• trossan

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-07-23 07:32:48 följande:
    Att man är lite öppen så att hinnorna nås. Och att bm anser att det är säkert, förstås. Vissa verkar också använda begreppet för när de retar livmodertappen genom lite massage och pet. Och det kan man ju göra trots att man inte är öppen.

Fråga: jag har nu ammat snurpan i fem timmar mer eller mindre i sträck, är det helt normalt? Vi är inne på hennes andra dygn, bara råmjölk än så länge. Är lite orolig för att det inte ska funka igen. Brösten är ju redan jättestora och det är svårt att hitta ett bra grepp hon inte försvinner i. speciellt inte sittandes i en säng!
    Men de väntar ändå tills vecka.. 38 eller något innan de gör det va? Antar att de har någon magisk gräns.

Kan tyvärr inte hjälpa dig ett dyft angående amningen, men vill säga att det är jättekul att du fortsätter vara aktiv i tråden även efter bebisen kommit!
  • trossan

Hejochhå, 

Nu kom jag fram till ditt inlägg också..
    Grattis till pojken men OJ! Hoppas hoppas att det går bra och ordnar sig! Håller tummarna och tänker på er! 

Hade ni någon aning om något av detta innan?

Kram och lycka till!!

• trossan
    fransyskan skrev 2012-07-23 09:19:08 följande:
    Jag insåg -- lite lagom sent som vanligt -- att jag och maken faktiskt bara har ca en månad kvar av att bara vara ett par, inte en mamma-pappa-barn familj. Har satt som mål att satsa lite extra på oss sista veckorna så att vi har "toppat upp" tanken innan bebisen kommer.
    Jag har också tänkt lite på detta. Låter smart att aktivt satsa på det!
    Vi har precis varit bortresta i tre veckor och haft semester, och mest bara varit vi två och tagit det lugnt och mysigt. Känns dock svårt att göra något mer "aktivt" för att ta tillvara på tiden, men vad har ni tänkt göra?

Jag måste dock erkänna att denna tanken inte bara har slagit mig, utan även skrämmer mig en hel del.
    Jag är rädd att aldrig mer få vara ensam med min sambo, aldrig mer bara vara mysiga och han och jag.
    Kan i mina värsta stunder tom nästan bli lite svartsjuk på bebisen och tänka att min sambo bara kommer fokusera på bebisen och helt glömma bort mig. Knäppt jag vet, Skäms
    någon som tänkt likadant? 
  • trossan

Ellen- åh vad fint skrivet! Blev också lite tårögd :)
    Det kändes som en trovärdig och fin framtid.
    Tack för att du tog dig tid att lugna oroliga förstagångsföräldrar!

Fransyskan- tycker det låter mysigt jag! Det viktiga är ju att man gör saker tillsammans som man gillar! Skönt också att ni pratat om det tillsammans, är nog som du säger viktigt och kan leda långt.
    Också försökt ta upp det med min sambo men han är lite sådär " det ordnar sig, det blir nog inget problem".

Men oj vad jag nu ser fram emot den soffstunden / flera sånna genom åren som Ellen målade upp!

Kram på er!

• trossan

Issan- nu har jag iofs lite längre än du, 24 dagar kvar till Bf, men jag har tänkt precis likadant! Är jag verkligen gravid?
    När man läser om alla sd och proppar så blir man ju lite förvirrad.
    Har inte ens haft den minsta lilla mensvärk!
    Och magen är inte jättestor, så jag funderar ibland på om det börjat gå baklänges eller om det bara är luft kanske! :)

Men, jag tror att man istället ska vara väldigt tacksam att man slipper alla förvärkar. Vi får nog ont så det räcker snart vi med! :)

• trossan

Lijon- ja! Då har vi samma! :)
    Haha nu blir det tävling om vem som träffar närmast! ;)
    Men fy, jag är ju verkligen inte sugen på att gå över tiden, men så inställd på det. Min mamma gick 2 veckor över med mig och det är väl mest det jag baserat det på, och att man hört att "alla" förstföderskor går över tiden. Men oj vad jag önskar att det bara plötsligt sätter igång en dag! Som det ju faktiskt verkar göra för många! Ändå coolt om det kommer lite oväntat och att man inte gått och haft känningar flera dagar.
    Hoppas att jag iaf inte går så långt över att jag behöver igångsättning..

20e vore perfekt för oss, det är vår årsdag! :)
    Precis som för er stövelkatten- grymt tajmat!

Har ni kollat tråden som päron1986 startat om hur fl började, massa spännande förlossningsberättelser, jag är helt hooked nu och hade kunnat läsa hur många som helst! :)

Sally- grattis till skrivningen! Insåg just att jag glömde min treårsdag med körkort i förrgår, det var banne mig en stor händelse! :)

• trossan

Angående förlossningsbrevet så har jag under de senaste veckorna skrivit ned saker allt eftersom jag kommit på det och fått input bl.a. från er här! Tänkte sedan skriva ihop det till flytande text / tydlig punktform på fre då vi ska till bm.

Klistrar in det jag skrivit ned hitills, ser att det är en hel del upprepanden, så det ska ju bort sen. Ni får ta det som det är- ofärdigt!

Tyck gärna till! :)

Förlossningsbrev

Sen avnavling, färdig pulserad.

Vill inte ha ocytocin sprutan efter förlossningen på ren rutin. Enbart om man ser tydligt behov för att efterbörden inte kommer som den ska eller jag blöder för mycket.

Inte värk stimulerande dropp, el annan medecinsk hjälp för att påskynda fl om inte nödvändigt med fara för barnets el mitt liv.

Vill få röra på mig mycket och inte bli fast i sängen. Ligger hellre på sida än rygg om jag måste ligga ner vid sista krystningen.

Vill krysta på egen impuls inte forcerat

Vill ha hjälp att inte krysta för snabbt el för mycket
    Vill ha perinealskydd
    Allt för att inte spricka!

Vill ha hjälp att andas, akupunktur tens, bad, etc

Jag vill gärna prova att stå och stå på knä/ alla fyra och ha möjlighet att röra på mig.

Jag är livrädd för att spricka och vill ha så mycket hjälp som möjligt för att motverka detta.

Jag är öppen för bad o akupunktur och allt möjligt. Vill gärna ha varm vetkudde på magen och varm blöt trasa el dyl tryckt mellan benen har jag hört kan hjälpa mot smärtan i slutet.

Jag vill prova hur det känns med värkarna och bara ta epidural om jag själv känner att jag inte klarar mer.

Jag har inga problem med undersökningar av alla de slag.
    Dock vill jag inte ha några läkarelever i grupp närvarande och provklämmande.

Om det finns någon barnmorskestudent som vill vara med på en längre del/ hela förlossningen är jag dock mycket positiv till det!
    Ingen läkarstudent dock.

Säg inte åt mig att lugna ner mig :)

Jag vill att ni torkar av / frågar om ni ska torka av bebisen innan ni lägger den på mitt bröst/ ger den till mig.

• trossan

Babyhummingbird- mycket bra och tydligt skrivet tycker jag!
    Låter mycket som det jag vill ha sagt.

Ber de om brevet när man kommer in? Jag kan tänka mig att jag skulle fega ur lite på att ge det till personalen utan att de efterfrågar det. Skulle kännas som att " här kommer jag och ställer massa krav" :/

För övrigt såg jag nyss ett program på Kunskapskanalen om indiska kvinnor som ammar moderslösa gasellungar...

Nu ska jag försöka sova.
    Men det är varmt och kvavt!! :(

• trossan

Ninime- vad var det du önskade att du läst tidigare?
    Väldigt lustigt att de skriver att te kan passa alla, barn, djur och ja, TOM män :)

Jag dricker yogi hallonbladste, köpte och blev rekommenderad det i en hölsokostbutik. Riktigt drickbart faktiskt! Vare sig äckligt beskt el hösmak.
    Men ganska dyrt, och eg borde man ju bara gå ut nu och plocka hallonblad och torka- tror jag ska testa det idag faktiskt! Är passande nog på landet idag.

Naimis- lycka till!!!!!

Roligt förresten att jag igår skrev om att jag aldrig känt några förvärkar etc- inatt vaknade jag av att magen gjorde ont och var stenhård!! Det har typ inte hänt sen vecka 20,25 något, har inte haft några sammandragningar alls sen dess. Men nu jöklar. Länge höll det i sig också. Men tror det bara var en.
    Det roliga var att det första jag tänkte i min halvdvala var att jag måste berätta det för er här! :)
    Nu hoppas jag dock inte på mer försmak av detta förrens det är på riktigt!!

• trossan

Astro- supertack för horoskop, jätteintressant tycker jag! Och ska bli så spännande om det blir ett lejon el jungfru här. Bf 17e.

Svar på tråden Augustibebis 2012