• Tesdy

Augustibebis 2012

Oj vad mycket nytt FK kommit med sen jag var mamma ledig senast (7-8 år sen)...

Igår kom vårt hus ut på hemnet så nu kommer jag att vara jätte nervös fram tills efter första visningen på onsdag i alla fall... Tänk om det inte kommer någon...

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Tesdy

Jag har exploderat i helgen... Utseende mässigt alltså Magen känns hur stor som helst och min chef kommenterade den förut vid fikat. Hon sa att det ser ut som om den växer för varje dag nu. Lite så känns det också.

Vikten tror eller rättare sagt hoppas jag har hållt sig rätt OK. Skall till BM på fredag så då får vi se vad vågen säger. För ett par veckor sen hos mina föräldrar så sa den +7 kg.

Idag har jag ett par linnebyxor som jag köpte förra sommaren, alltså inga mammabyxor utan ett par "vanliga" vilket innebär att jag fortfarande kan ha mina kläder, fast skall jag vara ärlig så har dessa alltid varit lite på gränsen till förstora, men dom känns lika stora för mig idag som då.

Jag känner att jag inte orkar lika mycket som för en vecka sen. Då körde vi en massa saker till mina föräldrar inför plåtningen av huset och nu i går körde vi saker igen till dom inför kommande visningar. Sen så städade jag hemma på kvällen och fick så ont i magen att jag bara ville gråta. Bebisen protesterade rejält också genom att ge igen innefrån. Idag bar jag två kassar med pärmar och fick goa sammandragningar efter detta. Så nu känns det rejält att man är gravid.

• Tesdy

Var hos BM nu på morgonen och hon var imponerad att man så här "tidigt" v26+6 kunde ha en så "lydig" bebis som lagt sig med ryggen utåt så att hon lätt kunde lyssna på hjärtat.

Annars så var blodtryck bra, det hade sjunkit lite till ner till 110/65 (normalt har jag 120/70). Hjärtat slog 141 och mitt SF mått var hela 27 cm! Så nog är det inte konstigt att jag tycker att magen har exploderat i helgen.
    Vi kollade inte blodsockret denna gången utan denna gången var det bara ett "litet" besök. Jag tänkte inte på att fråga om det heller.
    Fick alla mina framtida besök på datum idag och nästa gång jag blir kollad är när jag skall göra mitt UL för att kolla moderkakan och det kommer jag att göra den 4/6 så om en månad kan jag få kika på lillbebisen igen.

Jag vet inte om jag är sent ute med halsonttips, men det var någon som hade ett bra tips på te med färsk ingefära i, passa på att pressa även en vitlöksklyfta i så får det lite extra kick.

• Tesdy

Jo just det, såg att någon eftersökte gravidbloggar och jag försöker hinna med att blogga och då gör jag det på: mintur.wordpress.com

Jag läser mer än gärna andras bloggar och följer redan några av er här inne.

• Tesdy

Här är en till som har en hel del sammandragningar som inte gör direkt ont utan mest bara är obehagliga. Jag har fått hitta ersättare till mina indoor pass i helgen för jag vågar helt enkelt inte träna med tanke på dessa SD.

Jag har inte något minne från dom andra två att jag hade sd så "tidigt"... Men för mig är det några år sen.

• Tesdy

Har inte vägt mig sen v25 och då hade jag +7kg. Nu är jag i v28 och magen har exploderat så det är nog några kg till

• Tesdy
    fru Elle skrev 2012-05-09 10:26:25 följande:
    Lovisen1 har sett sånna skötunderlägg i några webbutiker, bland annat hos jollyroom.

Precis hemkommen från sjukhuset, var där och gjorde glukosbelastningen idag. Var inte direkt gott att på fastande mage dricka 3 dl rumstempererad sockerlösning. Hade varit så mycket bättre om de kunde serverat sockervattnet välkylt och smaksatt med något. Men nej klart det måste serveras så vidrigt som möjligt, blä. Kände mig lite yr efter 15 min. Hade fått en kudde och en filt och jag låg och vilade och läste lite tidningar under de två timmarna innan nästa prov skulle tas. Bebisen reagerade verkligen på sockerlösningen, måste fått en sockerkick så som den levde runt i magen. Provet var bra efter två timmar, hade sockervärde på 6,3 och det skulle vara under ca 8. Får tänka på att inte äta eller dricka något sött innan nästa BM-besök.
    Var det ingen som hade tipsat dig om att ta med en helv citron att pressa ner för att får bort lite av den söta smaken? Det fick jag göra för åtta år sen i alla fall, vet inte om det har ändrat sig sen dess.
  • Tesdy

Klart vi inte skall jämföra oss med andra utan vi är alla olika, men samtidigt lika vackra i vår graviditet.

Vi kör ett race här inne när våra små har kommit ut till oss.

• Tesdy
    Sommaren12 skrev 2012-05-09 13:48:46 följande:
    Funderar på bäddningen till bebbens spjälsäng. Kan man (bör man?) ha typ nåt skydd, latexskydd eller nåt, under lakanet så inte kräk och kiss/bajs går igenom på madrassen? Var kan man köpa det isf?

Funderar även på om det finns nån smart filt med nån skyddad undersida som man kan ha om man vill lägga bebisen i soffan bredvid sig när man sitter där? Har en rätt dyr soffa utan tvättbar klädsel så är lite orolig för den...

Och så undrar jag vilken ergosele ni rekommenderar eller sjal för den delen, men isf en smidig sådan (tycker de verkar mysiga men krångliga). 

Funderar också på den här babysittern. Vad tror ni?
    leksaker.toyland.se/sv/product/21489/Babysitt... 
    Kolla efter plastad frotte det kan du ha både i spjälsängen och även ha en bit som du lägger under bebisen när den ligger i soffan. Dettta låter inget alls så som om du hade kört med plast underlakanet.
  • Tesdy

Angelica1991: jag hoppas verkligen att hon kan hålla sig i magen ett tag till. Kram

Svar på tråden Augustibebis 2012