• LiJon

Augustibebis 2012

oprofessionell skrev 2012-02-10 12:50:26 följande:
    Aaa! Hjälp mig!
    Jag blir snart tokig.. Jag är så jävla hungrig hela tiden! 
    Äter jag en bra portion mat, med kött, grönsaker och kolhyodrater, ja hela tjotabaletten så blir jag mätt. Sen efter någon timma är jag vrålhungrig igen! Och det har varit så i några veckor nu, efter att illamåendet släppte.
    Det känner jag inte alls igen från förra graviditeten. Och det oroar mig då jag gick upp 16 kilo till mina 157 den gången och jag inte alls haft den ambitionen den här gången. 
    Men hur ska det sluta nu? haha
    Hade preciiis sådär första tre veckorna, hungrig en timme efter rejäl måltid och vaknade t. o m på natten och åt Min BM's teori var att kroppen antagligen behövde det, och jag tror det stämmer. Jag är rätt liten och käkade inte så mycket kolhydrater innan t. ex, typ lite omedveten GI/LCHF, så jag tror kroppen verkligen behövde ladda med kolhydrater när jag blev gravid.

Nu har den där sjukliga hungern lagt sig, och jag har nog lagt på mig 3-4 kg skulle jag tro, också rädd för att det ska bära iväg men samtidigt tror jag på att lyssna på kroppen
  • LiJon

Vecka 15 idag! Vet inte varför men för mig har det varit någon slags milstolpe... Fast oron är ju inte över för det, har så svårt att tänka mig att det ska finnas en riktig bebis därinne med armar och ben som rör sig. Helt ofattbart, har inte vågat lyssna med dopplern heller de senaste veckorna, lyckades ju inte höra de två gånger jag provade när jag köpte den och är rädd att jag inte hör något nu heller... Knappt två veckor till RUL så fast det är svårt får man härda ut tills dess

Måste höra om någon annan av er är extremt törstig? Senaste veckan har jag varit så sjukt törstig på dagarna och kan hälla i mig nästan hur mycket som helst, helst bara vatten/Loka. Sen är jag upp mellan 4-6 (!) ggr per natt och kissar, dricker inte så mycket på kvällarna och inget på nätterna men ändå måste jag upp hela tiden. Har googlat lite men hittar inte så mycket, förutom grav.-diabetes, jag vet inte men kan man få det så pass tidigt? Har ingen ärftlighet för det heller vad jag vet.

• LiJon

Foglossning här också! Bara bak vid svanskotan/ländryggen och det gör förj-vla ont när jag jobbar, men går över skapligt när jag tar det lugnt och varit ledig.

Sommaren12: Förstår dilemmat! Jag hade också världens utväxt och fick nog och blekte för en vecka sen, men fegade lite ändå och använde såndär slinghätta så färgen kommer ju inte åt hårbotten liksom. Min BM sa att att det är helt okej att färga håret under grav och tycker det flesta verkar säga att det är det. Nu vart jag inte riktigt nöjd med resultatet så jag ska färga "riktigt" nästa gång. Men annars tipsen ovan, måste ju vara bättre att använda utan ammoniak hursomhelst

• LiJon
    Naimis skrev 2012-02-17 15:43:41 följande:
    Sitter och kollar på alla fina mamma kläder jag vill köpa, och suktar mig själv med alla underbara små bebiskläder som finns.
    De första mammakläderna är ju inte super nödvändigt än men de blir nog 1 par byxor snart.
    Bebiskläder blir efter rul. Älskar Newbie kollektionen men även Zaras bebiskläder är heeelt underbara.
    www.zara.com/webapp/wcs/stores/servlet/catego...+(0-9+månader) product

Åh, sjukt mycket fint på Zara!  Älskar också newbie, eller överhuvudtaget den stilen, med lite neutrala/pastelliga färger och har lite svårt för det som är "plottrigt" i starka färger. Har inte spanat så mycket på mammakläder än, har bara ett par jeans med riktigt låg midja som funkar nu men jag är lite för feg för att shoppa något överhuvudtaget innan RUL.
  • LiJon

Åh, jag är nästan säker på att jag hörde hjärtljuden! Sambon är över till en kompis en snabbis och jag råkade börja snegla mot angelsoundet...  har ju inte vågat lyssna senaste veckorna eftersom jag inte hörde något när vi precis köpt det. Är skitnervös inför rulet nästa vecka så jag gav det ett försök i hopp om att kunna bli lite lugnare. Hittade både swoosh-swooshljudet (som btw nog inte är navelsträngen, vi hittade nämligen samma ljud i sambons mage förut  ) och ett mycket snabbare "hårdare" ljud. Grinar nästan härhemma, kanske kan slappna av lite mer kommande veckan.

• LiJon
    hektorsmamma skrev 2012-02-19 12:00:57 följande:
    Är det någon mer än jag som kommer att göra RUL runt 16+4 - är det inte aningens tidigt? Erfarenheter? :)

Jag kommer göra RUL i v. 15+4, men enligt barnmorskans beräkningar skulle jag vara i 17+-nånting (fast jag är säker på vilken vecka jag är i ). Så i vecka 16 känns också tidigt men jag antar att jag får en ny tid om det är så pass tidigt att de inte kan se allt man ska... Fast jag skulle också gärna höra erfarenheter om någon annan gjort RUL lite tidigare än v. 18
  • LiJon

A R - Usch, vad jobbigt. Håller tummarna för att allt ser bra ut!

• LiJon

Hej på er!

Tycker också Estelle är jättefint, kul att de väljer efter hjärtat och inte något namn som är väntat.

Idag har vi äntligen varit på RUL! Var så sjukt nervös innan, vaknade 04 och kunde inte somna om så det blev några timmar innan jag äntligen fick väcka sambon Hade på något sätt nästan intalat mig att det inte skulle finnas något i magen, så när en liten bebis böjd som en ostkrok med sprattlande armar och ben visade sig på skärmen sprutade tårarna. Världens bästa dag!

Som  vi trodde fick vi en ny tid, eftersom jag är i vecka 16 och det inte gick att se allt man ska kunna kolla. Frågade om kön också men hon sa att det var för tidigt att se, men hon försökte inte heller. Så fredag om tre veckor ska vi dit igen och hoppas att allt ser fortsatt bra ut.

Två bilder fick vi med oss hem!

Godisbit; Tycker det med bilderna blir ett kul sätt att berätta! Vi har bara sagt det rakt ut till de flesta, men till sambons mamma med familj köpte vi ett par bebisstrumpor det stod "Born 2012" på och slog in. Hon öppnade först och såg helt frågande ut tills poletten trillade ner, hon blev helt tårögd och viskade "jag ska bli faaarmoor!". Så att "berätta" så är kul lite på ett annat sätt

• LiJon

Jag började känna puffar för några veckor sedan, men igår kom riktiga kickar där det liksom inte var någon tvekan om vem (eller vad, haha) det var .Så häftigt! Tror dock det kommer dröja innan det känns på utsidan.

Sover också på rygg! Men har bytt favoritsidan höger mot vänster sen jag läste förut att det skulle vara bättre... Vet inte hur pass allvarligt man ska ta på det, antar att det är viktigare senare i grav när bebisen är större och trycker emot? Tänkte iaf att det inte kunde skada att byta sida och nu går vänster minst lika bra

Tänkte höra hur ni andra tänker kring skötbord? Har läst några vad-man-behöver-trådar här på FL och ser att en del skriver att det är helt onödigt med skötbord, att man iaf byer där man är (soffan, sängen osv...). Känner nog ändå att jag vill ha ett. Då är grejen att vi har så jäkla litet badrum, varianten man sätter på badkaret skulle funka men då har vi ändå inget utrymme för blöjor, tvättlappar osv...
    Har sett ett fint på IKEA som jag blivit lite kär i (Hensvik) som jag funderat på att ha i sovrummet bredvid spjälsängen. Då har man ju inte närheten till vatten som man har i badrummet men jag tänker att det får lösa sig på något sätt. Tror ni det funkar eller ska man försöka hitta en badrumslösning ändå?

• LiJon

Sommaren12; ja jag vet inte, tycker också det känns bökigt på något vis. Ett annat alternativ är att vi tar bort badkaret och passar på att skaffa egen tvättmaskin (känns som det kan vara smidigt också när man har en bebis istället för att behöva vänta på tvättid i över en vecka.. ) och har skötbädd på den, eller bara ställer in ett skötbord där istället.

Millas: Tack för input! Man har ju liksom ingen erfarenhet av att ha en bebis hemma... Det bästa och mest praktiska vore såklart att ha nära till vatten, men jag är ändå sugen på att prova skötbordet i sovrummet. I värsta fall får man väl bara inse att det var helt opraktiskt och sälja det eller nåt.. Har sett en del bloggare som haft det och det verkar funka bra, får se helt enkelt.

Vi är på jakt efter en trea dock. Var och kikade på en jättecharmig gammal trea mitt i stan i fredags, med öppen spis och ovanlig planlösning. Den höll på och renoveras men köket skulle de inte göra något åt, det var mörka furuluckor och brun-oranget kakel och jag kände att jag inte skulle stå ut med det Badrummet var inte mycket större där heller och trappen upp till lägenheten var smal och svängd och det känns inte heller så jättesmidigt med litet barn. Vi har första "tjing" på den och ska ha bestämt oss idag men jag tror det blir nej där. Förhoppningen är att hitta en större lägenhet med större badrum så löser sig skötbordsproblemet själv...   

Svar på tråden Augustibebis 2012