• trossan

Augustibebis 2012

Ok, är lite i chock nu, men får se om ni kan lugna ner mig..

Hos bm idag för att planera igångsättning.
    41+2 idag.
    Gör ultraljud och får veta att bebisen IDAG väger 4400 gram.
    Får igångsättningstid på lördag.

Är inte bebisen jättestor!? Hur stor är den då inte på lördag!? Kan man föda så stora barn?
    Tittade i listan och såg att det är några få som fått i den sizen, Astro och aprilia senast va?

Ultraljudstanten sa att jag kunde lämna tillbaka alla kläder i strl 56... :(
    Hur ser så stora bebisar ut?!!?

Dessutom kunde de inte göra hinnsvep idag heller för huvudet är fortf inte fixerat och det hade inte hänt nått där nere sen förra veckan trots molvärk o sammandragningar två kvällar i rad. Öppet ett finger bara.

Den kommer ju aldrig vilja komma ut av sig själv!

Och sen är jag dessutom skitbesviken för att det då inte ens blir en augbebis utan en sep! Även om jag förstår att det inte spelar någon roll så har jag ju varit så inne på aug..

Ledsen, och rädd!! :(

• trossan

Cupcake- jo det är ingen fara, men min kom inte åt bara. För att jag var ju bara öppen ett finger. Och kanske för att huvudet/ hinnorna liksom åkte upp så hon inte kunde svepa?

• trossan

Sommaren och kampis- precis sånt där man vill höra! :) Tack!

Så himla knäpp kommentar av henne liksom!
    Och även om det viktiga är att bebis mår bra i magen, jätteskönt! Så ligger ju jag där och tänker på alla söta fina kläder i 50-56 som jag aldrig får använda! Haha knäpp man är.

Vet ni vid vilken vikt de räknas som "stora" och när man börjar rekommendera snitt pga storleken?

Jag var verkligen inte förberedd på att den skulle vara så stor bara. Jag var 3900 när jag föddes, två veckor över tiden, och jag har fasat för något i de än häraden. Och sen kom det här! Med förmodligen en vecka kvar till fl..

Men en bra sak hon sa var: " lång och slank så går förlossningen galant". Jag tar det både som en komplimang och pepp :)

Och så fick vi bekräftat att det är en tjej!! Det var ju iallafall roligt! :)

• trossan
    mijja12 skrev 2012-08-27 19:43:44 följande:
    Trossan: Liam vägde 4780 gram och var 56 cm lång när han kom ut bf+10 dagar
    Ja! Jag såg det precis nyss när jag lite desperat kollade igenom allas födelsevikt igen.
    Minns ju att det var en som var riktigt stor, och det var ju Du! :) 

Men, du hade ingen aning om att han var så stor heller nä. Helt galet.
    Och han kom ut helt normalt, och du sprack inte mer än någon annan? Fantastiskt ju!
    SÅ skönt att höra att det kan gå bra och att ni båda klarade er så bra!

Hur uppelver du storleken på honom nu då?
    Och hur upplevde du förlossningen?

• trossan
    tjockisbullen skrev 2012-08-27 20:08:36 följande:
    Det är ju bara en uppskattad vikt, det kan ju diffa en hel del, åt båda hållen.
    Nelson vägde 4215 gram när han föddes, jag fick igångsättning för annars hade han blivit på tok för stor han kom ju 4 veckor för tidigt i och med detta! Han har storlek 56/62 i det mesta o han väger nu 4600-4700.
    Det mesta i 56 sitter perfekt och han kan ha det mesta i 62 fast vissa 62 är grymt mkt större än andra så då blir det för stort för honom. Knepigt hur det kan va så olika med storlekarna från affär till affär.

Ett exempel är dottern som har storlek 104 på ALLT nu men häromdagen köpte jag 2pack pyjamas från HM i storlek 98 som förvisso inte direkt har ngn växtmån men hon växer ändå inte så mkt under hösten o vintern, hon har INGET annat i storlek 98 så det va väldigt konstigt! :)

Oroa dig inte hur som helst, det kommer nog gå bra!  
    Ja, jag vet att det kan diffa, får bara hoppas att det är åt rätt håll isåfall så att säga.

Det här med kläderna och storlekarna, det är själklart inte det viktigaste. Det jag är mest orolig över är ju att jag och bebis inte ska må bra av förlossningen, att jag ska spricka mitt itu och att de ska knäcka nyckelbenet på bebisen eller att den inte ska få luft.

Det var mest bara så himla plumt och dumt sagt av ultraljudstanten, det där med att lämna tillbaka kläderna.

Tänk att de satte igång dig 4 veckor tidigare.. Vad hade de uppskattat honom till då? 
  • trossan

Jahaaaaa! Det är så här det känns när det gör ont mer på riktigt!!
    Det jag kännt innan var ju bara på skoj.
    Intressant att se om det håller i sig. Inte börjat ta någon tid, bar fascinerad att det händer något. Och lite slempropp minsann tror jag. Även för mig, så här Bf+10...

Tror gårdagens chock ang förväntad storlek kanske skrämt igång något.

Och igen, alltså det är ju inte kläderna jag är orolig för med storleken på bebis, jag är rädd för att den ska vara för stor för att komma ut! Men ni är väldigt gulliga!!

• trossan

Snittar var femte, sjätte minut sen två timmar tillbaka nu. Måtte det vara på riktigt!!!

När det kommer blodblandat slem när man går på toa- måste man ringa in då? Näe, kan vänta va?

Typiskt idiotiskt att tens o värmedyna ligger nedpackat i bilen.. Vill inte väcka sambon än..

• trossan

Husmodern- naaaaj! Det är vad jag är så rädd för ska hända mig också!
    Du hade alltså i nästan 12 timmar och sen stopp!? Inte ok!
    Men klart det ändå hände massor, du öppnade dig säkert någon cm och så får du lite vila nu. Man får försöka tänka positivt!

• trossan

Tack för alla hejja och tummar! Betyder mer än man kan tro! :)

Nu är sambon väckt och är eld och lågor! Han ringde fl direkt, kunde inte hålla sig, gullet. Han pratade med dem och så ställde han vidare lite frågor till mig. Roligt när han vidarebefodrade frågan " har ni badkar hemma?" :)

De sa iaf att blod och slem var ett finfint tecken!

Än så länge fortsätter de komma!! Gaaaah! Så spännade! Och lite läskigt.

• trossan

Åh vilken grej det är att få barn!
    Varit inne och är, i total bubbla och vet inte vilken dag det är. Helt härligt men också helt slut. Hur ska jag kunna sova?

I tisdags den 28e vaknade jag iaf med värkar vid 4 kanske, 8 väckte jag sambon, 12 åkte vi in till Danderyd. Då hade det gått supersnabbt och bra och jag var redan helt öppen!
    Sen hände något och hon kom inte ner ordentligt så jag blev värksvag och trött och fick ta sugklocka sista 3 värkarna men det gick verkligen bra trots att det typ var min största skräck innan. Sprack inte värre än jag nog gjort utan klockan, och de sa själva att det var väldigt okomplicerat och aldrig akut.
    All personal var toppen. Min kille var helt fantastisk!! Och är, nu med henne! Vilken klippa!

Tog vare sig lustgas el Eda, hann inte och var inte intresserad.
    Men fick värkdropp på slutet och lokalbedövning, pdb? För klockan.
    Jag undbad mig oxytocinsprutan iallafall förresten, och det verkar gått bra!

Är så kär i min lilla dotter som kom ut 20.21
    Inte alls var så stor som enligt Ul utan 51 cm och 3876 gram.

Två nätter på hotell bb och nu hemma.
    Skriker ammar bajsar och sover.

Ska absolut läsa ikapp om allt som hänt sen sist! Sen snacka sovtips i den andra tråden! :)

Kram på er, hoppas alla mår bra!

• trossan

Tack tack tack!!

Och grattis ni andra som hunnit få!!
    Det är en tapper skara kvar som väntar nu!
    Jag gick ju 11 dagar över, och jag lovar att de kommer ut till slut även om man inte tror det!

Sommaren- jag var på ul i måndags och de bedömde henne till 4,4 kilo plus att sköterskan sa "släng alla kläder i 50 och 56", varpå jag fick en chock och började fundera på kejsarsnitt.
    Så att hon kom ut ca 500 gram mindre är ju en rejäl missbedömning! Strl 50 passar dessutom perfekt.

Men en bra sak var att kanske bidrog chocken till att det satte igång på natten.

En annan grej som jag måste berätta är att jag klockan 3,4 där när jag dels försökte sova mellan värkarna, dels hoppades så intensivt att det skulle gå över och var allmänt exalterad samtidigt som jag hade asont, kunde jag inte sluta tänka på att jag var tvungen att gå upp och byta mjukisbyxor! Hade mina favoriter på mig och kunde inte sluta tänka på din möggel-olycka sommaren! Lite lustigt fokus mitt i all smärta :)

• trossan

Jag är helt säker på att min mun svullnade upp ca en vecka innan!
    Men det kan ju lika gärna vara allt vatten man lägger på sig som ett tecken på fl..

Ni kämpar på bra ni som är kvar och väntar!
    Min kom ju i tisdags och jag är lite glad åt höstvädret som kommit. Hade varit jobbigare m sommarvärme på bebis och inte komma utanför dörren, men nu är det mysigt med regn! :)

Lycka till o kämpa på
    Och stort grattis till de senaste nytillskotten!!!

Svar på tråden Augustibebis 2012