• astro

Augustibebis 2012

Buksmärtor kan förstås vara lite olika saker.
    T ex kan plötslig, huggande smärta vara ligament som släpper. Det är helt ofarligt men gör ont som f-n.
    Vanliga gaser, om man tex ätit vetebröd, rå lök eller bönor, kan göra riktigt ont när man är gravid. Särskilt om man är lite trög i magen också. Att ligga på mage en stund kan vara till viss hjälp. Men mest fungerar det nog om man drar ner på mat som ger gaser. 
    Sedan kan de första sammandragningarna vara helt hysteriskt jobbiga, särskilt om kan är gravid för första gången. Det brukar jämna ut sig efter ett tag.

Vanligen behöver man inte oroa sig om inte något av följande händer:
    Kraftig huvudvärk
    Feber, särskilt sådan som dyker upp hastigt
    Yrsel eller balansrubbningar
    Ryggvärk som molar ordentligt
    Kräkningar 

• astro
    fransyskan skrev 2012-03-23 10:35:47 följande:
    Hah, min kollega sa just att när hon var gravid (2009 torde det ha varit) och hade "falska sammandragningar" så fick hon rådet av sin doktor att ta ett varmt bad och ett halvt glas vin.

Hah, undrar hur man skulle reagera i Sverige på ett sådant råd? :D
    Här är ju alkoholskräcken total.

Rödvin är annars ett klassiskt sätt att stoppa värkar. På den tiden man inte ansåg att det var farligt att ta ett glas eller två så hände det att mamman firade värkstarten med ett glas rödvin - och där försvann värkarna. Poff!

Jag brukar faktiskt se till att ha rödvin hemma. Har aldrig varit nära förtidsbörd men hade det hänt mig hade jag inte dragit mig för att svepa ett par glas för att bromsa värkarna (jag har en dryg timme till sjukhus). 
  • astro

Nu märks det tydligt att Sjuan börjat reagera på förändringar som t ex bilåkning, filmljud, musik, visslingar. Jätteroligt

Fridfullt här hemma annars, bortsett ifrån att ettåringen är så otroligt pillig. Den enda barngrind hon inte kan få upp (tack och lov) är trappgrinden som min man konstruerat själv. Hon har heller inga problem med skåpdörrar etc. Kan hon alls nå spärren så överlistar hon den på nolltid Likaså knappar, blixtlås, haspar,  lock osv. 
    Tur att hon inte har tagit efter sin storebror i ett hänseende - hon klättrar inte. Det begränsar åtminstone räckvidden. 

Det känns lite som om varje barn utvecklar en egenskap som gör att man måste hålla sig på tårna. Som sagt, Dex är en mästerlig klättrare. Och nu Bella som är en liten Houdini.
    Undrar just vad som ska visa sig vara Sjuans "grej"?  

• astro
    fru Elle skrev 2012-03-25 13:08:30 följande:
    Blir med less på kommentarer angående vilket namn som barnet ska få. När det gällde sonen hade vi med det problemet. Anser att det är upp till föräldrarna att bestämma. Blev till slut sånna tråkiga diskussioner och ifrågasättande från mannens släkt att vi inte pratade namn med dem. Vi sa till slut att vi inte bestämt och meddelar när vi har bestämt oss. Blev Harry som vi hade bestämt ganska tidigt under graviditeten. Men innan vi markerade att det var vi som bestämmer fick vi mycket kritik för namnförslaget, var framför allt någon sångare som svärfar inte gillade som hette Harry. Han spelade upp sånger som var så dåliga enligt honom. Kan fortfarande tycka att att säger sonens namn lite ironiskt men kan vara inbildning med tanke på allt tjafs.

De hade även synpunkter på att vi tog mitt efternamn när vi gifte oss. Sonen är deras enda barn och de menade att deras släkt dog ut om vi inte tog deras namn. Vill tillägga att de har ett efternamn som slutar på sson och de själva tog en annan stavning än vad min mans farfar har. Ja ni hör ju själva, namn är mycket känsligt för dem. Kommer inte berätta namnförslag just för att de blir sånna trista disskutioner.

Min åsikt är i alla fall att det är upp till föräldrarna att bestämma. Dottern som är 4 får gärna komma med förslag för jag vill att hon ska vara delaktig.
    Harry Belafonte?

Vi är vana vid kritik från alla håll men usch vad jobbigt det är. Det slutar ju ändå med att det är barnet som är viktigt, inte namnet. Och alla har olika smak.

Barnen får gärna komma med förslag här också och den här gången är det de som kommit upp med det namn som det lutar åt om det är en tös (Pandora). Övriga vänner och släktingar är jag gladare om de inget säger, faktiskt. Sist kom visserligen min mamma med ett namn som jag gillar - Felix - men kruxet är att vi redan har en katt som heter det.
  • astro
    DetGodaLivet skrev 2012-03-25 20:11:45 följande:
    Vi hade just Harry som namnförslag på pojke. Det är väl rätt populärt? Står på topp hundra i alla fall skulle jag tippa?

Nu visade det sig ju vara en tös och då blir det en Lillemor. Det namnet är fortfarande för omodernt för att ha nått popularitet men jag kunde inte bry mig mindre. Skulle inte min sambo ha lagt in sitt veto skulle mitt namnförslag till pojke vara Göran och det är väl så ute det kan bli.

Har inget problem emd att outa våra namnförslag då jag helhjärtat skiter i vad andra tycker.       
    Lillemor är väldigt fint. Tänkte på det namnet bara häromdagen och att det var synd att det blivit så ovanligt

Min minsting heter Jezebel - jag säger Bella till vardags, syskonen säger Jessie, utom treåringen som har bytt från att säga "tissa" (syster) till "syysää" (också syster) och så nu plötsligt: Jezebebebis.

Det tycker jag är ungefär världens gulligaste smeknamn  
  • astro
    fru Elle skrev 2012-03-26 09:51:17 följande:
    Alfred var det namnet som spontant poppade upp när jag gick från RUL. Maken tycker Max, men jag verkat inte kunna säga det, mina vänner tycker jag säger Mats.

Andra favoriter just nu förutom Alfred är Albert, Alexander, Edward och Wilhelm. Charlie har dykt upp i huvudet med. Mitt favoritnamn för tjej denna gången var Hedvig. Min man gillar inte Edward eller Wilhelm. Han gillar egentligen bara Max som första namn.

Har ni några tips på namn som passar till lillebror, syskonen heter Molly och Harry. Det ska inte vara namn som slutar på y denna gången.
    Molly, Harry och ... Linus? Adrian, Jim, Fred, Peter, Pontus, Karl?
    LiJon skrev 2012-03-26 10:15:15 följande:
    Godmorgon nya veckan!

Härligt med så många som kommit halvvägs! Skulle gjort det igår men enligt nya beräkningar blir det till kommande lördag...

Har haft en fin helg! Vi åkte till IKEA i lördags för att köpa en ny säng åt oss (har en 1,20 nu och det lär ju inte funka längre fram med större mage och så småningom bebis...) men kom hem med nytt köksbord och stolar istället, haha. Men det skulle behövas i vilket fall, vi hade ett högt typ barbord i ek innan. Det var sambons från början och jag har inte gillat det riktigt, så nu jäklar åker det ut på blocket Säng får bli nästa vända! Kikade på spjälsäng och skötbordet (hensvik) också och har bestämt oss för de två, men de köper vi nog i början på sommaren.

Annars var det en riktig hormondag igår. Från att skratta så jag kiknade till att gråta för en liten, liten struntsak min stackars karl sa, haha. Tycker annars att jag har varit så himla lugn och harmonisk hittills i graviditeten och inte känt av några graviditetshormoner alls. Sen hyrde vi en film också, kanske sämst timing att se den just då. Den handlade om ett spädbarn som dött (det stod det inget om på baksidan...) och tårarna sprutade såklart och jag insåg hur mycket man redan älskar bebisen i magen och hur orolig man kommer vara resten av livet...

Sen tror jag jag kan fått en ny krämpa... har läst om att man kan vakna av sendrag/kramp i benen på nätterna, fast för min del har det varit när jag rest mig upp på natten föra att gå på toaletten som jag fått som riktig kramp i vaderna. Obehagligt och jag stapplar fram som en 90-åring. Någon som har känt av något liknande?

Kan vara brist på kalium och/eller magnesium. Testa tillskott, t ex Magnesium brus eller b-calm. Jag tar det så fort jag får krampkänning i musklerna och därmed får jag aldrig kramp längre. Önskar att någon BM hade sagt det när jag väntade mina fyra första, men nej, det hette "alla gravida får kramp i benen, det får man stå ut med".

Sicket snack, det är nästan alltid mineralbrist och det kan man ju lätt avhjälpa. Att äta banan kan räcka, t o m.

• astro
    Blomsterfröna skrev 2012-03-26 16:51:51 följande:
    Hur ska man klä dom små bebisarna sommartid? Nu kommer man ha en nyfödd mitt i aug. Hur ska ni göra??
    Hellre för kallt än för varmt. Jag använder bärsjal, är det inte ruggigt ute så räcker en tunn sparkdräkt av bomull alldeles utmärkt då.

Jag tror stenhårt på Hugo Lagercrantz. Rörlig och luftig ska den lilla bebisen vara. Inget som drar åt, spänner in eller hindrar. Och så svalt.
  • astro
    Tesdy skrev 2012-03-27 09:09:27 följande:
    Godmorgon.. Sitter på jobbet och allt bara snurrar för mig. Är det någon här som har något tips på hur jag dämpar detta? Alltså om det är någon som har erfarenhet redan...
    Lakrits. Inte så nyttigt men effektivt.
Svar på tråden Augustibebis 2012