• godisbit

Augustibebis 2012

7eHimlen skrev 2012-04-24 11:30:40 följande:
    Min BM ville att jag skulle äta järntillskott och ta ACO gravid eller ACO Kvinna. (är i v23). Däremot använder jag inte Niferex som de tipsar om utan dricker blutsaft istället. Första besöket hos BM hade jag  132 i järnvärde, igår hade jag 130 så det verkar ju som att det funkar :)
    Sen ville min läkare på Spec mvc att jag tar extra D-vitamin, eftersom man inte fått så mycket sol under vinterhalvåret, men nu skiner ju solen igen så det kanske inte behövs egentligen.. Iofs tar jag ju sprutor med inohep för att motverka proppar under grav, så om d-vitaminen har nån verkan där kanske, jag vet inte riktigt.
    Men järn o multiovitamin ska man nog fortsätta med :D   
    D-vitamin kan i princip alla här uppe i norden behöva ta under vinterhalvåret i alla fall. På grund av solens vinkel mot jorden så räcker det så här års inte med att det ska vara soligt eftersom så pass mkt av den strålning som behövs (för att kroppen ska kunna bilda eget d-vitamin) försvinner (absorberas?) i atmosfären. Det är inte så länge sen den rekommenderade dagliga dosen höjdes och det finns i princip ingen risk att få i sig för mkt d-vitamin heller. Däremot så är det många besvär och sjukdomar som man vet eller misstänker förvärras (i vissa fall orsakas) av för lite d-vitamin.

Här är en länk till kostdoktorns blogg där du kan läsa mer om d-vitamin http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/  och även en länk till hans inlägg om d-vitamin när man är gravid http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/ 

Jag har tagit extra d-vitamin sedan långt innan jag blev gravid och jag fortsätter ta det nu. 
  • godisbit
    fransyskan skrev 2012-04-29 08:36:28 följande:
    10 per dag hävdar de i Frankrike. Det är dock antagligen bullshit :P
    Jag hittade min gamla stegräknare häromdagen och tänkte att man kanske kunde använda den igen. Ehm... ja, sedan insåg jag att den är lite svår att "fästa" när man har mammabyxor. Pillade till sist fast den och gick i alla fall 5000 steg igår.

Vet inte riktigt vad man ska satsa på -- men tänker att med mellan 5,000 - 7,000 steg och så yoga på kvällen så har man väl i alla fall gjort något...
    De drog precis igång en stegtävling på jobbet så nu går vi alla runt med räknare =) För att klara  tävlingen ska man gå i genomsnitt 10000 steg per dag. Jag lyckades fästa min räknare i fickan till mammajeansen till slut, annars kan man även fästa den i bh:n om man har klänning t.ex (fast det låter ju sjukt obekvämt...)

I tävlingen får man räkna om andra aktiviteter till steg , t.ex. räknar de lätt simning som 150 steg /minut. Yoga, som du nämnde, räknar de som 60 steg/minut, eller 120 steg/minut om det är poweryoga. Så det låter väl som din målsättning är helt rimlig =)

• godisbit
    Ellenbmt skrev 2012-04-29 19:04:57 följande:
    Ghiybjihbhoåäåkjko
    Äybngkujjlgkkbni - min dotter ville vara med... "jag sa ju att jag kunde skriva" säger hon nu :)
    Visst kunde hon det!! =)
  • godisbit

Ang pollenallergi - på Apoteket sa de att i princip är alla allergitabletter sånt vi nu ska undvika. Däremot är vissa ögondroppar och nässprayer ok. Det som verkar lokalt är mindre påverkan på resten av kroppen (och därför säkrare för bebis), men fråga på Apoteket! De dubbelkollade alla preparat innan de ville sälja ngt till mig så det ska vara säkert. Jag fick börja med ögondroppar häromdagen och så använder jag renässans (nässpray m saltlösning bara) för att få lite mindre snuva. Men just nu är ögonen värst för mig så det var underbart att kunna ta "riktiga" ögondroppar!

• godisbit

Tycker även jag att Sigrid är fint och att det passar in i syskonskaran! =)

• godisbit
    A R skrev 2012-05-03 21:08:33 följande:
    Svipp, vad skönt att kunna bestämma sig för namnet innan den kommit. Våra får heta pyret ett tag till.

Min hals håller på att ge upp, har haft lite, lite ont i halsen i veckan men idag har det blivit värre och hes är jag också. Ska ut på mitt första kundbesök i morgon så det känns lite trist, sköter annars det administrativa men var lite sugen på att få träffa kunder och lämna kontoret ett tag, dessutom är sonen hemma och har ont i halsen han med.
    Någon som har något superknep mot halsont? 

Jag brukar dricka massor med varmt te och gärna med ingefära i. Riv färsk ingefära och pressa ner saften, drick så varmt som möjligt. Tycker man det smakar för skarpt kan lite honung runda av smaken också. Hett vatten med pressad citron kan också lena lite och vara en variation. 

Krya på dig!
  • godisbit
    Gadget skrev 2012-05-04 18:21:16 följande:
    Hittade annars en ny tygaffär, var så besviken för några veckor sedan när jag ville sy en filt och inte hittade tyger jag gillade, men i den jag hittade idag fanns så himla mycket fint så jag köpte tyg till två filtar. Fast innan jag känt bebisen känns det lite olustigt att sätta igång.... 
    Vad var det för tygaffär? Skulle gärna ha tips på tygaffärer med roliga/fina tyger till bra pris, helst i sthlm så man kan klappa och känna på tygerna innan köp =)  

Inser att mitt tygförråd är väldigt fokuserat på lapptäcken, har i princip inget annat! Började rota runt efter ngt tyg till ett babynest eller en amningskudde tidigare idag, men hittade inget i mitt lager som kändes särskilt bebis. Funderar på att sy i ngt neutralt tyg så länge, det kan ju tänkas att man ändå vill ha flera överdrag för att kunna tvätta enklare =) 
  • godisbit
    Gadget skrev 2012-05-04 19:41:02 följande:
    Jag bor ju i Tyskland så du har nog inte så mycket glädje av vad för tygaffär jag hittade.  
    Men jag köpte tyger från www.robertkaufman.com
    De verkade inriktade på lapptäckten och kviltning så olika mönster som passar fint ihop. Jag tror inte att jag är noggrann och tålmodig nog för att göra lapptäcken, men olikfärgad fram- och baksida ska jag prova mig på med ett ganska tunt stoppningslager. Kommer få en del rester över så ett par dregglisar kan det nog bli också.  
    Attans! Så var det ju =) Men jo, Robert Kaufman har mkt fint i just lapptäckstyger. Jag beställer ibland lapptäckstyger från USA och där har de både Kaufman och en heeel massa annat fint (om det är lapptäckstyger du är intresserad av). Och det finns lapptäcksmönster och tekniker som inte bygger på att man ska vara petimeternoga också!
  • godisbit

Hej på er!
    Jag har tänkt sy en amningskudde och nu är frågan - vilken modell är bäst tror ni? Jag har hittat två typer när jag kollat på nätet, en som är ganska fast och som är lite mer rundad (http://www.minimundus.se/popup/mamma/amnkudde_matt.htm) och en annan som är lösare stoppad och formen är mer som en vinkel (http://hjartegrynet.blogspot.se/2011/12/sy-din-egen-amningskudde.html). 

Ni som har använt amningskudde - vilken sort föreslår ni?

• godisbit
    A R skrev 2012-05-05 07:15:22 följande:
    Jag tipsade om Tygverket på s:t paulsgatan tidigare, det är min favorit. Många tyger att välja mellan. Om man är stickintresserad finns garnbutiken litet nystan lite längre ned på gatatan och nu har de rea på massor av garner.
    Just ja! Där finns ju en butik också - där har jag handlat förut! =) Tack för påminnelsen!

Igår var jag till tygvaruhuset i veddesta, men jag blev ganska besviken. Tyckte det var en rörig butik och det var "fel" inriktning för vad jag ville kolla på. Jag mindes inte alls att butiken var sådan när de låg i Sickla fast det var iofs flera år sen så jag kan minnas fel.
Svar på tråden Augustibebis 2012