• LiJon

Augustibebis 2012

Novixi skrev 2012-04-02 09:35:02 följande:
    LiJon: har du haft feber eller frossa nyligen eller nu? Tänker på njurbäckeninflammation med de symptom du beskriver men då brukar man oftast ha feber och "sjukdomskänsla" också. Men visst, det är inte alla som får det!
    Hoppas det ordnar sig i alla fall och du får hjälp! :)

Nej varken feber, frossa, eller sjukdomskänsla så något sådant borde det ju inte vara även om jag också funderat på det... har varit och lämnat urinprov hos BM idag som skulle skickas iväg, och tid hos gyn på onsdag för röntgen av njurarna. Har inte fullt lika ont i dag även om det är obehagligt att kissa. Tack ska du ha!

Tack ni andra också, vad gulliga ni är! Menade inte att fiska uppmärksamhet, var lite low bara och hade nog väntat mig iallafall någon liten respons på det inlägget i söndags.Vet ju själv hur det kan vara, man läser men tänker att någon annan har mer erfarenhet eller något bättre att säga   

Svipp; tycker som någon annan skrev att du ska ringa din BM och be att få komma och lyssna efter hjärtljud (om du nu inte har RUL nu i dagarna då). Även om det säkert inte är någon fara så är det ju förjäkligt att gå och vara orolig.
  • LiJon
    Aprilia1977 skrev 2012-04-03 21:00:04 följande:
    Hej!

Är superduperdunderförkyld! Är det någon som kan tipsa om nässprey? Eller kan man som grav. använda vilken sort som helst? Kan nämligen inte andas ur näsan!

Kräks  

Vad jag vet kan man använda nässpray, jag har då kört med Otrivin (1mg/ml utan konserveringsmedel) som kan användas av gravida och ammande. Har nog överkonsumerat lite och haft lite ångest över det, men pratade med min BM som sa att det inte är någon fara alls för bebisen utan bara för ens egen näsa, haha. Slemhinnorna sväller ju och man hamnar lätt i en ond cirkel.
  • LiJon

Har inte heller någon aning om jag ska köpa "riktig" skötväska eller inte... men jag hittade "Ryco skötunderlägg" (finns bl a på jollyroom), en mindre väska med fack som också verkar funka som underlägg. Tänker om man kör med vanlig väska och har den här med i? Fast det kanske inte är så smidigt, man kanske behöver mer plats för flaskor o dylikt... 

Hur har ni andra det med sammandragningar? Jag vet inte om det är det jag har, men idag har magen "krampat" till och jag har fått som lätt mensvärk, sen släpper det snabbt igen. Den där mens/molvärken har jag inte haft sen senast i vecka 12-13 nånting. Hon kickar för fullt därinne så jag är inte direkt orolig, ska ju träffa gynläkare imorgon också så jag kan ju höra då om det är normalt... har ju läst att de inte ska göra ont men det känns lite svårt att bedöma, små-ont gör det ju.

• LiJon

Härligt svipp!

Vill bara tipsa om en serie i fyra delar på ettan, "född 2010" tror jag den hette :) man får följa olika par när de får barn och tiden därefter. Tror det går på tisdagar men jag har kikat på svtplay.

• LiJon

Härligt att se dig i tråden igen strongenough, och att det går åt rätt håll för dina tjejer!

Ser att ni pratat babyskydd, vi var ju inne på att köpa brio primo av bekanta men tackade nej, läste lite om den och det verkar som att många tycker det är för litet, att barnet växer ur för fort. Så nu blir det nytt eller att hyra, oavsett så vill jag nog ha bas till.

Gud, jag drömmer så knäppa saker om bebisen! Flera gånger har jag drömt att hon kommit, grejen är bara att jag aldrig är med om någon förlossning utan det är min sambo som kommer hem med henne och berättar att allt gått bra, haha. Börjar bli rädd att det är något tecken på att det typ kommer bli akutsnitt, jag blir sövd och sambon får vara själv med henne första tiden... :P jaja, drömmarna hör väl till.

Nu ska jag iväg och jobba ett kortpass innan tredagarsledigt, glad påsk på er!         

• LiJon

Vi har handlat vagga, lite kläder och beställt vagnen. Känns som det är mycket kvar att inhandla men så har man ju lite tid på sig också. Kan bli frustrerad ibland när jag tänker på hur lååångt det är kvar, man har ju vetat om bebisen "så länge" känns det som, och så är det lika lång tid kvar... känns som jag måste skaffa mig en tillfällig hoby så jag kan fokusera på lite annat i några månader...

Semester blir det nog ingen för oss, eller semester blir det men inte så att vi åker iväg. Sambon fick lov att ta semester slutet juni/början på juli, jag kommer ju gå på graviditetspenning då men funderar på att försöka jobba på mitt extrajobb till mitten på juli om jag orkar. Går på timmar där och får alltså de pengarna i slutet på augusti och det kan ju vara välkommet då Kanske att vi åker iväg på någon weekend eller så!

Tänkte skicka in mitt moderskapsintyg nu. Är det någon som vet om det räcker att posta bara själva intyget? På barnmorskan lät det så men jag vill ju ha ansökan om graviditetspenning hemskickad också, får man det automatiskt eller måste man skriva det i samma brev?       

• LiJon

Ja nu när ni säger det kom jag på att jag sett blanketten för gravpenning på FKs hemsida, jag som är lite snurrig också. Men barnmorskan sa nånting om att jag skulle be om båda när jag skickade in intyget? Äh det löser sig nog, ska kika noggrannare på hemsidan när jag kan kolla från datorn. Tack för hjälpen iaf!

• LiJon

Anneh; tack, hann inte se ditt svar! Men kan jag skicka in ansökan om graviditetspenning innan det där med inkomstutredning är klart? För den penningen baseras väl också på ens SGI? Gud, jag blir så snurrig av allt det här :p ja jag vill skicka in det nu i tid så man slipper oroa sig för det, är ju bara två månader tills jag går hem isf.

• LiJon

Det är ju verkligen guld för oss "förstisar" att få tips från er erfarna mammor på vad man verkligen behöver och vad som är mer onödigt

Svar på tråden Augustibebis 2012