Xericax skrev 2012-03-22 11:56:07 följande:
Tack för länken! Här i Finland tror jag de är ännu mera förtjust i glukosbelastningen, det var någon som sa att det är rutin för alla som är över 28 år. Jag är 27 men fyller 28 sedan i december, så det var ju nära att jag hade behövt göra det hur som helst. Det är inget som jag ser fram emot men det är väl bara att genomlida, då jag kollade på länken så passar ju alla symtom in på mig "onormalt törstbehov, täta urinträngningar, matthet eller viktminskning" så jag antar att det är bra att få det kollat.
Ojdå, ja det låter kanske säkrast.
Jag blev erbjuden glukosbelastning men tackade nej. Jag äter ju redan LCHF (vilket är striktare än den kolhydratsnåla kost man blir rekommenderad vid hotande graviditetsdiabetes) och dessutom kollar jag mitt blodsocker hemma regelbundet.
Men den gången jag hade diabetes hade jag mått bättre av en diagnos. Istället var det en läkare som (per telefon till min BM) sa att svullnaden, törsten etc skulle försvinna om jag drack juice. Det gjorde jag - och blev sämre. Såg ut som Michelingubben! Ny telefonkonsultation, drick mer juice sa doktorn. Dum som jag var så gjorde jag det.
Får vara glad att det gick bra för både mig och barnet. Har blivit betydligt mer skeptisk mot läkare sedan den här upplevelsen.