• astro

Augustibebis 2012

Tesdy skrev 2012-03-27 10:18:52 följande:
    Men inte så effektivt som jag hoppades på Snurrar fortfarande. Får gå en sväng i korridoren och ta lite luft tror jag...
    kolla blodtrycket om du kommer åt. Det kanske är sjukt lågt.
  • astro
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 17:57:53 följande:
    Vanlig bikini it is! :)

Hur gör ni med järntabletter? Min barnmorska har inte sagt nåt till mig att jag ska ta det men har ju inte träffat henne sen inskrivningen (då var det inte aktuellt) och nästa blir ju i v 25. Min app sa att järn får många ta från mitten av graviditeten.  
    Jag äter rätt så järnrik mat men tar ändå blutsaft. Hade bra järnvärde hos BM men det är ju långt till nästa besök och lite extra järn kan inte skada; blutsaft är ändå snällt mot kroppen. 

Tål man socker så är messmör bra också. Likaså blodpudding och vanligt vitt bröd.

Oavsett tabletter eller annat järn är det viktigt att äta/drickas något c-vitaminrikt samtidigt, då tar man upp järnet bättre. Däremot ska te inte drickas tillsammans med järnrik mat eller järntillskott. 
  • astro
    Gadget skrev 2012-03-27 21:12:17 följande:
    Har hittat Strongenough i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-111/m639857 69.html

Det verkar med andra ord fortfarande ovisst och riskfullt men ändå hoppfullt för hennes tvillingar. Tänker mycket på både henne och Pixel. 

Idag ringde en sköterska från kliniken där jag går och sa att de har ändrat rutinerna kring glukosbelastningen. Jag behövde med andra ord inte fasta innan mitt nästa besök och det skulle vara ett vanligt (?) blodprov som också min sjukförsäkring skulle betala. Gissar att de gör just det som jag reagerade på att de inte gjorde - testar sockervärdet i blodet innan man gör glukosbelastning "i onödan". Låter bra tycker jag.  
    Man kan ju testa långtidssocker också numera, det verkar onekligen vettigare. Har tyckt länge att glukosbelastningen är helt omodern.
  • astro

Järntips förresten: Torkade aprikoser. Helst eko eller i alla fall inte svavelbehandlade, om man kan få tag i sådana.

Ett extra plus är att man inte blir hård i magen av dem utan motsatsen, trots järninnehållet. 

• astro
    NiniMe skrev 2012-03-29 05:20:44 följande:
    2014 läste jag att dom ska börja avveckla det... Så vi hinner hahahaha
    Det som gör mig förbaskad angående lustgasen är att de hänvisar till att det finns så bra andra bedövningar numera. Det gör det ju inte alls! Förlossningsvården har ju knappt tagit ett myrsteg framåt på tjugo år, drogerna som används är krångliga att få och har massor med negativa effekter på förlopp, bebis och mamma.

Skulle män föda barn skulle det för länge sedan ha kommit vettiga bedövningsmedel! Demon
  • astro

Tror att jag har rekord i antal olika förlossningstyper
    1) Sugklocka efter utdraget krystskede (trolig orsak det "obligatotiska" värkstimulerande droppet, sådan var vården 1990, i alla fall i Boden).
    2 och 3) Normala och snabba.
    4) Placenta previa som jag med nöd och näppe överlevde. Men det gick bra för både mig och barnet trots massiv blodförlust före förlossningen. 
    5) "Äkta knut" på navelsträngen resulterade i fallande puls för bebis, panik hos vårdpersonalen och ett rejält fall av förlossningsdepp för mig efteråt. Det gick dock bra det med.
    6) Sekundär värksvaghet ledde till akutsnitt.

Och nu då ska jag alltså genomgå ett planerat snitt. Det är ju egentligen det enda som "fattas" på min lista. 

• astro
    14mars skrev 2012-03-30 10:16:02 följande:
    Min sambo är ute efter en sån där stor och tjock sagobok, som ser lite gammaldags ut, som man brukar kunna se i filmer, är det någon som vet om sådana finns att köpa? :)
    Kolla på antikvariat och loppisbutiker. Finns ofta väldigt fina gamla volymer, särskilt av folksagor eller Tusen och en natt
  • astro
    Sommaren12 skrev 2012-03-30 23:28:07 följande:
    Issan: skönt och tråkigt att du känner samma som mig. Har bölat hela kvällen. Kände jag såhär förut så stack jag till gymmet och tränade ett riktigt hårt pass men det går ju inte heller nu. Känner mej en aning instängd i min graviditet. Om jag säger att "usch va finnig jag är" så får jag svaret "men du är ju gravid!", om jag säger "åh jag är så trött idag" så får jag svaret "men du är ju gravid!" och om jag säger "åh va jag är sugen på kålpudding" så är det samma svar där "men du är ju gravid!". Känns som hur jag än känner, vad jag än gör eller hur jag än mår så är det alltid pga jag är gravid för andra. Det kan inte bara va så att jag är trött eller sugen på kålpudding för att JAG är det!

.....missförstå mig inte. Det är helt underbart att va gravid och 9 av tio dagar så njuter jag och är överlycklig men sen så kommer en sån här dag ibland då jag inte känner igen mig själv. Antar att det ingår i hela "gravidpaketet". Eller?
    Ha ha får hemska minnen av tonåren, när jag blev arg så hette det alltid "det är bara för att du är i tonåren, det är alla hormoner" - även när det fanns riktigt goda skäl att bli förbannad.

Samma sak när man är gravid, blir man ledsen är det "säkert bara därför". Stööööön. 
  • astro
    LiJon skrev 2012-04-01 09:48:28 följande:
    Det blev en lördagskväll på akuten igår med UL, VUL, urinprov, sänka och ultraljud av njurarna. Det visade inte på någon UVI men då hade jag kissat bara någon timme innan så det var väl inte helt tillförlitligt... Gynläkaren trodde på en typ av förträngning av njuren men kunde inte se bra med ultraljudet, men hon kollade bebisen (allt såg bra ut tack o lov!) och livmodertappen och allt sådant såg bra ut. Fick åka hem med Diklofenak och ett plaströr så att jag kan lämna urinprov imorgon till BM. Ska bli kallad till gyn i slutet av veckan, är det inte bättre då blir det röntgen av njurarna. Usch jag vill inte! Det är nästintill värre idag med kramp i ryggen och magen 15-20 minuter efter att jag kissat, kan inte ens röra mig.

Har googlat symtomen och hittat fler på FL som haft liknande, då har det varit alltifrån njurbäckeninflammation, förträngning/vätskeansamling i njuren till GBS. Visst var ni ett par härinne som haft GBS? Hur fick ni reda på det? Får be BM skicka en odling för det imorgon kanske...  Jag är ju jättelättad att allt ser bra ut med bebisen men är rädd att det kommer påverka henne negativt på något sätt om det fortsätter utan behandling.
    När man väl får vården att faktiskt ta prover så brukar det inte vara långt till diagnos och behandling.
    Jag känner inte igen symtomen men visst låter det njurrelaterat om det dyker upp efter att du har kissat. Sa de till dig att dra ner på saltet? Kan nog vara klokt att göra annars tills du vet vad det är frågan om.

Stackare ... hoppas du får hjälp snart.

Kram! 
Svar på tråden Augustibebis 2012