• astro

Augustibebis 2012

LiJon skrev 2012-04-02 08:22:27 följande:
    Ja jag vet ju det egentligen!
    Vaggan är en vanlig gammeldags i trä, vitmålad. Jag ville ha en sån låg så man bara kan kika ner i vaggan från sängen och sträcka ner handen och så. Kruxet blir att hitta en madrass som passar, haha. Det får lösa sig. Åh de korgarna är jättefina, har kikat på de som finns på t ex. jollyroom, men där känner jag att det blir för mycket pengar när man ändå inte kan ha den så länge och inte vet vad för slags bebis man får, en som kanske bara vill vara nära hela tiden osv.. men hittar du en billig från England tycker jag absolut du ska slå till, hade jag gjort! Så kan man säkert få igen lite pengar om man säljer på typ blocket sen.

Nej jag hoppas det! Ja något med njurarna känns det definitivt som det är... tack för tipset om saltet, blev ju "ordinerad" att äta lite mer salt av BM då blodtrycket låg på 95/45 sist Fast jag har inte direkt öst på ändå men jag kan ju tänka på att inte salta i onödan... Kram o tack!  

Om du fortfarande har lågt BT kan du äta lakrits istället tills njurgrejen är utredd. Välj en sort som inte är salt men som innehåller lakritsrot.
    Tänk på att vanligt bröd ofta är riktigt salt, om det är så att du brukar ära många mackor.
  • astro

Aldrig använt annat än lustgas (utom vid akutsnittet) men jag är också väldigt skeptisk till alla former av bedövning som minskar mammans kontroll över förloppet och/eller påverkar bebisen.

Jag tycker att det är uselt att det inte har utvecklats bättre metoder och bättre mediciner. Det känns inte som om det har hänt ett smack värt att notera sedan 70-talet, ungefär.

Jfr med vanliga huvudvärkstabletter och deras utveckling, så fattar man direkt hur intressant det är att satsa på bra förlossningsvård ... 

• astro

Om nästäppa:

Att skaffa en sköljkanna för näsan kan löna sig. Finns oftast på hälsokosten om de har prylar alls.

Ett annat alternativ är helt vanliga Renässans. Ingen risk för långsiktigt svullna slemhinnor.

• astro
    Kampis skrev 2012-04-04 22:10:57 följande:
    huuuu jag är skapligt irriterad på min sambo just nu...

I förrgår skulle vi åka till stan och han skulle göra ett ärende först som skulle ta en timme. Under tiden gjorde jag i ordning mig och dottern och väntade. Efter en och en halv timme ringde jag och frågade vart han var, jo då hade han fastnat hos sin pappa och pratade. Fick höra att jag pressade honomn när jag sa att vi väntade ju.. det skulle ta en timme till.

Efter ytterligare två timmar kom han hem, Alltså ärendet som skulle ta en timme tog tre... SUCK. Och det var jag som överreagerade och var löjlig som blev arg.

Nu ikväll skulle han åka och hämta virke, 2 m mil bort. Det skulle också ta runt en timme. Han åkte vid 19.3+- Nu vid 22 ringde jag och var orolig - då hade han inte börjat lassa där än. 

Åh vad han är billig just nu.  
    Förstår att du är irriterad. Brukar han alltid vara tidsoptimist eller är det  något som han utvecklat nu?
  • astro
    Fyran2012 skrev 2012-04-05 11:52:57 följande:
    Efter gårdagens rul har jag börjat fundera mer & mer på namn.. Har ni några förslag eller bestämt vad era små bebisar ska heta?

Jag gillar Liv, Junie & Vida än så länge.
    Jag är nog lite partisk för jag har en dotter som heter Liv ... älskar det namnet.
  • astro

Har ett par favoritmagknep jag också:

Kokosfett
    Starkt koffeinfritt kaffe
    All oljerik mat, t ex grekisk sallad med mycket oliver och olivolja
    Torkade aprikoser
    Fet fisk

Undvik:
    Mjölk, filmjölk, all youghurt under 10% fett. 

• astro
    Aprilia1977 skrev 2012-04-11 22:11:27 följande:
    En fråga...

Har i eftermiddag haft den hittills mest jobbigaste dagen hittills. Stått på benen sedan tidigt i morse till kl 15:00. Avslutade dagen med att äta middag hos en kompis och godis i tonvis. Nu när jag gick och lade mig kändes det som att bebisen hade världens ryckningar. Det tyckte jättefort och jag blev superrädd. Är det någon som har upplevt något liknande.

Kan tilläggas att jag är helt slut i hela kroppen och fötterna känns som bly, dessutom gör dem otroligt ont. Är mest orolig för bebisen.

Kramar till er alla!     
    Troligen hicka och kanske blev bebin dessutom "sockerpigg". De äter mer när vattnet smakar sött och då blir det lätt hicka som bara den.
    Tycker mig ha märkt att det händer direkt när man äter/dricker socker, inte efter en stund när kroppen hunnit processa det man åt/drack. Kanske uppfattar kroppen att det kommer nytt socker och "släpper till" av förråden?

Fötterna - några knep som fungerar är att ligga med fötterna högt en stund (fast det kan vara obekvämt när man är gravid). Ett svalt/kallt salt fotbad är också bra. Likaså en kylkudde. Har du ingen sådan fungerar en påse frysta ärtor (eller dylikt) invirat i ett gammal örngott (t ex). 
  • astro
    LiJon skrev 2012-04-15 17:54:29 följande:
    Tack för svar! Kudde blir det för våran del, läste en tråd där någon påstod att man absolut inte fick ha det för att det hämmade barnets syreupptag, att den fick andas in sin egen utandningsluft om sidorna på kudden gick upp bredvid ansiktet liksom (?) Men det är väl om man har en megastor fluffkudde kanske och det säger sig väl självt att man inte ska ha...
    Det är också skälet till att man ska se upp med täcken, filtar och täta spjälskydd. "Återanvänd" luft är syrefattig. (Det här är också ett av problemen med samsovning - man får inte ligga så att barnet andas in det man själv andas ut.)

Jag har dåligt syreupptag själv och märker alltid direkt om maken flyttat sig i sängen så att han "snor" min luft genom att andas på mig. Jag får andnöd på nolltid. 
  • astro

Alkoholskräcken är otroligt överdriven. Nog kan man glatt dricka 0.5 utan att blinka, du skulle behöva dricka hinkvis för att det skulle spela någon som helst roll.

Ska man vara så otroligt petig måste man börja plocka bort fruktrycker och mogen frukt också ...

Svar på tråden Augustibebis 2012