• LiJon

Augustibebis 2012

Gadget; ja kanske är det så, pratade med en kompis nu som fått ny tid ett par veckor senare igen när hon var gravid just för att de inte kunde se allt riktigt. Huvudsaken är ju inte att vi kan se könet, utan att den mår bra därinne såklart, men man vill ju att de ska kunna göra en grundlig undersökning när det (antagligen) är det enda UL man gör
    Hur många UL får ni göra? Låter som att ni har bättre uppföljning, skulle kännas tryggare att bli kollad oftare. Kan tycka det är glest mellan besöken till bm här, ska dit nästa gång i slutet på mars och det känns ju som en evigheet! man har ju tusen frågor o funderingar när det är först barnet.

• LiJon

DetGodaLivet: jag är helt medveten om att man inte vet hur för många UL påverkar barnet, känns som att det blev en missuppfattning här; jag menar inte att jag vill göra UL en gång i månaden, mer att jag skulle önskat mer regelbundna besök hos barnmorskan överlag (där de inte ens gör UL) för att följa upp att allt går bra, kolla ex blodvärde och blodtryck, övriga frågor.. Tycker bara det känns som ett stort glapp mellan besöken. Sen hade jag nog inte tackat nej till ett UL runt vecka 12 för att se att det ser ok ut och kunna slappna av lite fram till RUL, speciellt om jag hade fått tid först i typ vecka 22.

• LiJon

Gadget; precis! Har bara träffat barnmorskan en gång vid inskrivningen

• LiJon

... Den samarbetar inte alls så nu ger jag upp godnatt!

• LiJon

Stövelkatten; jobbigt läge. Jag snusade innan men slutade samma dag vi plussade, hade sjuuk abstinens första veckorna

• LiJon

J-vla mobil, så irriterande. Iaf skulle jag aldrig kunna ta en snus nu, drömmer t o m mardrömmar om att jag gjort det. Läs lite om vad som händer med fostret ( det kanske du vet redan) som en sporre. Han/hon har ju inte valt det, nikotinet får ju blodkärlen att dra ihop sig och fostret får mindre näring och syre.. Förstår att det är svårt med en rökande sambo men håll ut! :)

• LiJon

Kommer inte ihåg, men tror det var Gadget som skrev om smärtan i vänstra skinkan? Jag har haft likadant ett par veckor, det har strålat ut från svanskotan och känts mest när jag varit igång mycket på jobbet. Men igår blev det sju resor värre, såå ont på båda sidor av svanskotan, som att en kniv på vardera sida kilat sig fast... Har till och med haft ont i natt så att jag vaknat till och från. Googlade foglossning och fick upp en bild som visade att "fogarna" bak just sitter på varsin sida svanskotan. Så antagligen är det det. Trodde aldrig jag skulle få det såhär tidigt (v. 14), och hoppas verkligen inte att det blir värre. Har ett tungt jobb men vill absolut inte bli sjukskriven.

Annars är jag mest nervös inför RUL om två veckor, två veckor går ju fort men nu känns det som en evighet verkligen... Vill kunna se framemot det med spänning men är mest orolig bara,  tycker magen "stått still" på senaste och känner mig inte så jätte-gravid, förutom lätt illamående på kvällarna, lite ömma boobs och så förstås foglossningen nu då

Grattis till er som gjort lyckade KUB och UL och fått se de små, härligt!

• LiJon

Gadget; ja ländryggen känner jag också av, inte blygdbenet än så länge tack och lov Jobbar som vårdbiträde på ett sjukhus inom äldreomsorgen, det är mitt fasta jobb på 60%. Sen är jag utbildad vårdadministratör och jobbar extra som det på en psykiatrisk mottagning några dagar i veckan också, har gjort ett år.

Så det blir mycket dubbeljobbande, som vårdadministratör är det ju lugnt ang. foglossningen då man mest sitter still, men som vårdbiträde svårare... vi har det hektiskt där med massa spring i korridorerna, lyft och vändningar och igårkväll var det överjäkligt att jobba Och jag tror tyvärr inte jag kan få andra arbetsuppgifter heller, skulle önska att jag bara kunde jobba som administratör men det är olika arbetsgivare (kommun/landsting) och jag kan ju inte vara sjukskriven från mitt fasta men ändå jobba på mitt extrajobb :P Puh, det får visa sig hur det går!

Härligt med v 16, tiden går både fort och långsamt tycker jag!

• LiJon
    Novalina skrev 2012-02-09 12:28:56 följande:
    Du måste väl kunna få rätt till hp 2 mån från vårdjobbet, om det är fysiskt tungt, men ändå jobba som vårdadmn.! Har du läst reglerana ang. fp på fk?
    Tror du det? Jag trodde det var helt omöjigt, jag får väl inte både ta emot havandeskapspenning och lön? Jag vill ju hellre jobba hela juni än gå hemma på hp, men inte på mitt tunga jobb. På mitt extrajobb har jag nog chans till heltid hela juni då det kommer behövas en semestervikarie. Är dåligt påläst om det här med HP och tycker allt verkar så krångligt. Har mejlat FK och ska prata med chefen på mitt fasta jobb om hur man kan lösa det.

Vårdadministratör är samma som läkarsekreterare (förlegad benämning ). Skriver diktat i journaler, står i receptionen, har hand om telefoni m.m .
Svar på tråden Augustibebis 2012