• trossan

Augustibebis 2012

Det goda livet-
    Var hittade du färg och forms lilla skötbädd? Har sett den en gång på en internetahop men hittar inte igen. Finns de bara att köpa på nätet?

Nu har vi också en barnvagn! Wow!!
    Fått ärva en teutonia från 2010, vet inte modell. Fick både sitt, ligg och babyskyddsinsats. Grymt!
    Så skönt att ha sluppit hela barnvagnsdjungeln och slippa välja tycker jag!
    Men sen drömde jag inatt om att den drog helt snett, bara till vänster hela tiden :)

Blir lika chockad varje gång jag ser vagnen i hallen!! :)

• trossan

Sowe- hur många dagar blir 75%?
    nu är jag Inte någon expert men jag har uppfattat det som att man måste ta fp eller jobba så att det blir totalt 5 dagar i veckan, efter ett år.
    Hade du jobbat 80% hade det ju varit fyra dagar, då måste du ta fp en dag. För att skydda Sgi.
    men jag tror inte man kan ta ut 25% fp vilket du hade behövt när du jobbar 75%,utan bara jämna 10tal %, dumt nog. Någon annan som vet om jag förstått rätt?

Den här frågan då- för er experter där ute:)

Om man är sjukskriven, vilket ju flera av oss är- hur funkar det gentemot fp?
    Om jag är sjukskriven 50% fram till bf, och tänkte börja ta ut fp fr.o.m. 60 dagar innan bf, behöver jag bara ta ut 50% fp då eftersom jag är sjukskriven resten- eller?

Jättetacksam för hjälp och svar!

• trossan

Bez imena- hoppas de uppskattade dina försök iallafall! :) men olearys och esc låter ju inte helt fel det heller! :)

• trossan
    fransyskan skrev 2012-05-30 09:32:20 följande:
    Den enda värre kommentaren har nog varit en kollega (vuxen människa!) som, i respsons till att hon fick reda på att jag var gravid, sa; "Oj, mitt katt är också gravid. Eller, ja, hon var gravid. Veterinären berättade igår att hon fått missfall. Visste du att kattmammans kropp kan absorbera upp fostrena när det händer?"
    HAHAHA, det måste ju vara det sjukaste responset på ett graviditetsberättande jag har hört talas om!
    bra att du tar det på rätt sätt.

Det är ju en rolig historia att föra vidare!  
  • trossan
    Sandrina skrev 2012-05-30 09:49:02 följande:
    Jag går på MamaMia och har vart på den första delen av deras FUB kurs, gick på Danderyds Sjukhus. Jag väntar mitt första barn och tyckte den "föreläsningen" vi var på var jättebra! Ser fram emot nästa.

Några andra kurser har jag inte så bra kolla på då jag inte gått någon annan. Funderar dock på deras profylaxkurs online.

Någon som gått den?

Vad brukar föräldrarkursen innehålla? Det finns någon kurs som heter Barnavård, men den kostar 600:- om man går i par.
    Jag går inte på Mamma MIa utan på Privata Barnmorskor på Östermalm.
    Den enda föräldrakurs vi har blivit erbjudna är en endagskurs på Danderyd.
    Blir lite avis när jag läser att många av er får gå flera dagar.

Tror också att vår mer eller mindre enbart handlar om förlossningen, Och iom att vi redan har varit på Annas Profylax.kurs är det det som känns som minst intressant.
    ( vet att de även har online men vet inte hur de är. Den på plats kan jag dock absolut rekommendera!)

Jag efterlyser istället , som någon annan också skrev, kurser om vad man ska göra när man kommit hem med barnet! Hur ofta byter jag blöjja? Hur ofta mata? Vad göra om den skriker ;) etc..
    Något tips på sånt?

• trossan
    Stövelkatten skrev 2012-05-30 12:53:19 följande:
    Föreläsningarna på sjukhusen är inte kopplade till MVC på något sätt, så du kan lugnt gå på dem på SÖS ex.

När det gäller barnvård så tycker jag fortfarande Anna Wahlgrens Barnaboken är oslagbar, MEN... det finns ju en hel del konstigheter i den boken. Men det är den enda boken jag hittat som steg för steg beskriver vad du gör med din unge, hur ni möts och kommunicerar, när man just kommit hem. Det tyckte jag var skönt som nybliven förälder.
    Oh, intressant tanke! Ser framför mig hur jag tar det hela lite för långt och åker till varenda sjukhus för att höra vad de har att säga :) Nej, men allvarligt, intressant! Undrar hur man får reda på när de har föräldrakurser då..?

Bra tips om Anna Wahlgren också! Det finns ju verkligen för och emot henne. Så det kan ju vara intressant att läsa bara för att se vad det är alla pratar om!
    Tack för tips!! 
  • trossan
    Stövelkatten skrev 2012-05-30 13:34:13 följande:
    Kolla respektive sjukhus hemsida, på SÖS behöver man tex inte anmäla sig, utan det är bara att gå dit.
    tummen upp på den! tack!
  • trossan
    7eHimlen skrev 2012-05-30 14:38:25 följande:
    www.mamamiakurser.se/fub_soder.php

Där fanns det ett nummer man kunde ringa o boka på, om mna inte är inslriven kostar det 300 kr.   
    ah, tack!
    och det är denna ni håller på och går nu och du tycker den är Ok eller jättebra? :) 
  • trossan

Är det fler som kollat på nya serien barnmorskan? Vågar man se den?
    Gillar ju program som en unge i minuten och så annars.
    Var detta värre?

Svar på tråden Augustibebis 2012