att jag trodde att det var 7+2 mätte han igen och sa att det nog stämde... men då stämde nog säkert hans första beräkning bättre... krångligt att förklara, haha, men jag tror det kan vara svårt att få det exakt när de är så små. Nu hade hon iallafall vuxit det hon "borde" på tre veckor.

Trevlig helg alla! Nu ska vi hem till "svärisarna" och fira svärmor, och visa bilderna på vår lilla tjej :)    

• LiJon

Tänker också på de som fått dåliga besked, ovissheten måste ju vara hemsk att leva med

Sommaren12; haha, jag är också virrig. Inte bara glömsk, jag tror jag har fått någon typ av afasi också. Får inte fram det jag menar och säger tomat istället för morot och diskmedel istället för hushållspapper.. typ så. helt kortslutning!

Nu har jag en fråga här. Eller jag behöver lite bollplank. Min sambos pappa ringde idag och berättade att han och hans fru vill betala barnvagnen åt oss. Hur gulligt som helst! Men, samtidigt känns det så dumt, vi har ju kikat på en ny vagn för runt 6000:- och det är ju rätt mycket pengar, men de insisterade ändå. Vi KAN ju såklart betala den själva men så tänker jag att tänk vad mycket annat vi skulle kunna lägga de pengarna på? Och lite är det nog en stolthetsfråga, vi är ju vuxna och på ett sätt skulle man ju vilja betala den själv...  Hur skulle ni andra gjort? Har ni fått liknande förslag? Min sambo menar att det är självklart att vi ska tacka ja till det och det är kanske lättare för honom eftersom det är hans föräldrar som erbjudit sig, jag vet inte.

Svar på tråden Augustibebis 2012