• astro

Augustibebis 2012

capy skrev 2012-03-15 09:18:54 följande:
    Hej hej,

hemma från RUL nu. Allt såg perfekt ut. Bebis växer precis som hen ska. Här i Norrköping får man inte veta kön, så det får bli en överraskning vid förlossning om vi inte åker till Linköping och gör köns-ul.

Moderkakan låg, precis som jag misstänkt, i bakvägg. Har känt av Sprallis varje dag sedan v.17 och kände första rörelserna redan i v. 14-15 (första barnet).

BF står kvar till 5 augusti. 
    Grattis.

Men de ligger efter i Norrköping. De får inte undanhålla information längre, det de ser måste de också förmedla till patienten. 

(Har jag hört. Försökte hitta en länk för att bekräfta detta men lyckas inte, så kanske är detta bara ett rykte.) 
  • astro
    Xericax skrev 2012-03-15 11:26:28 följande:
    Jag har den senaste tiden haft många mardrömmar om att det händer hemska saker för nära och kära. Inatt drömde jag om en stor skogsbrand som spred sig jättesnabbt och mina föräldrars hus höll på att brinna ner. Vaknade upp helt uppjagad och grät. Och nu snöar det här också så jag känner mig lite deppad idag. Vill ju ha vår nu!
    Drömmar om bränder betyder att man förbereder sig på en stor förändring i livet, oftast en man har kontroll över och är positiv till (t ex större projekt, en flytt man ser fram emot, ett nytt jobb).

Ofta tyder otäcka drömmar på positiva saker i den verkliga världen, hur konstigt det än låter.

• astro
    (OBS. Resonemang om aborträtten i  detta inlägg. Läs det inte om du ogillar ämnet.)

Jag sa till bestämt på både detta och förra ultraljudet att vi struntade i vilket kön det var men att hon inte fick hoppa över att kolla nedre halvan av bebis i något försök att dölja könet (vet att det förekommer).

När jag var yngre ville jag absolut inte veta. Nu spelar det ingen roll, en överraskning är kul men det gör mig inget att veta, heller. 

Däremot ogillar jag idén att vården på egen hand får bestämma vad som ska sägas/göras. Att motivera detta med att man vill undvika könsrelaterad abort känns också som - ursäkta språket - ett jäkla hyckleri. Fram till v18 har vi fri abort, ju, och behöver inte motivera oss eftersom resonemanget är "det är inget barn än". Då kan det inte heller rimligen vara omoraliskt att "ta bort" en flicka. Ledsen om det låter rått, men antingen är det fel att göra abort utan synnerliga skäl eller också får man ha vilket skäl man vill, och i Sverige har vi valt det sistnämnda.

(Själv är jag i grunden mot abort men jag tycker också väldigt illa om hyckleri och bristfälliga resonemang. Har foster ingen livsrätt före v18 så har de inte.)

Dessutom görs ju RUL efter den fria abortgränsen vilket gör att risken för att folk ska välja könsrelaterad abort ovanpå allt annat måste vara försumbar. 
  • astro
    lovisen01 skrev 2012-03-19 11:35:00 följande:
    Måste bara beklaga mig lite, tycker lite synd om mig själv. Har en sådan fruktansvärd hosta, jag vet inte vad jag ska göra. Hostar tills jag får kvälningar, kan inte prata för jag har hostat sönder halsen. Får sådana hostattacker och det verkar ju inte gå att göra nåt åt det alls. Dricker vatten och te HELA tiden. Min ena dotter har också hosta men hon har feber med, så jag har inte sovit i helgen för min man har jobbat nätter. Sittet på jobbet nu (min man är hemma och vabbar) och hostar och är trött.

Har dessutom varit hos sjukgymnasten för mina foglossningar men det finns inget att göra. Har så jäkla ont, speciellt när jag har gått. Så det är bara att stå ut, 19 v kvar. Hoho. Han tyckte jag borde kolla upp möjligheten att sjukskriva mig, men jag vet att jag skulle göra mycket mer hemma som gör ont i fogarna, här på jobbet så sitter jag hela dagarna ändå. Skulle nog dessutom klättra på väggarna hemma. Tycker ni det är dumt att inte sjukskriva sig om man har väldiga foglossningar?

Känns skönt att få beklaga sig lite, försöker att inte gnälla inför omgivningen då jag själv vet hur jobbigt det är med negativa människor runt en :p ska gå iväg och köpa lite godis på lunchen så blir nog dagen bättre :)  någon mer som har en halvjobbig dag?
    Det finns en ovanligt envis hosta som kommer sig att mycoplasma. (Ofarligt för bebisen)
    Du kanske ska be din läkare kolla om det är därför du hostar så illa?
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-03-19 18:04:40 följande:
    Jag undrar, är det farligt att dricka en red Bull? Är såå fasligt sugen men vet ju att man inte borde :)
    Inte särskilt farligt för barnet när du väl är inne i femte månaden. Men jag skulle avråda, hjärtat (ditt, alltså) kan reagera mycket häftigt och det är inte skönt. Det kan också hålla i sig ett bra tag.

Nöj dig med en "Red Bull-snaps" om du måste ha Redbull, dvs ett glas på 4 cl. 
Svar på tråden Augustibebis 2012