• astro

Augustibebis 2012

Bellatrixx skrev 2012-03-19 20:07:08 följande:
    Innan graviditeten drack jag det sällan men har haft ett så starkt sug, men bra tips du gav! 
    Ska försöka motstå det ett tag till och hoppas det går över, låter otäckt med hjärtat :-/
    I värsta fall kanske man kan smaka en klunk av någon kompis eller så. Hihi.

Grattis till lyckade RUL, verkar bli mycket tjejer. Spännande!
    Jag har fått känslan att vi väntar en pojk men det återstå att se till 3D ultraljudet, längtar.

och till Pix3l, hoppas allt går så bra som det kan. Verkligen jättetråkigt. Styrkekramar. 
    Kanske behöver du mer b-bitamin? Det finns massor av b-vitamin i Red Bull, det kan ha satt igång ett sug om du råkar vara lite kort på just detta.
    testa t ex något vitaminvatten med b-vitaminer men utan koffein. Se hur det smakar. 
  • astro
    Albasmamma skrev 2012-03-21 13:07:42 följande:
    Varit till BM idag för andra besöket:
    V 20+5
    blodtryck 120/60
    Hb: 120
    Socker: 6,7
    Bebis hjärta: 142 slag/min
    Vikt: +8 kg
    Det tog lång tid innan hon hittade hjärtljudet, men jag hann aldrig bli särskilt orolig för jag kände lillen sparka. Min BM tyckte mitt socker var lite högt men vi ska följa upp det om 3 veckor igen. Men jag får nog skärpa till mig lite med kosten, inte så mycket oboy-drickande och godis. Vet ni vad man bör ligga på i sockervärde, är det under 5?
    Vad som är bra socker beror förstås på när du hade ätit senast och vad. 6,7 är inte särskilt högt om du t ex hade fikat nytt.

Annars är det generellt bra om det håller sig under 6.

Om du är godissugen men vill dra ner på sockret, kolla in lite LCHF-godis. LCHF-bounty t ex är hur mumsigt som helst utan att dra upp ditt blodsocker.
    http://jonnasrecept.blogspot.se/2011/01/bounty-bollar-paleo-with-twist.html

(Är man inte LCHF-ätare kan man gott byta ut sukrinet mot något vanligt socker, gärna råsocker eller sirap. Testa dig fram till rätt sötma, det kan räcka med mycket mindre än i receptet.)
  • astro

Har hemskt ont i ena höften så fort jag bär något eller anstränger mig, t ex försöker gå "fort" (dvs inte i maskfart). Men sjukskrivning är inte mycket idé, jag är egenföretagare  och har redan dragit ner på jobbet så mycket det går. Företaget måste ju fortsätta fungera, maken sliter som ett honungsbi som det är ... vi är astrologer så att hitta en vikarie är inte att tänka på.
    Alltså är jag föräldraledig mesta tiden men det jobb jag gör det måste jag göra. Det kan inte hjälpas. Tur att det är ett stillasittande jobb åtminstone. Vet dock av erfarenhet att det snart kommer att börja göra ont att ha skrivpass, också. 

Albasmamma skrev 2012-03-21 14:18:02 följande:
    Astro: Tack! Jag hade ätit frukost kl.6.30, två smörgåsar vid 9.30 och sen en banan kanske en timme innan besöket kl.12.
    Då låter inte ditt blodsocker konstigt alls.

Tips: Om du petar bort kolhydraterna ur frukosten så får du en jämnare balans hela dagen sedan. Testa t ex tonfisksallad, avocado, makrill, kall kyckling, omelett till frukost. Eller bara kokta ägg och kanske lite fet osötad youghurt (typ turkisk).
    Piggare blir man också. 

• astro
    Mrs L skrev 2012-03-22 10:51:24 följande:
    Tänkte kolla om jag får hoppa in på denna tråd.

Jag och min sambo ska bli föräldrar i Augusti det är beräknad till den 1 Augusti.
    Det tog oss cirka 1år att bli gravida och det är vårt första barn. Skrattande
    såklart du får.

Grattis och välkommen  
  • astro
    Xericax skrev 2012-03-22 11:30:11 följande:
    Jag hade socker i urinen vid ett test, hon skrev dit ++ (vet inte riktigt vad det resultatet innebär). Men i blodet var det bra, något på 5 var det. De ville jag skulle kolla upp det följande vecka, då hade jag inget i urinen. I efterhand funderade jag lite om det bara skulle ha varit ett mätfel, det var inte samma person som testade då jag hade socker som annars brukar testa. Men hur som helst så tyckte de att jag ska göra ett glykosbelastningstest, så det kommer jag att behöva göra senare i vår.
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/komplikationer/graviditetsdiabetes/

Det behöver egentligen inte betyda ett dugg. Det finns alltid risk för enstaka mätfel eller annat trassel.

Jag förstår inte riktigt varför vården är så förtjusta i glukosbelastningen, några blodsockermätningar i samband med vanliga måltider borde fungera lika bra, men ... antar att de har sina rutiner.

Jag har haft graviditetsdiabetes (-94, så det var ett tag sedan) och kollar mitt blodsocker själv hemma, bara för säkerhets skull. 
  • astro
    Xericax skrev 2012-03-22 11:56:07 följande:
    Tack för länken! Här i Finland tror jag de är ännu mera förtjust i glukosbelastningen, det var någon som sa att det är rutin för alla som är över 28 år. Jag är 27 men fyller 28 sedan i december, så det var ju nära att jag hade behövt göra det hur som helst. Det är inget som jag ser fram emot men det är väl bara att genomlida, då jag kollade på länken så passar ju alla symtom in på mig "onormalt törstbehov, täta urinträngningar, matthet eller viktminskning" så jag antar att det är bra att få det kollat.
    Ojdå, ja det låter kanske säkrast.

Jag blev erbjuden glukosbelastning men tackade nej. Jag äter ju redan LCHF (vilket är striktare än den kolhydratsnåla kost man blir rekommenderad vid hotande graviditetsdiabetes) och dessutom kollar jag mitt blodsocker hemma regelbundet.

Men den gången jag hade diabetes hade jag mått bättre av en diagnos. Istället var det en läkare som (per telefon till min BM) sa att svullnaden, törsten etc skulle försvinna om jag drack juice. Det gjorde jag - och blev sämre. Såg ut som Michelingubben! Ny telefonkonsultation, drick mer juice sa doktorn. Dum som jag var så gjorde jag det.

Får vara glad att det gick bra för både mig och barnet. Har blivit betydligt mer skeptisk mot läkare sedan den här upplevelsen. 
Svar på tråden Augustibebis 2012